Whyte predstavil nový model E-160, elektrobicykel s pekelne nízkym ťažiskom
Britská značka Whyte uviedla na trh nový elektrobicykel E-160. Pôvodný model bol vylepšený so zreteľom na zníženie ťažiska. Vo Whyte tvrdia, že zmeny ovplyvnili pocit z jazdy na bicykli, ktorý sa priblížil k jazde na klasickom biku bez asistencie motora. Výrobca tiež deklaruje jednoduchšie vyberanie batérie.
E-160 so zdvihom 150 mm je dostupný s rôznymi veľkosťami kolies. V ponuke nájdeme klasickú verziu s 29 palcovými kolesami, moderný mullet s kombináciou kolies 29´ resp. 27,5´. Tieto modely sú dostupné vo veľkostiach M-XL. Menšie veľkosti XS a S sú dostupné výlučne s 27,5 palcovými kolesami a sú teda prispôsobené nižším jazdcom.
Prechod od motora Bosch Performance Line CX so základným displejom Purion k smart systému a prepracovanie spodnej trubky docielili zvýšenie kapacity batérie s priestorom pre batériu s kapacitou 750 Wh.
Ceny jednotlivých modelov začínajú na 6399£, čo je v prepočte 7385€, najdrahší model E160 vás vyjde na 7999£ čo je približne 9230€.
Rám a pruženie
Zameranie Whyte na zníženie ťažiska E-160 je založené na presvedčení, že to dramaticky zlepšuje jazdný výkon minimalizovaním negatívnych účinkov zlého rozloženia hmotnosti v troch hlavných oblastiach.
S cieľom preskúmať dôležitosť zníženia ťažiska bicykla a s cieľom zlepšiť jazdné vlastnosti E-160 použili vo Whyte počítačový modelovací softvér na rozrezanie bicykla na časti, pričom každej sekcii dali vlastné ťažisko.
Ťažisko každej z troch sekcií sa potom spriemeruje, aby sa vytvorilo ťažisko celého bicykla (aritmetická stredná poloha všetkých bodov). Cieľom bolo, aby to bolo čo najnižšie.
Keďže motor sa otáča v protismere hodinových ručičiek, je možné batériu montovať pod motor a tým pádom ešte viac znížiť ťažisko celého bicykla. K tomu prispelo aj premiestnenie konektoru na nabíjanie na vrch batérie.
Zníženie ťažiska má za následok priblíženie sa k pocitu z jazdy na bežnom bicykli bez elektrického pohonu a jeho lepšiu ovládateľnosť.
Vo Whyte zdôrazňujú dizajn spodnej trubky, ktorý zostáva nedotknutý a bez výrezu, ktorý je na väčšine elektrobicyklov. Takto si rámová trubka zachováva svoju torznú tuhosť.
Spodná trubka nového E-160 bola reprofilovaná a hydroformovaná tak, aby sa prispôsobila batérii Bosch s kapacitou 750 Wh, ktorá sa do rámu vkladá pomocou zásuvného systému Bosch.
Pretože je systém modulárny, majitelia môžu meniť medzi 750Wh, 625Wh a 500Wh Power Tube batériami bez toho, aby si museli kupovať úplne nový bicykel.
Systém pruženia
E160 stále používa systém Quad-Link 4 Suspension – 4-čápový systém pruženia, používaný aj na ďalších Whyte celoodpružených bikoch. Vo Whyte však usilovne pracovali na vyladení tlmenia.
Inžinier a pretekár Sam Shucksmith pomáhal s doladením pruženia s tlmičmi Fox aj s tlmičmi Rock Shox, montovanými na modeli E160. Bicykel má 150 mm zdvihu vzadu a progresivita tlmenia je na úrovni 25 %.
Motor a batéria
Motor Bosch Smart System Performance Line CX a 750Wh batéria sú osadené na aktuálnom modeli E-160, hoci, ako už bolo spomenuté, rám je kompatibilný aj s menšími 625Wh a 500Wh batériami.
Motor sa môže pochváliť krútiacim momentom 85 Nm a asistenciou 250 W. Prostredníctvom pripojenia Bluetooth vďaka systému Smart System je možné režimy motora upravovať v aplikácii Bosch Flow pre smartfóny.
Táto najnovšia generácia obsahuje aj režim Tour+. Funguje to podobne ako v režime eMTB, kde zvýšený výkon jazdca spôsobí, že motor poskytuje väčšiu asistenciu.
Žiadny z bicyklov E-160 však nie je vybavený displejom Bosch. Namiesto toho je na ľavej strane riadidiel umiestnený LED ovládač – s indikátorom batérie a režimu. Displej Bosch Smart System však možno dokúpiť samostatne.
Geometria
Whyte E-160 je vybavený Shape.it Link – malým preklápacím čipom, ktorým môžete meniť medzi vyššou a nižšou pozíciou, upravuje hlavový uhol o 0,6 stupňa a zníži stred bicykla o 8 mm.
Vďaka tomu, že viete upravovať geometriu, môžete na bicykli meniť kolesá rôznych veľkostí. Z bicykla s 29´ kolesami, tak môžete spraviť mullet. Taktiež viete napríklad 27,5´ kolesá nahradiť 29´ alebo naopak.