Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Inzercia

Stevens Monarch Trail – veľký návrat v ostrej podobe

Biker
Stevens Monarch Trail – veľký návrat v ostrej podobe

Stevens Monarch býval skoro až tradičným modelom v ponuke nemeckého výrobcu a už v roku 2012 priniesol najväčší dostupný priemer kolies, teda v čase, keď časť hardtailov verila stále „šestadvacítkám“.

Po niekoľkoročnej pauze sa Monarch vracia s rovnakým priemerom kolies, ale s úplne odlišnou geometriou. Je snáď až trochu smiešne postaviť obe kolesá vedľa seba a vidieť, kam sa doba posunula. Prospelo to predtým veľmi obľúbenému modelu?

Na máloktorom bicykli možno tak jasne vidieť, akými zmenami hardtaily za posledných pár rokov prešli. Môže za to niekoľkoročný výpadok modelu Monarch, ktorého „medzičlánok“, ktorý by plynule prechádzal k viac Priostrenie geometriu jednoducho nevznikol.

Čo najkratšie zadná stavba, veľmi dlhý predný rámový trojuholník a pomerne položený uhol hlavovej rúrky – taký je recept, ak sa dnes stavia trailový hardtaily. Niekoľkými svojimi uhly si tieto bicykle nezaostávajú ani s all mountainovými fully, bez debaty …

Aj taký je nový Monarch Trail. Vznikol v Hamburgu „na čistom papieri“ a je to poznať – od ostatných modelov značky sa pomerne odlišuje a snáď vo všetkých ohľadoch ide cestou jednoduchosti. Zrejmé je to pri pohľade na rám zo zliatiny 6061.

Otvory pre jeden košík na fľašu, žiadny návarok na priamu montáž prešmykovača a mohutné zvary, spájajúce príkladne dimenzované rúrky. Kto očakáva pevnú zadnú boost osu či kónicku hlavovú trubku, nie je na omyle. Tieto dispozície sú v kategórii samozrejmosťou a zároveň zaručujú bezproblémovosť pri tvrdom zaobchádzaní, pre ktoré je nový Monarch Trail určený viac, ako kedykoľvek predtým.

 

Za značne odolné a možno aj zámerne ľahko naddimenzované možno považovať osadenie, za aké by sa nemusel hanbiť aj niektorý enduro model. Tak napríklad predná vidlica Marzocchi Z2, nový model slávnej značky, vystupujúce už druhú sezónu pod krídlami amerického „odpruženářského“ gigantu, firmou Fox. Nový „bombera zet dva“ prináša priemer vnútorných nôh 34 mm, 140 mm zdvihu a nikoho neprekvapí, že vzdialenosť medzi pätkami pre 15 mm pevnú os je 110 mm – teda štandard boost.

Pohon je v réžii iného giganta. Tým je Sram, v kombinácii XO1 / X1 Eagle s prevodmi 1×12. Špičkové „orlie“ osadenie vítame všetkými desiatimi, k trailovému kolu sa hodí viac než dobre a jeho mechanická odozva všetko len podčiarkuje.

Stevens svoje kolesá osadzuje rád teleskopickými sedlovky Kind Shock a ani tu tomu nie je inak. Model RAGE Aj disponuje 125 alebo 150 mm zdvihu v závislosti na veľkosti rámu. S pohľadom na nižšiu stavbu rámu a predovšetkým, ak idete často za sedlo, vítali by sme ako minimum pokojne oných 150 mm. Druhá strana mince je ale tá, že Monarch Trail je puristickým strojom, málokto s ním bude s vysoko posadeným sedlom absolvovať dlhé cesty a krájať rekordy v nájazde kilometrov.

S tým súvisí aj obutie a samotná zapletená kolesá, ktoré sú vďaka ráfikom Sun Ringle Duroc TR35 stávkou na pevnú istotu. Nesú plášte Schwalbe Magic Mary Evolution vpredu a Hans Dampf Evolution vzadu. Hlavne predné dezén je naozaj nekompromisný a ťažko ho privediete do úzkych.

Vyložene freeridová či enduro voľba ktorý príkladne vedie stopu. A pretože ide o hardtaily – v teréne viac neposedný stroj oproti Fullu, je vzorné spojenie s povrchom vítané. Riadne stabilite Monarch napomáha tiež vhodne dimenzovaný kokpit s krátkym predstavcom a 780 mm širokými riadidlami s ľahkým zdvihnutím. To všetko z osvedčenej vlastnej produkcie Oxygen.

Bola by škoda nespomenúť tiež použité brzdy, pretože tu si našli svoje miesto štvorpiestiky od Shimana, presnejšie model BR-MT520. Dávno sú preč doby, keď mali také „kotvy“ vyhradené miesto iba v zjazde či freeridu sa sadami Zee a Saint. Týmto Stevens Monarch podčiarkuje, že je pripravený na naozaj veľké veci, pretože nadpriemerné sú aj použité kotúče – 203 mm vpredu a 180 mm vzadu.

Čo dodať? Stevens Monarch Trail sa vracia vo veľkej forme ako moderný trailbike so všetkým, čo na takom bicykli túžite mať. Ak sa na neho budete pozerať správnym pohľadom, nemožno nájsť hluché miesta.

Možno nedokáže ponúknuť takú jazdnú ľahkosť a nenútenosť z dôvodu prísnej geometrie ako modely z predchádzajúcich rokov, na trailu však všetko vynahrádza a pravdepodobne znesie oveľa viac, než sa bežne očakáva. Limitom tak môže byť až zručnosť jazdcov, a to býva pre bicykel jedna z najväčších pochvál.

Ďalšie info: www.stevens-bikes.cz

Vaše komentáre

Aktuality

12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

Včera 16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

Včera 14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Zavrieť reklamu