Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Specialized sa vracia k cestným bezdušovým plášťom s novými modelmi S-Works Turbo

S-Works Turbo RapidAir 2BR je späť a Specialized hovorí, že vyvinul dve nové gumové zmesi, ktoré prinášajú výrazné zvýšenie výkonu.
Martin Sarvaš
Specialized sa vracia k cestným bezdušovým plášťom s novými modelmi S-Works Turbo

Specialized oznámil aktualizáciu svojich najlepších pneumatík pre cestné bicykle S-Works Turbo s dvoma novými bezdušovými plášťami a jedným plášťom pre duše.

Vvývoj dvoch nových gumových zmesí umožnil výrazné vylepšenie valivého odporu, odolnosti, priľnavosti a ochrany proti defektom.

Napríklad nový Specialized S-Works Turbo RapidAir 2BR má v porovnaní s predchádzajúcim modelom S-Works Turbo RapidAir nižší valivý odpor o jeden watt na pneumatiku, lepšiu priľnavosť a predlžuje životnosť súpravy o približne 1 000 kilometrov .

Táto pneumatika už v tejto sezóne zaznamenala značný úspech vo WorldTour: Yves Lampaert ho mal pri víťazstve v časovke úvodnej etapy na Tour de France 2022, zatiaľ čo Jai Hindley a Remco Evenepoel mali na ceste k celkovým víťazstvám na tohtoročných Giro d’Italia a Vuelta a España.

Plášte S-Works Turbo pre každú príležitosť

Namiesto toho, aby jedna pneumatika fungovala ako univerzálna, spoločnosť Specialized hovorí, že vývoj viacerých, lepšie optimalizovaných pneumatík umožňuje jazdcom vybrať si najlepšiu možnosť pre ich špecifické potreby.

S ohľadom na túto skutočnosť obsahuje nový rad pneumatík S-Works Turbo tri druhy plášťov:

  • Specialized S-Works Turbo RapidAir 2BR
  • Specialized S-Works Turbo 2BR
  • Specialized S-Works Turbo (pre duše)

Všetky tri nové pneumatiky S-Works Turbo používajú rovnaký, novo vyvinutý dvojzložkový behúň.

Tento behúň ponúka výrazné zvýšenie výkonu v kľúčových oblastiach, ako je valivý odpor, odolnosť, priľnavosť a ochrana proti prepichnutiu.

Specialized hovorí, že vyvinul dve nové gumové zmesi, ktoré prinášajú výrazné zvýšenie výkonu.

Hladký stredový pás používa Gripton T2, ktorý Specialized označuje ako svoju „rýchlostnú zmes“.

Specialized tvrdí, že táto gumová zmes vykazuje výnimočne nízky valivý odpor a vysokú odolnosť.

Každá zmes gumy má iné vlastnosti vďaka optimalizovanému umiestneniu na pneumatike.

Ramená behúňa využívajú „všestrannú zmes“ Gripton T5, ktorá uprednostňuje priľnavosť, no napriek tomu stále ponúka nízky valivý odpor a dobrú odolnosť.

Specialized tiež aktualizoval dezén behúňa s o niečo výraznejším diagonálnym prerušovaným vzorom, ktorý pomáha s priľnavosťou na „nerovných, nedokonalých cestách“ v porovnaní s úplne hladkou pneumatikou.

Rozdiely medzi týmito tromi pneumatikami prichádzajú až v kostre.

Rad pneumatík S-Works Turbo pre rok 2023 dostáva tiež jemnú aktualizáciu dezénu.

Popri produktoch S-Works spoločnosť Specialized oznámila aj novú pneumatiku strednej triedy, Turbo Pro T5.

Od prémiových pneumatík sa odlišuje tým, že je ťažší a robustnejší plášťa s jednozložkovým dezénom (Gripton T5), čo znamená aj nižšiu cenu.

Specialized S-Works Turbo RapidAir 2BR

Plášte S-Works Turbo RapidAir 2BR sú v tejto sezóne zvyknuté na veľké úspechy na pretekoch WorldTour.

S-Works Turbo RapidAir 2BR používa najľahšiu a najpružnejšiu zmes od Specializedu.

Používa dvojvrstvovú, 120 TPI (počet vlákien na jeden palec) bezdušovú konštrukciu, pričom vrstvy sa prekrývajú iba na bočných stenách.

Specialized tvrdí, že to umožňuje rýchlejšiu pneumatiku v porovnaní s pneumatikami s „tradičným 3-vrstvovým plášťom“, ktorý podľa nich zvyšuje valivý odpor vďaka prítomnosti extra materiálu pod behúňom.

Pod behúňom sa nachádza vylepšený ochranný pás BlackBelt, ktorý ponúka o 12 percent lepšiu odolnosť proti prepichnutiu ako jeho predchodca.

K dispozícii je v jednej veľkosti 700 x 26c, stojí 90 eur za pneumatiku a údajne váži 230 g, o 30 g menej ako predchádzajúca verzia.

