Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Tréning a strava

Systém meračov výkonu Rally: Nové možnosti pre cyklistov on-road & off-road

Garmin v roku 2013 začal nový príbeh v oblasti cyklistiky – meranie výkonu na pedáloch. Na trhu je už rok štvrtá úspešná generácia s názvom Rally. Odpoveď na otázku, prečo Garmin upustil od zaužívaného pomenovania Vector, je veľmi prozaická. Systém Rally už nie je len pre cestných cyklistov, ale i on-road a off-road. Garmin tak otvoril možnosti pre gravel aj MTB jazdcov.
Martin Sarvaš
Systém meračov výkonu Rally: Nové možnosti pre cyklistov on-road & off-road

Výhody powermetra v pedáloch

Spočívajú nepopierateľne hlavne v jednoduchosti a rýchlosti ich montáže. Doslova všetko, čo na to potrebujete, je bežný pedálový kľúč č. 15. Druhou výhodou je, že nie ste viazaný na jednu dĺžku kľuky alebo špecifický systém stredu. Ak máte viac bicyklov, tak vám prenos celého systému zaberie naozaj len minimálny čas.

Bežnou nevýhodou bolo, že ak ste neboli používateľmi tretier a pedálov so systémom Look Keo, tak ste si na ne jednoducho museli zvyknúť. Ak ste jazdili na gravel alebo MTB bicykli, nenašli ste práve veľa systémov na to určených.

Rally všetky tieto obmedzenia odstraňuje. Dostupný je v troch variantoch kompatibilných s rôznymi systémami „rovno z krabice“. Rally RK (Keo), Rally RS (Shimano SPD-SL) a Raly XC (Shimano SPD).

Garmin urobil ešte o krok viac v podobe konverzných kitov, vďaka ktorým môžete svoj powermeter prenášať na pedále, ktoré potrebujete. Pedále sa predávajú v súprave pre meranie na jednej strane (100) a so snímačmi v oboch pedáloch (200). Dostupný je aj konverzný kit na premenu verzie 100 na obojstrannú 200.

Merače výkonu v pedáloch sú asi najviac vystavené možným úderom či poškodeniam. Telo samotného pedála sa predáva aj ako náhradný diel, takže sa dá pri vážnom poškodení jednoducho vymeniť.

Typická je tiež menšia výdrž batérie (približne 120 hodín), a to pre značne obmedzený priestor v okolí osky pedála. Garmin našťastie zostal pri užívateľsky vymeniteľných gombíkových batériách (CR1/3N) a nesiahol po riešení s interným nabíjateľným akumulátorom.

Používanie Rally

Začína sa jednoduchou montážou. V balení nájdete aj súpravu kufrov zodpovedajúcu verzii a všetko potrebné na ich montáž. Pri používaní sa kufre javia na nerozoznanie od originálnych, bez akýchkoľvek problémov pri zapínaní či rozopínaní. Vymeniteľné batérie sú v každom pedáli 1 ks CR1/3N (ak používate obojstrannú verziu).

Ak by ste náhodou z akéhokoľvek dôvodu nevedeli zohnať tento typ, môžete použiť 2 ks LR44/SR44 (2 ks pre každý pedál). V predošlej generácii spôsobovali dvierka batérie problémy, častým používaním vznikala vôľa a batérie zle doliehali.

Tieto komplikácie sú v novej generácii už definitívne odstránené. Kvôli vyššej frekvencii používania Garmin zvolil väčší, 4 mm imbus na otváranie a dvierka sú dostupné ako náhradný diel, keby sa predsa len časom opotrebovali.

Bezdrôtové pripojenie (ANT+ alebo bluetooth) prebieha bezproblémovo. Cez BT môžete pripojiť powermeter k rôznym aplikáciám. Pri pripojení k cyklopočítačom Garmin Edge si bez problémov dokážu zo spárovaného smartfónu s apkou Connect sťahovať aktualizácie pre pedále a odosielať ich priamo do nich.

Táto informácia je celkom dôležitá, pretože Garmin často dolaďuje fungovanie svojich produktov, prípadne pridáva nové funkcie či kompatibilitu s inými zariadeniami. Aktualizácie preto odporúča robiť vždy, keď sú dostupné.

Ďalšie benefity

Garmin udáva presnosť ± 1 %, čo je viac ako ideálne pre tréning aj preteky. Záznam je konzistentný a presný. Treba však upozorniť, že pri rozbehu z úplného pokoja sa údaje zobrazia až po takmer 2 sekundách.

Konverzné kity dokážete namontovať aj sami s použitím bežného náradia. Na inštruktážnom videu to trvalo asi 5 minút, na prvýkrát počítajte tak 10, max. 15 minút práce.

Keď to celé podčiarkneme, tak môžeme povedať, že Garmin Rally si aj napriek vyššej cene oproti konkurencii zaslúžia úplne výnimočné miesto. Vďaka najlepšej kompatibilite v triede možno aj to najvyššie. Čo sa týka montáže, sú neuveriteľne jednoduché a pre tých, čo by ich vedeli využiť na viacerých bicykloch, sú iste voľbou číslo 1.

Aktuality

Včera 17:03 Jonathan Milan predviedol skvelý šprint a vyhral štvrtú etapu Giro d’Italia.

23-ročný Talian vyhral etapu v štýle monumentu Miláno-San Remo pred Kadenom Grovesom a Philom Bauhausom.

Včera 14:35 Jonas Vingegaard začal trénovať na bicykli a postupne sa zotavuje z početných zlomenín.

„Samozrejme, dúfam, že budem na štarte Tour de France. Nevieme presne, aká bude moja forma a ako bude prebiehať moje zotavenie, ale urobím všetko pre to, aby som sa tam dostal vo svojej top forme,“ hovorí Jonas Vingegaard vo videu, ktoré zverejnil jeho tím Visma – Lease a Bike.

Včera 14:22 Peter Sagan už zajtra odštartuje na cestných pretekoch Okolo Maďarska v drese tímu Pierre Baguette.

Sagan bude štartovať za slovenský tím na maďarských cestných etapových pretekoch, ktoré sa uskutočnia od 8. do 12. mája.

Včera 11:14 Geraint Thomas odkazuje Pogačarovi: Užil si si zábavu. Urobme si zajtra pekný pokojný deň.

Thomas si zavtipkoval v príspevku na Twitteri (X) po tom, ako v závere šprintérskej tretej etapy Giro d’Italia ušiel do úniku s Tadejom Pogačarom.

Včera 10:27 Detaily 4. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Etapa v štýle monumentu Miláno-San Remo má dĺžku 190 km a prevýšenie 2079 m. V závere sa očakáva hromadný šprint, aj keď stúpanie Capo Mele tesne pred cieľom môže narušiť plány šprintérov.

Zavrieť reklamu