Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

YT znížilo zdvih na novom modeli Jeffsy, sľubuje však dostatok trakcie

Inžinieri značky YT revidovali kinematiku odpruženia a geometriu. Karbónové modely dostali aj úložný priestor v ráme.
Matúš Bušík
YT znížilo zdvih na novom modeli Jeffsy, sľubuje však dostatok trakcie

YT predstavilo prvý model Jeffsy už v roku 2016. Vtedy ho uviedli ako všestranný trailový stroj, ktorý je schopný stúpať aj klesať. Slovami značky, bicykel „ktorý vám kryje chrbát“ a „jediný bicykel, ktorý budete potrebovať“.

Podstata tohto pôvodného bicykla sa preniesla do druhej iterácie v roku 2019 a o štyri roky neskôr do tejto tretej generácie Jeffsyho.

YT vo svojom najnovšom prevedení hovorí, že Jeffsy je schopnejší a všestrannejší ako kedykoľvek predtým, dokáže sa popasovať s veľkým dňom v horách alebo sa jednoducho predierať v miestnych lesoch.

Je to trailový bicykel skrz naskrz, s očividnou ambíciou YT orientovanou na zjazd.

Aj keď nie je navrhnutý tak, aby sa špecializoval iba na jeden typ horskej cyklistiky, zdá sa, že v YT sú presvedčení o tom, že bez ohľadu na to, kam Jeffsyho zoberiete, zvládne to s úsmevom.

Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť o YT Jeffsy 3. generácie
  • Hlavový uhol je znížený na 65 stupňov, zatiaľ čo sedlová trubka je strmšia v celom rozsahu veľkostí, tak aby bol uhol pri každej veľkosti 77 stupňov so sedlom nastaveným na správnu výšku
  • Reach a reťazové vzpery rastú vo všetkých veľkostiach
  • Tri karbónové modely, dva zliatinové modely, všetky s 29-palcovými kolesami
  • Nové vnútorné úložisko na karbónových rámoch
  • Cena začína na 2 499 €  za hliníkový Jeffsy Core 1

Detaily rámu a zavesenia YT Jeffsy

 

Najnovší Jeffsy prichádza s karbónovým alebo zliatinovým rámom a používa iba 29-palcové kolesá .

YT hovorí, že strávili veľa času zabezpečením toho, aby rámy Mk III fungovali dobre v oboch materiáloch a vyvinul ich v tandeme.

Pritom sa osobitná pozornosť venovala tvarom, povrchom a okrajom rúrok, aby sa zabezpečilo, že dizajn bude vo zdvihu fungovať. YT nás uisťuje, že zliatinový bicykel nebol len dodatočným nápadom, aby dosiahli nízku cenu.

Zatiaľ čo YT dal tejto tretej generácii Jeffsy štandardne dlhšiu, nižšiu a položenejšiu geometriu, než by ste očakávali, nemecká značka mierne znížila rozsah zadného zdvihu.

Jeho predchodca (teda 29er s karbónovým rámom) mal vzadu zdvih 150 mm prostredníctvom konštrukcie zavesenia Horst-link „V4L“ (Virtual Four Link). Nový bicykel, využívajúci rovnakú platformu, poskytuje namiesto toho 145 mm zdvihu.

Predná vidlica poskytuje zdvih 150 mm.

Menej zdvihu – viac efektivity

Najnovší rám poskytuje 145 mm zdvihu zadného kolesa pomocou konštrukcie zavesenia YT „V4L“ Horst-link.

YT tvrdí, že zvýšili anti-squat (miera toho, ako odpruženie odoláva Pedal-bob – pohupovaniu sa pri pedálovaní). Ten sa však znižuje, keď je zadné odpruženie viac zanorené vo zdvihu.

Bolo to urobené so zámerom udržať Jeffsyho agilným, rýchlo zrýchľovať a zároveň mať dostatok poddajnosti vzadu na udržanie priľnavosti v prípade potreby.

Na druhom konci zdvihu dostane nový bicykel o niečo viac progresie. Toto je navrhnuté tak, aby sa zaistilo, že keď naň naozaj narazíte pri zjazdoch alebo skokoch, zvládne tieto dopady s trochou pokoja v porovnaní s jeho predchodcom a lepšie odoláva dorazom.

Čo nájdeme v krabici?

V konkurencii tých najlepších trailových bicyklov bolo dizajnérom YT jasné, že je potrebné zvýšiť stávku, pokiaľ ide o detaily rámu.

Jazdci, ktorí nenávidia jazdu s cyklistickým batohom, ocenia úložný priestor v spodnej trubke na karbónovom ráme.

Namiesto vytvorenia otvoru priamo pod klietkou na fľašu YT umiestnilo poklop vyššie v rámci rámovej trubky.

Prečo? No, ak ste jazdili na bicykli, kde je fľaša s vodou umiestnená na vrchu úložného poklopu, možno ste zažili, že sa časom v tomto mieste vytvorí vôľa.

Ich oddelenie má zmysel, hoci to môže spôsobiť problém s dostatkom priestoru v prednom trojuholníku. V YT to však zvládli.

YT tvrdí, že veko a tesniaci systém je veľmi blízko úplnej vodotesnosti a používa puzdro Igus s pákou, aby fungoval hladko.

Vnútri bola vytvorená deliaca stena, ktorá zabráni tomu, aby sa obsah skĺzol nadol k stredovej konzole. Použité vaky sú vyrobené z neoprénu a zapínajú sa na zips, hoci YT obrátilo zipsy naruby, pretože to pomáha znižovať hluk a vibrácie pri jazde.

Vnútorné vedenie káblov bolo tiež upravené tak, aby vyhovovalo novému otvoru, pričom káble sú teraz pripevnené k bočnej stene spodnej trubky.

Praktické detaily rámu

Okrem vnútorného úložného priestoru sú pod hornou trubkou (na zliatinovom aj karbónovom ráme) porty na priskrutkovanie náradia.

V ráme je priestor pre fľašu s objemom 620 ml pomocou klietky Thirstmaster 6000 od YT s bočným vkladaním.

Nová ochrana rámu sa nachádza pod spodnou trubkou. Tento tvrdený plastový chránič je pevne priskrutkovaný k rámu, ale na zlepšenie absorpcie nárazov a tlmenia akýchkoľvek nárazov je teraz medzi chráničom a rámom vrstva peny.

K dispozícii je vylepšený chránič reťazovej vzpery, ktorý obmedzuje búchanie reťaze a chráni rám.

YT tvrdí, že tvrdo pracovali na obnovenom vnútornom systéme vedenia káblov a vylepšenom prístupe k spojovacím čapom na strane pohonu pre jednoduchšiu údržbu.

Vo vnútri rýchloupínaku zadnej nápravy je 6 mm inbusový kľúč.

Geometria

Rovnako ako predchádzajúci model, aj nový Jeffsy sa dodáva v piatich veľkostiach rámu, od S až po XXL, pričom všetky majú 29-palcové kolesá.

Flip čip vám umožňuje vyladiť geometriu medzi „nízkym“ a „vysokým“ nastavením a upravuje uhly hlavovej a sedlovej trubky (spolu s miernou zmenou ďalších vlastností). V závislosti od použitého nastavenia môžete tiež zvýšiť alebo znížiť výšku stredovej konzoly.

Otočenie čipu zmení uhol hlavovej a sedlovej trubky o 0,6 stupňa a výšku stredovej konzoly o významných 8 mm.

Dlhší, nižší, položenejší

Tretia generácia Jeffsy zaznamenala nárast o 5 mm vo všetkých piatich veľkostiach rámu. To znamená, že stredná veľkosť má teraz dosah (Reach) 455 mm, čo je porovnateľné s množstvom iných značiek horských bicyklov.

Rovnako ako na bicykli druhej generácie, aj v rozsahu veľkostí rámu rastú efektívne dĺžky reťazových vzpier. V porovnaní so starším dizajnom rámu sú celkovo dlhšie.

Teraz majú veľkosti S-L dĺžku vzpier 437 mm, zatiaľ čo veľkosti XL a XXL 442 mm (to je nárast o 2 mm oproti staršiemu bicyklu). Nie je masívny, ale navrhnutý tak, aby sa bike cítil vyváženejšie.

YT nastavilo uhol hlavovej trubky na relatívne položených 65 stupňov (v nízkom nastavení).

Uhol sedlovej trubky si zaslúži pozornosť. YT totiž chcelo zabezpečiť, aby všetci jazdci, bez ohľadu na ich výšku, mali pri stúpaní podobnú polohu sedenia.

Tradične, vzhľadom na to, že uhly sedlovej trubky zostávajú rovnaké vo všetkých veľkostiach rámu, keď je sedlo vysunuté vyššie, aby sa prispôsobilo vyšším jazdcom v porovnaní so stredovou konzolou, efektívny uhol sedadla sa zmenšuje.

Uhol sedlovej trubky nového Jeffsyho sa zväčšuje s veľkosťou rámu. Zatiaľ čo efektívny uhol sedlovej trubky pri veľkosti small je 76,9 stupňov, na XXL ráme je to 78,6 stupňov (v „nízkom“ nastavení).

