Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nová technológia pohonu Linkglide XT a Deore od Shimana má vraj až trojnásobne dlhšiu životnosť

Radenie Shimano Linkglide by malo byť aj plynulejšie a odolnejšie .
Martin Sarvaš

Shimano predstavilo novú technológiou Linkglide, ktorú použilo pri dizajnovaní a výrobe pohonu XT a Deore. Ide o zdokonalenie tvaru zubov kazety, vďaka ktorému sa zníži ich opotrebenie a predĺži životnsť.

Linkglide prezentuje Shimano síce na e-bikoch, ale je kompatibilné aj s klasickými horskými bicyklami. Hlavným cieľom je zníženie opotrebovania zubov kazety pri vysokom krútiacom momente bez ovplyvnenia kvality radenia, čo by malo logicky viesť aj k nižším nákladom na údržbu resp. výmenu.

Linkglide bude dostupný pre jednoprevodníkové pohony 1×11 Deore XT a 1×10 Deore. Shimano veľmi odvážne tvrdí, že ich nová technológia predĺži životnosť až trojnásobne v porovnaní s ich kazetami Hyperglide.

Nové radenie od Shimana by však malo mať aj ďalšie výhody – menej preskakovania reťaze na kazete, plynulejšie radenie a dlhšia životnosť celého pohonu.

V čom je Shimano Linkglide odlišné?

Zuby na kazetách Shimano Linkglide majú zmenený profil a sú viac v tvare pyramídy v porovnaní s Hyperglide. Pastorky sú tiež hrubšie.

Shimano vylepšilo a redizajnovalo aj priestor medzi jednotlivými pastorkami, čo by  malo zlepšiť plynulosť pedálovania a znížiť riziko „trhaného“ radenia.

„Všimli sme si, že menej skúsení cyklisti jazdia často a dlho na rovnakom prevode s nadmerným krútiacim momentom, čo dosť zaťažuje celý pohon. Stáva sa tiež, že pri tomto nadmernom krútiacom momente preraďujú, čo spôsobuje nadmerné opotrebenie a vlastne aj stratu výkonu,“ hovorí Filip Scholliers, produktový manažér Shimana pre MTB.

„Technológia Hyperglide+ stále ponúka najmä výkonnostným cyklistom nízku hmotnosť a naše najrýchlejšie radenie, zatiaľ čo Linkglide je ďalšia možnosť pre zvýšenie životnosti. Inými slovami, Hyperglide+ je stvorený pre rýchlosť, Linkglide je stvorený pre dlhú životnosť,“ dodal Scholliers.

Linkglide: Prehadzovačka, páčka, reťaz a kazeta

Nové modely prehadzovačkiek, páčok a kaziet Linkglide však nie sú kompatibilné s Hyperglide, pretože majú rôzne výšky prevodov, zatiaľ čo reťaze a prevodníky sú medzi sebou kompatibilné.

Kazeta Linkglide Deore XT (CS-LG600-11) má 11 prevodov a je dostupná v jednom prevedení s rozsahom zubov 11-50, pričom hmotnosť je 780 gramov.

Kazeta Linkglide Deore (CG-LG600-10) má 10 prevodov s rozsahom zubov 11-43 a hmotnosťou 634 gramov. Tri najmenšie pastorky (11-, 13- a 15-zubové) sa zvyčajne opotrebujú skôr, takže sa dajú vymeniť.

S novými kazetami predstavilo Shimano aj zadné prehadzovačky pre Deore XT (1×11) aj Deore  (1×10). Majú mnoho technológií od Hyperglide ako dizajn Shadow RD+ či zámok prehadzovačky pre zníženie nárazov reťaze o rám.

Shimano predstavilo aj novú 10-/11-rýchlostnú reťaz (CN-LG500), ktorú označilo ako elektrobicyklovú. No novom pohone Linkglide však môžete použiť aj staršie e-bike reťaze Hyperglide, kontkrétne modely N-HG601-11, CN-HG701-11 a CN-HG901-11 aj e-bike reťaz CN-E8000-11.

Nová sada pohonu Linkglide má aj nové páčky, pričom prehadzovač modelu Deore má aj ukazovateľ zaradeného prevodu. Všetky prehadzovače majú technológie Rapidfire Plus a obojstranné radenie, pričom páčka XT má aj ‚Instant Release‘ pre rýchlejšie radenie.

Shimano očakáva, že Linkglide budú využívať výrobcovia bicyklov na mnohých modeloch elektrobicyklov. Pohon Linkglide bude dostupný v predaji aj samostatne, ale v tom prípade by ste museli vymeniť reťaz, zadnú prehadzovačku i páčku.

Vaše komentáre

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Zavrieť reklamu