Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nové Enduro 2020 od Specializedu sa od základu zmenilo, vzor si berie zo zjazdového Dema (zmeny, detaily, ceny)

Specialized predstavil pre sezónu 2020 úplne nové Enduro. Všetky modely majú karbónový rám so zdvihom 170mm a 29-palcové kolesá.
Biker

Najnovšia generácia populárneho Endura je postavaná pre jazdu dole kopcom. Rýchlu jazdu dole kopcom. Kompletne prepracovaný rám už na prvý pohľad čerpá inšpiráciu z nového zjazdového bicyklu Demo.

Pre rok 2020 sa Specialized Enduro dočkalo svojej pravidelnej prerábky. Za uhádnutie, na ktorý bicykel sa podobá nedostanete žiadne body, keďže ide o priveľmi jednoduchú otázku. Specialized Demo sa na svetovom pohári v zjazde očividne darí a tak si konštruktéri Endura požičali domácu úlohu zjazdárov a prerobili ju na 170mm karbónovú dvadsaťdeviatku.

Model Enduro navyše oslavuje 20 rokov. Odjakživa išlo o bicykel s čo najlepšími zjazdovými schopnosťami no, vždy vás musel byť schopný bez odvrávania a flákania doviesť na vrchol. V priebehu rokov bol dizajn ovplyvňovaný rôznymi trendmi, najviac asi tým freeridovým.

Dnes je Enduro používané najmä na rovnomenných pretekoch, ktoré členitosťou terénu často prevyšujú aj zjazdové trate. Jazdci si však stále pravidelne musia odšliapať viac ako výškový kilometer a najnovšie Specialized Enduro potrebuje s týmito nárokmi udržiavať krok.

Bleskurýchly zjazd a bezbolestný výjazd je však cieľom snáď každého dnešného bicykla, tak sa poďme pozrieť ako na túto úlohu pripravilo nové Enduro.

Hlavne si udržať hybnosť

Specialized tvrdí, že nové Enduro je bicykel pre udržiavanie hybnosti, teda taký, ktorý udržuje alebo ideálne zvyšuje rýchlosť vo všetkých podmienkach. Tomuto sme naklonený veriť, nakoľko sa úplne odpútali od doterajšieho dizajnu a Enduro teraz naozaj vyzerá ako zmenšenina zjazdového Dema.

K tomuto má prispieť najmä dopredu posunutý hlavný čap a viac dozadu smerujúca trajektória zadného kolesa. Koleso sa tak posúva dozadu a navrch z cesty prekážky, nie ako v minulosti navrch a dopredu, kedy v podstate ešte viac nabúra do prekážky. Tento efekt mal za následok trhanú, ostrú a hlavne pomalšiu jazdu.

Veľmi uhladené vedenie káblov:

Dozadu sa posúvajúce osi kolies nie sú vo svete pruženia nič nové. V minulosti ich nájdete mnoho a momentálne má tento koncept istú renesanciu. Bicykle ako Commencal, Deviate a Forbidden túto teóriu používajú na trial bicykloch tiež, no všetky z nich sa spoliehajú na vysoko položený hlavný čap.

S tým je spojené veľké predĺženie reťaze, ktorá ťahá za prevodník a pedále smerom dozadu. Tento efekt kompenzujú použitím extra vodítka nad prevodníkom, to však prináša hluk, odpor a viac údržby.

Specialized sa snažilo nájsť zlatú strednú cestu a obísť potrebu kompenzácie týchto extrémov tým, že hlavný čap posunuli dopredu, nie navrch.

Jeden z dielov zadnej stavby zároveň slúži ako blatník tlmiča:

Na preverenie tohto konceptu, Specialized dokonca nainštalovalo do pedálov senzory merajúce silu nárazov, ktoré sú prenášané z bicykla do jazdcových nôh a nové pruženie poskytovalo preukázateľne pohodlnejšiu a menej únavnú jazdu.

Nové Specialized Enduro

Slušne zavalitá hlavová “trubka” a samozrejme, vnútorné vedenie káblov. Pokiaľ samozrejme nejde o bezdrôtový Sram AXS:

Enduro má byť zjazdový bicykel na menších zdvihoch, na ktorom ste schopný jazdiť celý deň. Má 29” kolesá, 170mm zdvihu a zo štyroch úrovní výbavy majú všetky karbónové rámy. O hliníkových zatiaľ nie je žiadna zmienka.

Najvyššia verzia S-Works je navyše osadená karbónovým vahadlom pruženia, ktoré oproti ostatným modelom ušetrí celého štvrť kila váhy.
Specialized tiež prepracoval svoje mierne zastarané charakteristiky prepákovania a ďalšie faktory kinematiky.

Lineárny chod minulosti spôsoboval častú návštevu dorazov, slabú oporu v strede zdvihu a nie práve najcitlivejší počiatočný chod. Nové prepákovanie tlmiča zabezpečí citlivejší chod a jazdu vyššie vo zdvihu, takže posledných pár centimetrov pruženia si ušetríte pre momenty kedy ich naozaj potrebujete.

Nízke uloženie tlmiča pomáha k lepšiemu rozloženiu hmotnosti:

Popri testovaní si vývojári všimli, že prototypy, hoci navrhnuté pre lepší anti-rise (predklon pri brzdení) a zadnú trajektóriu osi, zároveň priniesli zlepšenie hodnôt anti-squat (stláčanie tlmiča pri šliapaní).

To je tiež vítaná zmena oproti veľmi aktívnym, až uhúpaným Endurám minulosti. Specialized následne tento efekt ešte posilnil, aby jazdci pri šprintoch nemali pocit, že ich bicykel oberá o energiu.

Čo sa tuhosti rámu týka, posunutie tlmiča zároveň posúva aj zosilnené časti rámu tam, kde sú užitočnejšie. Takto je jednoduchšie vyvážiť tuhosť bicykla pre jazdu, ktorá je stabilná a precízna, no nevytrasie vám plomby zo zubov.

Nízko uložený tlmič, tiež znižuje ťažisko bicykla a dovoľuje nižšie uložiť vrchnú rámovú trubku. K fľaške a úložnému priestoru SWAT sa teraz tiež dostáva jednoduchšie.

Áno, fľaška na vodu sa zmestí tam kam patrí:

Geometria

Tak ako s modelom Stumpjumper Evo predstavenom minulý rok, Specialized prešlo na svoje nové odstupňovanie veľkostí “S”, konkrétne S2 až S5. Uvedomujúc si, že niektorí jazdci majú radi kratšie bicykle a niektorí dlhšie, veľkosti sú prispôsobené tak, aby si čo najviac jazdcov mohlo vybrať čo najviac veľkostí.

Teoreticky, ak sa nachádzate uprostred veľkosti S4, stále by ste mali byť schopní pohodlne jazdiť na kratšej S3 alebo dlhšej S5. Kvôli tomuto majú veľkosti len minimálne rozdiely v dĺžkach sedlových a hlavových trubiek.

Výšku sedla a riadidiel môžete potom ovplyvniť sedlovkou a polohou predstavca alebo tvarom riadidiel. Presne z tohto dôvodu k bicyklu dostanete až 6 podložiek pod predstavec a dva typy krytiek hlavového zloženia. Plochú pre čo najnižšie osadenie a kužeľovitú pre krajší vzhľad pri voľbe vysokého kokpitu.

Napriek komplexnému vzhľadu ide stále o 4 ramenné zavesenie FSR:

Ako by sa dalo očakávať, Enduro 2020 je bicykel dlhší, zo strmším sedlovým uhlom a hlavovým uhlom priadne nízkych 63.9°. Nastavovacou vložkou sa dá zvýšiť hlavový uhol o 0.4° a výška stredu šliapania o 7mm.

Pri výške 182 cm mi pripadá veľkosť S4, ktorej číselné údaje nájdete nižšie. Ako som už naznačil, zmestím sa ale aj na S3 a dočiahnem aj na S5, ak by som mal iné preferencie.

Geometria Specialized Enduro S4

  • Dosah: 487mm
  • Hlavový uhol: 63.9 stupňov
  • Sedlový uhol: 76 stupňov
  • Hlavová trubka: 110mm
  • Výška rámu: 629mm
  • Výška stredu: 347mm
  • Dĺžka reťazových vzpier: 442mm
  • Rázvor kolies: 1,274mm
  • Dĺžka sedlovej trubky: 440

Rám je postavený na tlmiči dĺžky 205x60mm, je kompatibilný s pružinovým tlmičom a je tu dosť miesta aj pre tie najväčšie typy pružín.

Tlmič Fox Float X2 sedí hlboko v ráme a zadnej stavbe FSR:

Napriek dlhšiemu rámu vyššiemu zdvihu zostala váha bicykla rovnaká ako u poslednej generácie.

Hoci karbónové vahadlo má iba model S-Works, obchody Specialized ho budú mať k dispozícii ako servisný produkt, takže môžete aj na lacnejšom bicykli za príplatok ušetriť ďalších 250g.

Roval, komorný výrobca pre Specialized obstaráva tradične kolesá a teraz už aj komponenty ako 35mm karbónové riadidlá. Ide o prvú vlnu modelov, ktoré nedostanú teleskopické sedlovky Specialized a firma prezradila, že bude postupne výrobu týchto sedloviek vypúšťať, bez ďalšej náhrady v budúcnosti.

Modely a ceny

  • Specialized S-Works Enduro: €10,999
  • Specialized Enduro Expert: €6,999
  • Specialized Enduro Elite: €5,999
  • Specialized Enduro Comp: €4,999
  • Specialized S-Works rám: €3,999

Modely, ceny, špecifikácie

S-Works Enduro
  • Karbónový rám S-Works, radenie Shimano XTR, vidlica FOX FLOAT FACTORY 36, tlmič FOX FLOAT DHX2 Factory, kolesá Roval Traverse SL Carbon 29
  • Cena: 10 999 eur
  • Celá špecifikácia

Specialized Enduro Expert
  • Karbónový rám, radenie SRAM SRAM GX Eagle, vidlica FOX FLOAT Performance 36, tlmič FOX FLOAT DPX2 Performance, kolesá Roval Traverse Carbon 29
  • Cena: 6 999 eur
  • Celá špecifikácia

Specialized Enduro Elite
  • Karbónový rám, radenie SRAM NX Eagle, vidlica RockShox Lyrik Select Plus, tlmič Rock Shox Super Deluxe Select, kolesá Roval Traverse 29
  • Cena: 5 999 eur
  • Celá špecifikácia

Specialized Enduro Comp
  • Karbónový rám, radenie SRAM NX Eagle, vidlica RockShox Lyrik Select, tlmič Rock Shox Super Deluxe Select, kolesá Roval Traverse 29
  • Cena: 4 999 eur
  • Celá špecifikácia

Rám S-Works Enduro

 

 

Vaše komentáre

Aktuality

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

30.04.2024 Video: Prvé kolo Slovenského pohára XCO v Drozdove poznačili extrémne podmienky na trati.

Pretekári to vôbec nemali ľahké a počas víkendu sa museli vysporiadať s náročnými podmienkami na trati. Dážď, blato a zima skúšali pretekárov, ktorí to naozaj nemali ľahké. Z víťazstva v elitných kategóriách sa tešili poľskí pretekári Filip Helta a Gabriela Wojtyla. Zo slovenských jazdcov skončili najlepšie Matej Ulík na druhom mieste a Tereza Kurnická, ktorá obsadila 7. priečku.

Zavrieť reklamu