Ale s priemernou výškou sedla v rozmedzí od 620 do 820 mm v piatich veľkostiach by všetci jazdci mali byť schopní dosiahnuť efektívny uhol sedlovej trubky tesne nad 77,2 stupňa s výškou sedla nastavenou tak, aby vyhovovala.

Nakoniec, v nízkom nastavení ponúka Jeffsy slušných 33 mm poklesu stredovej konzoly.

Detaily a špecifikácia YT Jeffsy

K dispozícii je päť rôznych zostáv Jeffsyho, z ktorých tri používajú karbónový rám.

Všetky bicykle používajú rovnakú kombináciu plášťov Maxxis Minion DHF/DHR II MaxxTerra EXO+, čo je dobré vidieť najmä na lacnejších modeloch.

Teleskopická sedlovka Postman V2 od YT je na všetkých bicykloch. Má nové lepšie nastaviteľné diaľkové ovládanie a ponúka jazdcom možnosť zmeniť zdvih, podobne ako sedlovky od PNW Components, Canyon a Giant Bicycles.

Zostavy Core 2 aj Core 3 majú rovnakú špecifikáciu, ale odlišné materiály rámu. To znamená, že ak sa vám páči konštrukcia, ale uprednostňujete zliatinový rám, môžete si ušetriť množstvo peňazí.

Bolo by skvelé vidieť to ako alternatívu aj na bicykli so špičkovou výbavou.

YT Jeffsy Core 1

Rám: hliník, zdvih 145 mm
Vidlica: RockShox Lyrik, 150 mm
Tlmič: RockShox Deluxe Select+
Pohon: SRAM SX/NX Eagle
Brzdy: SRAM DB8
Kolesá: SunRingle SR329 Trail Comp
Cena: 2 499 €

YT Jeffsy Core 2

  • Rám: hliník, zdvih 145 mm
  • Vidlica: Fox 36 Performance, 150 mm
  • Tlmič: Fox Float X Performance
  • Pohon: SRAM GX Eagle
  • Brzdy: SRAM Code R
  • Kolesá: DT Swiss M1900
  • Cena: 2 999 €

YT Jeffsy Core 3

  • Rám: karbón, zdvih 145 mm
  • Vidlica: Fox 36 Performance, 150 mm
  • Tlmič: Fox Float X Performance
  • Pohon: SRAM GX Eagle
  • Brzdy: SRAM Code R
  • Kolesá: DT Swiss M1900
  • Cena: 3 999 €

YT Jeffsy Core 4

  • Rám: karbón, zdvih 145 mm
  • Vidlica: RockShox Lyrik Ultimate, 150 mm
  • Tlmič: RockShow Super Deluxe Ultimate
  • Pohon: SRAM GX Eagle Transmission
  • Brzdy: SRAM Code RSC
  • Kolesá: Crankbrothers Synthesis Enduro Alloy
  • Cena: 4 999 EUR

YT Jeffsy Core 5

  • Rám: karbón, zdvih 145 mm
  • Vidlica: Fox 36 Factory, 150 mm
  • Tlmič: Fox Float X Factory
  • Pohon: Prevodovka SRAM X0 Eagle
  • Brzdy: SRAM Code RSC
  • Kolesá: Crankbrothers Synthesis Enduro Alloy
  • Cena: 5 999 EUR

Aktuality

17:33 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

17:16 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

15:58 Dorota Vojtíšková dosiahla skvelý výsledok, keď na majstrovstvách Európy skončila 5. v Short-Tracku (+galéria).

Majstrovstvá Európy v horskej cyklistike sa konajú v rumunskom Cheile Gradistei a pre slovenskú reprezentáciu odštartovali úspešne. Dorota Vojtíšková sa v juniorskej kategórii pretekov XCC umiestnila na výbornom 5. mieste.

12:37 Peter Sagan o výhre na Giro d’Italia: Celý deň sa deriem v úniku a teraz ma niekto predbehne tesne pred koncom? No to určite.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:58 Pomôžte Soni posadiť sa znovu na bicykel.

„Volám sa Soňa a v 15-tich rokoch som absolvovala takmer rutinnú operáciu chrbtice, následkom čoho som zostala ochrnutá od pol pása dolu s diagnózou spastická paraplégia spôsobená ischemickou léziou hrudnej miechy.“ Soňa Gabriš robí verejnú zbierku s cieľom vyzbierať peniaze na kúpu bicykla pre hendikepovaných.

Zavrieť reklamu