Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Komentár

Neporovnávajme jablká a hrušky (ceny pretekárskych bicyklov a podpriemerných áut)

Ako je možné, že za cenu prémiového bicykla si skutočne dokážete kúpiť aj nové auto?
Martin Sarvaš
Neporovnávajme jablká a hrušky (ceny pretekárskych bicyklov a podpriemerných áut)

Veď ten bicykel je drahší ako moje auto. Ako je možné, že ten bicykel stojí toľko ako auto? Viacero podobných prirovnaní a otázok som si v poslednej dobe vypočul viac, ako by som chcel.

Nechcem však rozoberať, či sú bicykle v súčasnosti drahé alebo nie, ale skôr to, ako je možné, že za cenu prémiového bicykla si skutočne dokážete kúpiť aj nové auto.

V skutočnosti sa totiž automobilový a bicyklový priemysel nedajú porovnávať a je to klasický prípad porovnávania jabĺk a hrušiek. Dali by sa porovnať dva aspekty týchto dvoch priemyslov, ktoré veľmi rýchlo objasnia, prečo máte viac peňazí v pivnici ako v garáži.

Prvý dôvod, prečo sú bicykle také drahé resp. autá také lacné, je rozdiel v kvantite výroby. Aj keď je automobil technologicky neporovnateľný s bicyklom a skladá sa z mnohonásobne viac komponentov, každá súčiastka sa vyrába v obrovských množstvách.

V akomkoľvek priemysle platí, že čím viac toho vyrobíte, tým to stojí menej peňazí. Aj keď nemám presné čísla, ručím vám za to, že za rok sa vyrobí viac Golfov ako Rockhopperov.

Prečo stoja plášte na váš bicykel rovnako, ako pneumatky na auto? Po prvé, lebo tých pneumatík pre autá sa vyrobí nespočetne viac a po druhé, možno sa nad tým ani nezamyslíte, ale kupujete si profesionálnu gumu, na ktorej jazdia najlepší pretekári.

A tu sa dostávame k druhému dôvodu, prečo sú bicykle také drahé resp. autá také lacné.

Často si totiž neuvedomujeme, že si kupujeme identické bicykle s tými, na ktorých pretekajú tí najlepší na svete. Porovnanie, že váš S-Works je rovnako hodnotný ako nová Škoda Fabia, môže byť teda matematicky resp. finančne správne, ale keby sme mali prirovnať profesionálny pretekársky bicykel s autami, museli by ste mať doma Fabiu R5 a nie Fabiu 1,2 HTP.

Čo z toho vyplýva? V podstate nič podstatné, lebo porovnávame jablká a hrušky. Iba možno toľko, že sa vôbec nemusíte cítiť previnilo, že ste minuli veľa peňazí za bicykel alebo je váš bicykel drahší ako vaše auto.

Je to v poriadku a investícia do bicykla vám určite prinesie napokon viac radosti ako investícia do auta. Mne teda určite.

Aktuality

Včera 18:17 Peter Sagan sa tesne vyhol hrozivému pádu v šprinte úvodnej etapy Okolo Maďarska.

Sagan dostal v záverečných kilometroch defekt, kvôli ktorému stratil dobrú pozíciu na čele pelotónu a nakoniec skončil na 23. mieste. Skvelý výkon v úniku predviedol český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý dostal ocenenie pre najbojovnejšieho jazdca a vďaka bonusom z prémií je druhý v celkovej klasifikácii.

Včera 17:56 Únik „ukradol“ šprintérom piatu etapu na Giro d’Italia. Benjamin Thomas získal prvé víťazstvo pre Cofidis v roku 2024.

Na druhom mieste skončil Michael Valgren a tretí finišoval Andrea Pietrobon. Celkovú klasifikáciu vedie aj naďalej Tadej Pogačar.

Včera 15:26 Video: Peter Sagan spadol v úvode prvej etapy Okolo Maďarska, v pretekoch pokračuje.

Len 35 km po štarte došlo k pádu piatich jazdcov, pri ktorom skončil na zemi Peter Sagan a aj ďalší jazdec tímu Pierre Baguette Daniel Vysočan. Zo záznamu pádu to vyzerá, že neutrpeli vážnejšie zranenia v pretekoch pokračujú.

Včera 12:48 Video: Najlepšie momenty zo svetového pohára v zjazde vo Fort William zachytené v Sleeper Shreedit.

Už tradične najlepšie zostrihy z pretekov svetového pohára prináša Sleeper, ktorý nevynechal ani prvé kolo zjazdu vo Fort Williame. Toto video baví a je prešpikované skvelými momentmi.

Včera 12:03 Detaily 5. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

V poradí tretia etapa, v ktorej sa očakáva dojazd v hromadnom šprinte, má dĺžku 176 km a prevýšenie 2180 m.

Zavrieť reklamu