Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Scott Genius 940

Kompletne prerobený model Scott Genius.
Hodnotenie: 3/5
3 399
bikeradar

Verdikt: Genius je dobrý, univerzálny trailový bicykel, na ktorom sa dá jazdiť naozaj tvrdo. Chvíľu trvá nájsť vyvážené pruženie a nie každý je fanúšik použitých plášťov.

Plusy: Dobré proporcie, hladká  a aktívna práca zadného odpruženia, ktoré dobre kopíruje terén. TwinLoc systém zjednodušuje uzamykanie tlmiča.

Mínusy: Plášte nemajú veľkú zásobu trakcie, dosiahnuť správnu predo-zadnú rovnováhu pruženia nie je rýchle a jednoduché.

Kúpte ak: Hľadáte bicykel s  väčším zdvihom, predvídavou ovládateľnosťou, a ochotným vydať sa s vami ma dlhé výlety.

Genius od značky Scott je na trhu od roku 2004 a v priebehu rokov si prešiel dosť dramatickými zmenami až metamorfoval na bicykel, na ktorý sa práve pozeráme.

S vynovenou geometriou, úplne novým dizajnom rámu odpovedajúcemu modelom, ktorý si tiež posledné roky prešli zmenou a s vyladeným systémom pruženia vyzerá rozhodne snubne ešte predtým ako sa jeho kolesá dotknú hliny.

Rám

Podobne ako “Géniusov” mladší brat s nižším zdvihom “Spark”, má Genius tlmič orientovaný vertikálne a  otočený v ráme hore nohami. Stláča ho vahadlo z vrchu a naspodku je upevnený nad objemnou schránkou stredu šliapania.

Scott tiež opustil jednočapový systém s prepákovaním z minulosti a uprednostnil 4 pákový systéme (Horst Link) v pokuse viac manipulovať kinematiku a dosiahnuť lepšiu oporu v strednom zdvihu ako aj progresivitu pred koncom zdvihu.

Zadok bol tiež rozšírený a teraz používa nový rozmer zadnej osi 148mm. Pre Scott typický a exkluzívny systém uzamykania TwinLoc má páčky umiestnené pod riadidlami a umožňuje Vám meniť zdvih medzi plnými 150mm, trail módom so 110mm a nakoniec plne zamknutým tlmením pre dlhé výstupy po asfaltových a hladkých cestách.

Genius má vzadu 150mm zdvihu, ktorý kontroluje tlmič Fox DPS. Vďaka diaľkovému ovládaniu TwinLoc, je prepínanie medzi troma módmi jazdy veľmi jednoduché.

Jedna so skrutiek tlmiča je upevnená v otočnej podložke, ktorá mení geometriu tak, aby mohol rám akceptoval kolesá 650b plus (plášte 2,5 – 2,8”) aj 29” (2,4 – 2,6”). V nižšom nastavení geometrie a s 29” kolesami meria hlavový uhol 65,4° a výška stredu je rozumných 345mm nad zemou. Dosah vo veľkosti Médium je 439mm, čo je porovnateľné sa väčšinou konkurencie, rovnako ako rázvor kolies 1200mm.

Rozdiely medzi modelmy Spark a Genius:

Výbava

Zvláštna je voľba prednej odpruženej vidlice Fox 34, namiesto silnejšej Fox 36. Na povrchu vyzerá rovnako ako každá iná, no vnútri obsahuje malú špecialitu, steny klzákov sú hrubšie, tak ako na vidlici 34 určenej pre E-biky.

Týmto dosiahli návrhári od Scottu tuhosť a pevnosť, ktorá im vyhovovala, keďže vidlica musí udržať koleso 29” obuté to priľnavý 2,6” plášťov. Scott tvrdí, že aj napriek tejto modifikácii, je vidlica stále ľahšia a má menej trenia ako tá rady 36.

Testovací bicykel prišiel obutý do plášťov 2.6 Maxxis Rekon na rozdiel od Schwalbe Nobby Nic, ktoré sú sériové pre 29” verziu. Rekon sú dobré plášte na spevnený povrch, no ich plytký dezén v strede aj na okrajoch znamená, že v blate sa im dariť nebude.

Tiež majú problém udržať si požadovaný tvar pri silnejšom zaobchádzaní a tak som musel zdvihnúť tlaky, aby som sa zbavil nepríjemnému skrúcaniu a boreniu v niektorých zákrutách. To ale znamená, nepohodlnejšiu jazdu a menej priľnavosti v ostatných situáciách.

Jazda

Na premyslenú geometriu Geniusu sa ľahko adaptuje a hneď som si našiel príjemne vycentrovanú polohu za riadidlami a čoskoro sa cítil ako doma. Pruženie si však vyžaduje, aby ste sa k nemu pár krát vrátili. Hoci zadok je dosť progresívny, aby bez problémov zvládol aj ťažké pristátia a nezapadá zbytočne do vybrzdených roliet v bikeparkoch.

Už od výroby má tlmič vo vzduchovej komore nainštalovanú druhú najväčšiu redukciu objemu. Bike sedí dosť vysoko vo svojich 150mm zdvihu v kombinácii s tým ako by som obyčajne nastavil svoju vidlicu, bolo trochu ťažké správne zaťažiť predné koleso v plochých aj klopených zákrutách.

Rezervoval som si trochu času na to, aby som experimentoval s tlakom vo vidlici aj tlmiči a netrvalo dlho, kým sa choval bicykel tak ako by mal a získal som dôveru objavovať jeho hranice

Pod riadidlami sa nachádza TwinLoc, diaľkové ovládanie, ktoré rýchlo prepína medzi režimami vidlice a tlmiča. Podobne ako pár rokov dozadu pri prechode z prešmykaču na sedlovku, naše ruky si chvíľu museli zvykať na to, že páčkou dolu ovláda nový prvok.

Aj so šírkou 2,6” mi prišiel pocit z plášťov vágny a neurčitý, obzvlášť v sekciách s tvrdým povrchom, alebo s vyjazdenými drážkami a aj toto bolo jeden s dôvodov prečo som zvyšoval v plášťoch tlak. S veľkými kolesami a svojou šírkou však dodávali pocit typický skôr pre plusovú kategóriu. Na rozbitých častiach, zhlukoch kameňov a koreňov bicykel vyslovene vyzýval k tomu pustiť brzdy, napáliť to vpred a nechať bicykel a plášte nech sa s tým vyrovnajú.

Táto tankoidná neprecíznosť však nevyhovuje všetkým, hoci je Genius stále oveľa rýchlejší ako by utlmený pocit veľkých plášťov naznačoval.

Hoci sme testovali a kritizovali plášte Maxxis Rekon 2.6”, štandardne sa bude bicykel dodávať s overeným modelom Nobby Nick od značky Schwalbe v rovnakej veľkosti 2.6”

Stúpanie do kopcov je pôsobivé a vďaka diaľkovému ovládaniu TwinLoc naozaj efektívne. Hoci zo začiatku som často dúfal, že si znížim sedlovku a na miesto toho som zamkol pruženie, po chvíli jazdenia som si na novo usporiadané prvky zvykol.

Na náročnejších strminách, pokiaľ teda nebolo priveľmi mokro, sa široké plášte výborne štverajú navrch svahom aj po sypkých povrchoch. Toto spolu s obrovským rozchodom dvanástich prevodov SRAM GX Eagle vám pomôže vyšliapať na takmer akékoľvek miesto.

Krátko po sebe nasledujúce ostré zákruty boli ťažšie na manévrovanie s tak veľkými plášťami a keď som pokusne vymenil kolesá za niektoré z mojej vlastnej garáže, rozdiel bol citeľný. Časom som sa však s nimi naučili lepšie pracovať.

V strmých a rozbitých sekciách pruženie robilo presne to čo malo. Aktívna zadná stavba bicyklu držala koleso prilepené k zemi a špeciálna vidlica Fox 34 bola schopná a kompetentne zvládala navigovať bicykel aj pri veľkých zaťaženiach.

Na tých zjazdovejších trailoch som zacítil občasnú bolesť rúk, no za to viním nedostatok sily od bŕzd Shimano Deore, ktoré treba o to tuhšie držať. Myslím si, že vidlica Fox 36 vpredu by ničomu nepomohla a ľudia v Scotte spravili dobrú voľbu.

Toto všetko pre mňa len podčiarkuje dojem, že Genius je trail bike s vyšším zdvihom resp. all mountain bike, nie skákajúci, hlinu striekajúci rozbíjač klopeniek ako by mohli naznačovať niektoré marketingové videá s profesionálnym jazdcom Scottu Brendanom Faircloughom.

Viac informácií o produkoch Scott nájdete na webe www.sportservis.sk.

Vaše komentáre

Aktuality

Včera 16:31 Carapaz vyhral kráľovskú etapu Okolo Romandie, skvelý výkon predviedol aj Egan Bernal.

Richard Carapaz (EF Education – EasyPost) rozhodol útokom 2,1 km pred vrcholom záverečného 13,8 km dlhého stúpania s priemerným sklonom 6 %, ktorým sa končila štvrtá etapa švajčiarskych pretekov. Druhý skončil Florian Lipowitz (Bora-Hansgrohe), tretí finišoval Carlos Rodríguez (Ineos Grenadiers).

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu