Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Cyklokrosové bicykle

Test: Gravel Fuji Jari 1.1

Pohodlný a ľahký gravel na cesty aj necesty.
Hodnotenie: 4/5
2 600
Biker
Test: Gravel Fuji Jari 1.1

Naše hodnotenie

Pohodlný a veľmi ľahký gravel bike, ktorý bez problémov konkuruje horským bicyklom na lesných cestách, ale aj cestným bicyklom na rovných asfaltkách, a rýchlo vás privezie do práce aj na pivo.

+PLUSY

  • Nízka hmotnosť
  • Pohodlná geometria
  • Široké plášte
  • Presné radenie s jednoprevodníkom
  • Úchyty na fľaše
  • Blatníky aj na držiak na tašky

-MÍNUSY

  • Riadidlá s priveľmi ohnutou spodnou časťou
  • Vyššia cena

Americká značka Fuji nespí na vavrínoch a pokračuje s vývojom aj v momentálne veľmi populárnej kategórii bicyklov gravel. Čo je gravel? V skratke, ide o bicykel, ktorý má byť vhodný a pohodlný na dlhých výletoch po rovných i nespevnených cestách.

Na prvý pohľad vyzerá ako cestný bicykel, no v skutočnosti nemá žiadny problém s lesnými cestami či jednoduchšími trailmi.

Rám

Jari 1.1 je najvyšší model gravel bicyklu značky Fuji. A vypovedá o tom už jeho extrémne nízka váha (9 kg) aj všetky osadené komponenty.

Rám označuje výrobca ako „super-butted“ a aj keď nevieme presne, koľko-butted to znamená, asi je to dosť, lebo rám s takou nízkou hmotnosťou a zároveň tuhosťou si musí vyžadovať celkom náročný technologický postup pri výrobe. Vidlica je, samozrejme, karbónová, takže na váhe veľmi nepridáva.

Geometria Jariho je dosť zreteľne prispôsobená čo najpohodlnejšej jazde. Položený hlavový uhol na hodnote 72° v kombinácii so 435 cm dlhou zadnou stavbou dávajú dokopy rázvor dlhý až 1 027 mm vo veľkosti L, resp. 56, čo zabezpečuje skutočné pohodlie.

Vibrácie zo zadnej stavby tiež tlmí jemne prehnutie vrchných rúrok zadného trojuholníka.

Komponenty

Kolesá si zvolili od značky Stan’s NoTubes, model Grail, ktoré sú stavané primárne na cyklokrosové, adventure, ale aj cestné bicykle s diskovými brzdami.

Na ráfikoch Grail sú obuté 36-mm široké gumy od Clement X’Plor MSO. Ráfiky sú, samozrejme, prispôsobené na bezduše, čomu zodpovedajú aj pneumatiky. Ak by vám boli náhodou tieto plášte stále priúzke, vidlica má dostatočnú šírku a umožňuje nahodiť gumy až do šírky 42 mm. O pohon aj brzdy sa stará Sram s výnimkou stredového zloženia a kľúk.

One-by píla Quarq Prime Carbon so 40 zubmi je prepojená reťazou KMC X-11-EL s 11-prevodovou kazetou Sram XD (10-42).  Prehadzovačka, brzdy i brzdové páčky sú zo sady Sram Force 1X. Ako stredové zloženie vybrali pre Jari FSA BB386 EVO. Hydraulické brzdy so 160 mm kotúčmi poskytujú dostatočnú brzdnú silu v akýchkoľvek podmienkach. Všetky káble sú vedené vnútrom rámu.

Radenie je veľmi pohodlné a keďže ide o one-by, rýchlosti preraďujete iba jednou páčkou. Aj to nie priamo brzdovou, ako býva zvykom na cestných bicykloch, ale radí sa iba menšou páčkou, ktorá je umiestnená pod páčkou zadnej brzdy.

Keď ju zatlačíte jemne, preradí o jeden prevod nižšie, a keď ju stlačíte ešte viac dovnútra, začne radiť na ľahšie prevody aj po viac ako jednom prevode – v závislosti od toho, ako veľmi páčku zatlačíte. Na takéto radenie si bez problémov zvyknete hneď po prvej jazde.

Posledný komponent, o ktorom sa pri Jari 1.1 oplatí hovoriť viac, sú riadidlá. Na bicykloch kategórie gravel bývajú osadené riadidlá, tzv. barany, ktoré svojím vzhľadom pripomínajú typické cestné riadidlá, avšak je v nich dosť zásadný rozdiel.

Aby bola totiž jazda na dlhé trate po cestách aj necestách pohodlná, riadidlá na graveloch bývajú širšie a spodná časť baranov je vyhnutá do vonkajšej strany pre väčšiu stabilitu pri zjazdoch. Tu to však vo Fuji možno o kúsok prestrelili, pretože 25-stupňové vyhnutie bolo pri zjazde síce pohodlné, no ak by ste sa chceli dať do aeropozície a šliapať rýchlo na ceste s tým, že sa držíte spodnej časti riadidiel, tu sa trochu pohodlie stráca, pretože máte vykrivené ruky.

Ako správnemu gravel bicyklu, ani Jarimu nechýba až päť úchytov na fľašky, úchyty na blatník, ale ani na stojan na tašky nad zadným kolesom.

Jazda

Pred jazdou je veľmi zásadné, aby ste si nastavili správne posed. O to viac, ak chcete tráviť v sedle niekoľko hodín na ceste i v lese. Prvá zásadná vec, ktorú si treba na bicykli nastaviť, je výška brzdových páčok.

Testovaný model mal napríklad páčky prinízko, takže pri šliapaní do kopca bolo potrebné rajdy pridvihnúť a pri zjazde dať dole. A to dokáže byť veľká otrava, takže si na tomto nastavení dajte určite záležať. K nastaveniu posedu patrí, samozrejme, aj nastavenie výšky sedlovky, uhla a posunu sedla. A môže sa ísť jazdiť.

Jari je, ako sme už spomínali, najvyšší model od Fuji. A pri jazde to dal pocítiť. Pri jazde po náročnejšom povrchu, po lesných cestách či rozbitom asfalte sa správal stabilne a pohodlne.

36-mm široké gumy s naoko nízkym dezénom sa bez problémov pasovali s kamenistou a štrkovou cestou či hlinovými lesnými zvážnicami. Ak ste zvyknutí na pomalú jazdu do kopca na endure, tak sa pripravte na to, že s Jarim to bude zásadne rýchlejšie. Ľahký bicykel prechádza po nerovnostiach s ľahkosťou XC-čka, no vidlica je pevná, takže ruky budete mať o niečo vytrasenejšie ako na horskom bicykli.

Jariho geometria však pracuje skvele a dlhý zadný trojuholník, široké rozpätie kolies v spolupráci s položeným hlavovým uhlom dohromady skvele tlmia menšie nerovnosti pri šliapaní do kopca, ako aj pri zjazde.

Ľahký hliníkový rám je tuhý a stabilný a zároveň rýchlo akceleruje. Ako sme už vyššie spomínali, riadidlá sú síce riadne vyhnuté, ale pri zjazde to oceníte, lebo v tomto prípade je zjazd pri držaní riadidiel za spodnú časť dosť pohodlný a bicykel veľmi dobre kontrolovateľný.

Gravel vs Enduro vs 29er

Gravel od Fuji sme podrobili aj porovnaniu s endurom a 29-palcovým horským karbónovým hardtailom. Na lesnom 4,5 km dlhom výšľapovom segmente s prevýšením 270 m sme prostredníctvom aplikácie Strava zmerali najrýchlejšie časy a porovnali ich.

Na enduro bicykli trval tento segment necelých 21 minút, nasledoval test Jari, na ktorom to trvalo iba 17:34 min a pre zaujímavosť sme nakoniec vyskúšali horský 29er, s ktorým to trvalo 17:20 min. Takže víťazom sa síce stal horský bicykel, lenže faktom je, že Jari je aj v lese viac než konkurencieschopný.

Jariho sme zobrali aj na rovné cesty a ani na nich nezaostal. A keďže máme na Slovensku také cesty, aké máme, často mal Jari oproti cesťáku s 25-kami gumami výhodu.

Po menších nerovnostiach či dierkach prechádzal ako po masle a na rovnej ceste nezaostával a deficit prevodov veľmi citeľný nebol. Jediný moment, keď by kazeta nestačila, by bol veľmi prudký a dlhý kopec, ktorý by si vyžadoval menší prevod.

Je pravda, že pri zjazde za cestným bicyklom trochu zaostával, pretože ste predsa len limitovaní prevodmi a nikdy asi nedosiahnete také rýchlosti ako na cesťáku, takže cestné KOM-y na ňom asi zbierať nebudete. Ale celkovo by sa dalo povedať, že s radením so 40-zubovou pílou a kazetou s rozsahom 10-42 si na ceste úplne bohato vystačíte.

Nezabudnite na servis

 Aj keď sa to možno trochu dotkne vyložene cestných cyklistov, faktom je, že starostlivosť o cestný bicykel sa nedá veľmi porovnať so servisovaním horských bicyklov.

A keďže Jari s najväčšou pravdepodobnosťou budete využívať nielen na uhladené cyklochodníky, ale taký bicykel si jednoducho pýta náklad aj na lesných cestách, treba sa tak k nemu aj správať.

Po niekoľkých jazdách v blate, prachu aj po cestách začal Jari vydávať vŕzgavé zvuky, aké vydávajú zvyčajne iba celoodpružené bicykle. No riešenie tohto problému bolo veľmi jednoduché. Aj keď sa zdalo, že zvuky idú zo stredového zloženia, ani po jeho vyčistení neprestali.

Problém bol omnoho jednoduchší. V zadnej stavbe boli na pätke i pod ňou špina a prach a keďže pätka je k rámu priskrutkovaná z oboch strán, pri šliapaní spôsobovala táto špina vŕzganie aj pri mikrotrení pätky o rám. Jednoduché vyčistenie a nanesenie trochu vazelíny na najviac zaťažené miesta problém vyriešilo.

Môže zdať, že sa o bicykel nebude potrebné veľmi starať, ale keďže Jariho budete namáhať podobne ako horský bicykel s tým, že na ňom strávite polovicu času na cestách, nehovoriac o jazde v daždi, bolo by dobré, ak by ste sa oň starali a servisovali ho možno častejšie, ako vám hovorí pocit.

 Je Jari skutočne pre vás?

Jari je vhodný pre určitú skupinu ľudí, ktorý majú isté požiadavky. Je to bicykel vhodný aj na rovné cesty aj na nerovné cesty, ako aj do lesa. Ide o to, čo od neho očakávate.

Ak chcete bicykel, ktorý je rýchly na ceste, pri lesných výšľapoch a nezáleží vám až tak na tom, že zjazd si priveľmi neužijete, ale stále na ňom zídete akúkoľvek lesnú cestu, je to výborná voľba. A je to tiež skvelé presúvadlo po meste.

Ak si ho máte kde uložiť v práci, môžete ho bez problémov používať na dochádzanie do práce. Na pivo si ho však vezmite iba v prípade, že naň budete celý čas vidieť, pretože Jari 1.1 je predsa len dosť drahá záležitosť. Ak však chcete niečo skôr do lesa a na cesty vás to až tak neláka, možno bude lepšie, keď sa poobzeráte po nejakej horskej dvadsaťdeviatke.

Je to jednoducho bicykel, ktorý vás akýmsi spôsobom prinúti jazdiť na miesta, kam by ste sa za iných okolností nedostali, pretože na endure sa vám po cestách šliapať nechce a na cesťáku do lesa asi radšej nevleziete.

Toto je dokonalá kombinácia, pretože môžete jednoducho vyraziť na cestu a keď sa vám zachce, bez problémov odbočíte do lesa.

Cenovo je na tom Jari 1.1 dosť vysoko, a keďže ide o najlepší bicykel v kategórii, zodpovedá tomu aj cena. Za extrémne ľahký rám s top komponentmi zaplatíte 2 600 Eur, čo by mohlo byť pre niekoho, kto by nad ním uvažoval ako nad tretím bicyklom k horskému a cestnému, možno priveľa.

Jari 1.1 je skôr voľba pre tých, ktorí chcú trochu zmenu k svojmu primárnemu biku. Môže byť tiež ideálnym tréningovým bicyklom pre horských cyklistov, pre ktorých by bol cestný priveľkým šokom, a platí to aj opačne pre cestných cyklistov.

Najdôležitejší test zo všetkých

 Počas testovania Jariho sme, samozrejme, nezabudli na ten najdôležitejší test zo všetkých. Pozdraví mountainbiker v lese jazdca na gravel bicykli? A druhý variant – pozdraví cestný cyklista na ceste jazdca na gravel bicykli?

Z niekoľkotýždňového testovania vyšlo najavo, že nehľadiac na to, či ste v lese alebo na ceste, horskí aj cestní cyklisti budú pravdepodobne dosť nechápavo zazerať.

V lese so zdiveným pohľadom so zdvihnutým obočím a otázkami: „Čo robí preboha v lese na cestnom bicykli?“ A na ceste s rovnakým pohľadom, no myšlienkami: „Prečo má také krivé barany a prečo má také široké plášte?“ To majú spoločné. Ale štatisticky vyšiel pozdrav cestných cyklistov lepšie.

Na ceste si totiž nie vždy stihnú všimnúť, že máte o centimeter širšie plášte a teda zdvihnú ruku a zakývajú. V lese však nechápavý pohľad na bicykel, ktorý až priveľmi pripomína cesťák, trvá toľko, že vám väčšinou odzdraviť nestihnú, prípadne nechcú.

Špecifikácia:
  • Veľkosti: XXS (46 cm), XS (49 cm), S (52 cm), M (54 cm), L (56 cm), XL (58 cm), XXL (61 cm)
  • Rám: Hliníkový super-butted A6-SL s vnútorným vedením káblov a flat-mount uchytením bŕzd
  • Vidlica: karbónová FC440
  • Hmotnosť: 9,02 kg
  • Kľuky: Quarq Prime Carbon
  • Stredové zloženie: FSA BB386 EVO
  • Prehadzovačka: SRAM Force 1X
  • Radiaca a brzdové páky: SRAM Force 1X
  • Kazeta: SRAM XD
  • Reťaz: KMC X11EL
  • Kolesá: Stan’s NoTubes Grail MK3
  • Plášte: Clement X’Plor MSO, 700 x 36c
  • Brzdy: SRAM Force, hydraulické, 160 mm kotúče
  • Hlavové zloženie: FSA No. 42
  • Riadidlá a predstavec: Oval Concepts 725, Oval Concepts 707
  • Sedlo a sedlovka: Oval Concepts X38, Oval Concepts 905
  • www.fujibikes.eu

 

Vaše komentáre

Aktuality

17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila piata. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu