Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Tabuľa v Tatrách varuje: Cyklisti a turisti pozor na nákladné auta! Ste tu na návšteve, Tatra je tu doma

Píše sa na výstražnej tabuli v Liptovskom Jáne.
Martin Sarvaš

Na facebookovej stránke Tatry sa pred dvomi dňami objavila fotka, na ktorej je skutočne pozoruhodné upozornenie pre cyklistov a turistov. Na oznamovacej tabuli je napísaná výstraha voči turistom a cyklistom, ktorí si majú dávať pozor, pretože sú iba na návšteve a na danej ceste „je doma Tatra“.

Na Slovensku sme sa dostali na novú úroveň ochrany prírody, nie, nie je to sen ale realita,“ píše sa v popise fotky.

Podľa informácií v komentároch pod príspevkom, by sa mala tabuľa nachádzať v lese pri Liptovskom Jáne.

Tabúľ s nápisom Tatra je tu doma umiestnilo podľa RTVS na lesné cesty pozemkové spoločenstvo Hybe viac. Podľa ochranárov by nákladné autá v národných parkoch nemali „byť doma“ a tieto územia by mali slúžiť najmä na ochranu prírody a oddych.

Ste tu na návšteve, Tatra je tu doma

V ozname sa píše: „POZOR! Turisti a cyklisti POZOR na nákladné autá! Ste tu na návšteve, TATRA JE TU DOMA. Lesná cesta patrí súkromným vlastníkom lesov. Bola vybudovaná za účelom obhospodarovania lesa. Vážte si prírodu a dbajte na Vašu BEZPEČNOSŤ!“

Keďže z oznamu vyplýva, že ide o lesy so súkromným vlastníkom, môžeme iba smutne konštatovať, že takýto oznam si tam jednoducho môžu bez akéhokoľvek postihu osadiť.

Na ozname by vlastne nebolo nič zlé, ak by iba upozorňoval návštevníkov lesa, aby si dávali pozor pre zvýšenú premávku nákladných áut. Napísať však „Tatra je tu doma,“ je skutočne absurdné a človek, ktorý je zodpovedný za textový obsah tejto tabule asi iba nemá rád cyklistov a turistov.

Erik Baláž: Tabule vyjadrujú reálny stav v chránených územiach

K tabuli sa kriticky vyjadril v RTVS riaditeľ správy národného parku Nízke Tatry, Ľuboš Čilák: „Text je provokujúci a irituje u ľudí vidinu tatrovky plnej dreva, ktorá odváža lesnú hmotu už z aj tak dosť postihnutých našich lesov a ja by som na tú tabuľu dal jednoduchý text: ‚Nízke Tatry sú tu doma'“

Erik Baláž, ktorý sa venuje ochrane prírody dlhodobo, povedal: „Tabule vyjadrujú reálny stav, ktorý v chránených územiach máme. Nie sú pre ochranu prírody, pre ktorú by mali byť a pre návštevníkov národných parkov, ale sú pre normálnu hospodársku činnosť.“

Čo hovorí zákon?

Zo zákona o lesoch vyplýva, že  jazdiť v lese na bicykli je možné po vyznačených trasách a lesných cestách, ktoré sú spevnené a majú aspoň jednoduché odvodnenie. V zákone sa píše: „Každý má právo na vlastnú zodpovednosť a nebezpečenstvo vstupovať na lesné pozemky.“

Na lesných pozemkoch je podľa zákona zakázané jazdiť alebo stáť motorovým vozidlom, skútrom, motorovou trojkolkou alebo štvorkolkou mimo vyznačených miest a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy.

Z uvedeného teda vyplýva, že cyklisti smú v lese jazdiť po lesnej ceste alebo po vyznačenej trase. Platí to aj v prípade, keď ide o lesy, resp. lesné cesty, ktoré patria súkromným vlastníkom. Cyklisti aj peší turisti môžu tieto komunikácie využívať.

Uvádzané informácie nemusia platiť, ak ide o les, ktorý sa nachádza v chránenom území. V tom prípade záležia obmedzenia vstupu do lesa od stupňa ochrany, v ktorom sa nachádza.

Keďže však sám vlastník upozorňuje cyklistov aj turistov na zvýšený pohyb nákladných áut, predpokladáme, že nejde o chránenú územie a vstup do lesa je zákonne v poriadku.

Nezabúdajme, funkcia lesa nie je iba produkčná

Či už ide o súkromných vlastníkov lesov alebo majú les v správe štátne Lesy SR, často sa zabúda, na čo sú lesy určené.

A samozrejme, nie je to iba na ťažbu a rôzne formy hospodárskeho využitia, ale aj zákon definuje, že mimoprodukčnými funkciami lesov sú aj spoločenské – rekreačná, zdravotná, kultúrna, výchovná, prírodoochranná či vodoochranná funkcia. Okrem toho majú aj dôležité ekologické funkcie – pôdoochranná, vodohospodárska a klimatická.

Vaše komentáre

Aktuality

17:18 Tadej Pogačar suverénne vyhral druhú etapu Giro d’Italia aj napriek defektu a pádu pred rozhodujúcim stúpaním.

Na druhom mieste skončil Daniel Martinez a tretí finišoval Geraint Thomas. Pogačar sa po premiérovom víťazstve na Gire oblečie do ružového dresu.

14:10 Viktória Chladoňová skončila celkovo druhá po skvelých výkonoch na juniorskom etapáku vo Francúzsku.

Chladoňová vybojovala na pretekoch Tour du Gévaudan Occitanie femmes druhé miesto v prvej etape a v druhej etape skončila šiesta. Výborný výsledok dosiahla aj Sofia Ungerová, ktorá skončila celkovo siedma po siedmom a ôsmom mieste v etapách.

08:52 Detaily 2. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

150 km dlhá trasa má prevýšenie 2250 m, pričom väčšina stúpaní je v závere. V cieľovom stúpaní Santuario di Oropa očakávame zaujímavý súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Včera 12:09 Ako sledovať naživo Giro d’Italia 2024?

Talianska Grand Tour sa uskutoční od 4. do 26. mája a 176 jazdcov čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

Včera 09:10 Detaily 1. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Giro sa začne relatívne krátkou 136 km dlhou etapou s kopcovitým profilom a dá sa očakávať súboj favoritov celkovej klasifikácie.

Zavrieť reklamu