Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Nové gravel radenie Shimano GRX je 12-rýchlostné a má širší rozsah prevodov ako SRAM XPLR

Novú sadu radenia GRX, ktorú Shimano oficiálne ešte nevydalo, si všimli na gravel pretekoch Unbound v Kansase.
Martin Sarvaš
Nové gravel radenie Shimano GRX je 12-rýchlostné a má širší rozsah prevodov ako SRAM XPLR

Na gravel pretekoch Unbound 2023 v Kansase sa objavila nová 12-rýchlostná sada radenina Shimano GRX. Je mechanická a postavená na kazete 10-45t XTR M9100 s jednoprevodníkom.

Súprava bola namontovaná na bicykli Taylora Lideena sponzorovaného Shimanom, ktorý tento víkend jazdil na Unbound XL – brutálnej 350-míľovej (563 km) trati najväčších gravel pretekov sezóny.

12-rýchlostná kazeta s veľkým rozsahom

Kľúčovou zmenou je prechod na 12-rýchlostnú z 11-rýchlostnej. Vďaka tomu je Shimano GRX v súlade so sadami cestných a horských bicyklov Shimana.

Taktiež približuje GRX k svojim konkurentom – sady XPLR špecifické pre gravel SRAM boli od začiatku 12-rýchlostné, pričom Campagnolo ide ešte o krok ďalej pri 13-rýchlostnej sade Ekar.

Kazeta s rozsahom 10-45 zubov tiež ukazuje, že Shimano zvyšuje schopnosti svojich GRX prehadzovačov pre jednoprevodníky. Doterajšie prehadzovače GRX boli prispôsobené pre maximálne 42-zubový pastorok na kazete.

Preradenie na 10t malé ozubené koleso a 45t veľké ozubené koleso bude mať za následok výrazne väčší rozsah prevodov (450 percent oproti 381 percentám) pre jazdcov 1x.

SRAM XPLR používa maximálne 10-44t kazetu, takže Shimano tu svojho hlavného rivala prekonáva o 1 zub. Campagnolo Ekar ponúka možnosti kaziet 9-36t, 9-42t a 10-44t.

Micro Spline na gravel

Špecifikácia kazety XTR pre horské bicykle potvrdzuje, že Shimano použije svoj štandard náboju Micro Spline pre ďalšiu generáciu GRX.

Micro Spline, predstavený na 12-rýchlostných sadách horských bicyklov Shimanna, umožňuje použitie 10-zubového malého ozubeného kolesa.

Dlhoročný štandard náboja Shimano Hyperglide – ktorý používala predchádzajúca generácia GRX – mal kazetu s najmenším 11-zubovým pastorkom.

Kazeta XTR tiež obsahuje technológiu Hyperglide+ od Shimana, ktorá by bola prvou pre GRX. Hyperglide+ ma ozubené kolesá na kazete vytvorené tak, aby pomáhali hladko viesť reťaz pri preraďovaní na ťažší prevod.

Rovnako ako Micro Spline, aj Hyperglide+ debutoval na MTB sadách Shimana, ale odvtedy bol prenesený aj na cestné sady Dura-Ace R9200 a Ultegra R8100.

Jemne odlišné brzdové strmene

Brzdové strmene boli upravené podobným spôsobom ako v najnovších cestných sadách Shimano, pričom odvzdušňovací otvor sa posunul na vonkajšiu stranu tela.

Strmene GRX Limited majú kód produktu BR-RX820-LE. Za predpokladu, že zvyšok sady dodržiava typické konvencie pomenovania Shimano, 12-rýchlostný mechanický GRX bude pravdepodobne pomenovaný RX820.

Prehadzovačka podobná M6100

Nová 12-rýchlostná zadná prehadzovačka Shimano GRX je vizuálne veľmi podobná existujúcej zadnej prehadzovačke pre horské bicykle Deore M6100 .

Celkový tvar je podobný a v súlade s 12-rýchlostnými sadami horských bicyklov Shimano, 12-rýchlostné GRX odstraňuje B-link. Táto malá zliatinová platňa bola umiestnená medzi horným kĺbom zadnej prehadzovačky a závesom prehadzovača .

Aj keď sa to zriedka vidí, dá sa odstrániť a nahradiť špeciálne navrhnutým závesom na priamu montáž na určité rámy.

B-link bol prítomný na predchádzajúcej generácii GRX a stále je aj na najnovších cestných súpravách Shimano.

Povrchová úprava je teraz matnejšia a kladky sú o niečo väčšie. Prepracovaná bola aj klietka kladky.

Nezmenené kľuky

Kľuky na prvý pohľad vyzerajú veľmi podobne, ak nie úplne identicky s existujúcimi kľukami GRX R810. Kľúčovým rozdielom je samozrejme zmena na prevodník pre 12-rýchlostnú kazetu.

Aj keď si zachováva známy narrow-wide zubový vzor Shimana, očakávame, že jeho dizajn bude upravený tak, aby vyhovoval užšej 12-rýchlostnej reťazi.

Radiace páky vyzerajú identicky so súčasným dizajnom, aj keď vnútorné časti budú aktualizované pre vylepšení na 12-rýchlostné radenie.

Pôjde o prvý mechanický 12-rýchlostný prehadzovač od Shimana, čo môže byť výraznejší pokrok, ako sa na prvý pohľad zdá.

Od prechodu na 10-rýchlostné radenie používa Shimano pre svoje súpravy cestných a horských bicyklov rôzne pomery ťahu lanka. To znamená, že nie je možné vytvoriť takzvaný mullet s mechanickými komponentmi Shimano.

Mullet spája gravel/cestné radiace páky so zadnou prehadzovačkou pre horské bicyklee a ponúka veľký rozsah prevodov pre jednoprevodník.

Elektrika a dvojprevodník?

Je takmer isté, že Shimano bude naďalej ponúkať aj elektronickú verziu Di2 GRX. 11-rýchlostný GRX bol dostupný iba v jedinej najvyššej úrovni Di2. Či bude elektronické aj nové radenie, je zatiaľ otázne.

Vzhľadom na popularitu existujúcich dvojprevodníkových gravel súprav a záväzku spoločnosti Shimano používať 2x súpravy pre cestnú cyklistiku, je pravdepodobné, že aj nová sada GRX bude dostupná aj pre dva prevodníky vpredu.

Aktuality

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

10:30 Giro d’Italia 2024: Detaily trasy & dĺžky, prevýšenia a profily všetkých etáp.

Trasa Giro d’Italia 2024 je výrazne ľahšia v porovnaní s predošlými rokmi, ale stále sa môžeme tešiť na legendárne stúpania Mortirolo či Stelvio.

09:31 Red Bull-Bora-Hansgrohe bude nový názov nemeckého tímu od Tour de France 2024.

„S príchodom Red Bullu máme veľké, veľké ciele a Tour de France nie je jediným cieľom,“ hovorí šéf tímu Ralph Denk, pričom cieľom je stať sa najlepším tímom na svete.

Zavrieť reklamu