Test: Toyota RAV4 Hybrid
Nízka spotreba určite nebude na zozname vašich priorít, ak sa rozhodnete kúpiť si veľké SUV, minimálne s 2,5-litrovým benzínovým motorom pod kapotou. Paradoxne je však v prípade novej RAV-ky jej najsilnejšou stránkou – po diaľniciach sme jazdili hlboko pod 7 litrov a na okreskách klesne hodnota na palubnom počítači ešte oveľa nižšie.
Nestúpne pritom ani v meste, zvlášť ak doň vyrazíte v špičke. Ešte absurdnejšie potom znie chvála na dynamiku tohto takmer 1 800-kilového a zvnútra naozaj veľkého auta. Z križovatky vystrelí vpred s agilitou, ktorú nečakáte ani vy sami, tobôž nie pomyselní konkurenti vedľa, no ešte väčší dojem urobí schopnosť zrýchľovať z prakticky akejkoľvek rýchlosti. Nejde pritom o pretekanie sa v premávke, no napríklad obiehacie manévre sú o to bezpečnejšie, o čo kratšie trvajú.
Všetko toto má na svedomí hybridný systém pohonu, na ktorý je japonská značka za tie roky už takpovediac špecialista. Okrem spomínaného veľkoobjemového motoru je v útrobách novinky ukrytý aj elektromotor, ktorý spaľovaciemu agregátu pomáha nemalou dávkou výkonu s okamžitým nástupom krútiaceho momentu.
Okrem veľmi citeľnej pomoci pri zošliapnutí plynu tiež preberá plnú kontrolu nad pohybom vozidla, ak ho úplne pustíte alebo ak sa pohybujete nízkou rýchlosťou po meste. Motor tak páli tekuté dinosaury len vtedy, keď je to naozaj potrebné.
Interiér novej RAV4 je naozaj príjemným miestom na dlhé trasy a podľa nás vyzerá podstatne luxusnejšie a kvalitnejšie ako v predchádzajúcej generácii. Infotainment síce nepatrí k tým najintuitívnejším, no displeje ponúkajú množstvo informácií o tom, ako práve funguje pohon auta, ako vysoko je dobitá batéria aj ako ekologicky narábate s plynom.
Každá jazda sa tak stáva počítačovou hrou, kde sa snažíte nahrať čo najvyššie (vlastne najnižšie) skóre. Batožinový priestor je dlhý a rozmerný, hoci vystúpené hrany vnútorných blatníkov trochu ukrajujú z jeho plnej využiteľnosti. Nakladacia hrana prakticky neexistuje a vysoká podlaha sa hodí pri nakladaní ťažkých bremien. Zadné sedadlá sa dajú úplne do roviny sklopiť aj z kufra. Dostatok je aj ďalších úložných priestorov rozmiestnených po kabíne auta.
Toho, čo by sme RAV-ke mohli vytknúť, nie je veľa… Možno je to zvláštne fungujúci systém automatického ovládania stieračov a možno trochu horší výkon odpruženia pri prejazde hranatých nerovností.
To všetko sú však detaily na inak vynikajúcom aute a podľa nás jednom z tých SUV na súčasnom trhu, ktoré naozaj dávajú zmysel – RAV-ka je silná, priestranná, pohodlná a jazdí za naozaj málo. A ak si vyberiete verziu s pohonom všetkých štyroch kolies ako my, garantujeme vám, že sa s ňou vyšplháte na naozaj zaujímavé miesta.
- Cena: od 30 590 €
- www.toyota.sk