Hoci mnoho amatérov a profesionálov prechádza na širšie pneumatiky, Specialized hovorí, že 26mm široké pneumatiky poskytujú optimálnu rovnováhu medzi valivým odporom, aerodynamickým výkonom, hmotnosťou a ovládateľnosťou, keď sú v kombinácii s ich najlepšími kolesami Roval Rapide CLX II a Alpinist CLX II alebo lacnejšími modelmi CL II, ktoré však zdieľajú rovnaké ráfiky.

Specialized hovorí, že očakáva priemernú životnosť S-Works Turbo RapidAir 2BR na 4 000 km pre prednú pneumatiku a 3 500 km pre zadnú pneumatiku. V porovnaní s predchádzajúcou verziou to údajne predstavuje zlepšenie o približne 1 000 km.

Specialized S-Works Turbo 2BR

Specialized hovorí, že S-Works Turbo 2BR je pretekárska pneumatika vhodná pre dláždené klasiky.

S-Works Turbo 2BR je pretekárska pneumatika určená pre celoročné použitie.

Specialized hovorí, že je to „najrýchlejšia a najodolnejšia pneumatika“, akú kedy vyrobil, a je ideálna na všetko „od dláždenej klasiky až po každodennú jazdu na obed“.

Ide o dvojvrstvový 120 TPI bezdušový plášť a vrstvy sa prekrývajú pod behúňom a ochranným pásom BlackBelt proti prepichnutiu.

S-Works Turbo 2BR má dve vrstvy, ktoré sa prekrývajú pod behúňom, aby sa zlepšila ochrana proti prepichnutiu a odolnosť.

Specialized hovorí, že to zvyšuje odolnosť pneumatiky o 8 percent v porovnaní s predchádzajúcou verziou tejto pneumatiky, ale mierne zvyšuje valivý odpor a hmotnosť v porovnaní s modelom RapidAir 2BR.

Podľa Specializedu je nový plášť S-Works Turbo 2BR o 3 watty rýchlejší na pneumatiku ako predchádzajúca verzia.

Specialized tiež uvádza, že je rovnako rýchly ako starý S-Works Turbo RapidAir 2BR. Po spojení bodov by to znamenalo, že je v podstate o 1 watt pomalší na pneumatiku ako nový model RapidAir 2BR.

Specialized S-Works Turbo 2BR je k dispozícii s čiernymi alebo hnedými bočnicami v určitých veľkostiach.

S-Works Turbo 2BR je k dispozícii v šírkach od 26mm po 30mm, pričom verzie s hnedými bočnicami sú dostupné v šírkach 28mm a 30mm. Jeden plášť stojí 85 eur.

Pneumatika s rozmermi 700 x 26c má údajne hmotnosť 260 g.

Priemerná životnosť S-Works Turbo 2BR je údajne okolo 6 000 km pre prednú pneumatiku a 5 000 km pre zadnú pneumatiku.

Specialized S-Works Turbo

Specialized S-Works Turbo prináša nový behúň T2/T5 a dvojvrstvový dizajn plášťa do odolnej pneumatiky.

Pre tých, ktorí ešte neprešli na bezdušové plášte je tu nový model S-Works Turbo novým pretekárskym plášťom s dušami.

Používa podobný dvojvrstvový plášť (120 TPI) ako pneumatika S-Works Turbo 2BR (s vrstvami prekrývajúcimi sa pod ochranným pásom a behúňom), ale má ľahšiu pätku.

Specialized S-Works Turbo pre duše používa podobný dizajn ako bezdušový ekvivalent, ale má ľahšiu pätku.

Specialized hovorí, že ponúka zníženie valivého odporu o 2 watty na pneumatiku v porovnaní s predchádzajúcimi plášťami S-Works Turbo pre duše, spolu s 8 percent lepšou ochranou proti prepichnutiu. Priame porovnanie s jeho bezdušovým náprotivkom však neuvádza.

S-Works Turbo je k dispozícii vo veľkostiach od 700 x 24c do 700 x 30c a stojí 60 eur za pneumatiku.

Pneumatika s rozmermi 700 x 26c má údajne hmotnosť 220 g.

Specialized Turbo Pro T5

Spolu s radom S-Works Turbo spoločnosť Specialized oznámila aj novú pneumatiku strednej triedy, Turbo Pro T5.

Ide o ťažší a robustnejší plášť 60 TPI s jednozložkovým behúňom (Gripton T5) a údajne má väčšiu priľnavosť a odolnosť za nižšiu cenu.

Turbo Pro T5 je k dispozícii vo veľkostiach od 700 x 24c do 700 x 30c a stojí 45 eur za pneumatiku. Pneumatika s rozmermi 700 x 26c má údajne hmotnosť 240 g.

Predošlé bezduše Specializedu neprešli „Saganovým testom“

Keď bol v júli 2019 uvedený na trh predchádzajúci model S-Works Turbo RapidAir, spoločnosť Specialized naznačila, že by to malo byť predzvesťou novej éry bezdušovej dominancie v cestnej cyklistike, pretože sa o ňom hovorilo, že kombinuje rýchlosť plášťov s dušami, jazdný pocit z galusiek a vylepšenú ochranu proti prepichnutiu.

Testovanie pôvodných bezdušových kolies Alpinist Petrom Saganom viedlo k prasknutému ráfiku po tom, čo praskla pneumatika. Sagan preskočil stredovou časťou kruhového objazdu, nestihol zabočiť a narazil priamo do obrubníka, po čom explodoval plášť i ráfik.

Roval hovorí, že problém nebol v tom, že Saganov ráfik praskol – obe pôvodné dvojkolesia prešli UCI 40-joulovým nárazovým testom (nárazový test na holom karbónovom ráfiku), ale v tom, že bezdušová pneumatika nezostala sedieť v pätke ráfiku, čo by znamenalo nebezpečenstvo pádu.

V júni 2020 tak spoločnosť Specialized urobila náhly obrat s uvedením kolies Roval Rapide CLX a Alpinist CLX, ktoré neboli kompatibiné s bezdušovými plášťami.

Konštrukcia len pre dušové plášte umožnila ľahšie kolesá. Pre bezdušovú kompatibilitu by museli pridať materiál na vystuženie ráfikov, čo by prevážilo potenciálne výhody.

Je spravodlivé povedať, že jazdci sponzorovaní spoločnosťou Specialized mali s týmito kolesami/plášťami tiež veľa úspechov .

Nové bezduše „sú najrýchlejšou možnosťou“

Možno nie je prekvapením, že predstavenie nových plášťov nasleduje po nedávnom uvedení kolies Rapide CLX II a Alpinist CLX II, vďaka ktorým bola obnovená bezdušová kompatibilita.

Specialized teraz tvrdí, že bezdušová gume je opäť najvýkonnejšia možnosť a „ak sa vaša pneumatika dobre odvaľuje, ste rýchlejší na bezdušovej“.

Testovanie ukázalo, že bezdušová pneumatika má priemernú výhodu valivého odporu približne 8 percent v porovnaní s pneumatikou s dušou, pretože v systéme je menej materiálu na deformáciu a menšie trenie.

Ako už bolo spomenuté, jazdci sponzorovaní Specializedom dosiahli v tejto sezóne veľa úspechov aj s novými bezdušovými plášťami.

Jai Hindley z Bora-hansgrohe vyhral Giro d’Italia 2022 s novými bezdušovými kolesami Roval a pneumatikami S-Works Turbo RapidAir 2BR.

Specialized tiež hovorí, že systémy bezdušových pneumatík sa „ľahšie deformujú v reakcii na nedokonalosti vozovky, čo poskytne lepšiu priľnavosť a pohodlnejšiu a kontrolovanejšiu jazdu“.

Zamená to koniec debaty bezdušové verzus dušové?

Zdá sa, že Specialized sa chce tentokrát pevne spojiť s bezdušovým systémom, aspoň pokiaľ ide o jeho špičkové pneumatiky, ale ktovie, čo prinesie budúcnosť.

Špecifikácie a ceny plášťov Specialized S-Works Turbo 2022

Modely pášťov Specialized S-Works Turbo 2023.

Specialized S-Works Turbo RapidAir 2BR

  • Cena: 90 eur
  • Typ: Bezdušové
  • Zmes behúňa: Dvojitá zmes (Gripton T2 a T5)
  • Plášť: dvojvrstvový, 120 TPI
  • Dostupná veľkosť: 700 x 26c
  • Hmotnosť: 230 g

Specialized S-Works Turbo 2BR

  • Cena: 85 eur
  • Typ: Bezdušové
  • Zmes behúňa: Dvojitá zmes (Gripton T2 a T5)
  • Plášť: dvojvrstvový, 120 TPI
  • Dostupné veľkosti: 700 x 26c, 700 x 28c, 700 x 30c
  • Hmotnosti: 260 g, 280 g, 300 g

Specialized S-Works Turbo

  • Cena: 60 eur
  • Typ: pre duše
  • Zmes behúňa: Dvojitá zmes (Gripton T2 a T5)
  • Plášť: dvojvrstvový, 120 TPI
  • Dostupné veľkosti: 700 x 24c, 700 x 26c, 700 x 28c, 200 x 30c
  • Hmotnosti: 200 g, 220 g, 240 g, 260 g

Specialized Turbo Pro T5

  • Cena: 45 eur
  • Typ: pre duše
  • Zmes behúňa: Jednoduchá zmes (Gripton T5)
  • Plášť: 60 TPI
  • Dostupné veľkosti: 700 x 24c, 700 x 26c, 700 x 28c, 700 x 30c
  • Hmotnosti: 220 g, 240 g, 260 g, 280 g

Aktuality

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

03.05.2024 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

03.05.2024 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

03.05.2024 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu