Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Komentár

Neporovnávajme jablká a hrušky (ceny pretekárskych bicyklov a podpriemerných áut)

Ako je možné, že za cenu prémiového bicykla si skutočne dokážete kúpiť aj nové auto?
Martin Sarvaš
Neporovnávajme jablká a hrušky (ceny pretekárskych bicyklov a podpriemerných áut)

Veď ten bicykel je drahší ako moje auto. Ako je možné, že ten bicykel stojí toľko ako auto? Viacero podobných prirovnaní a otázok som si v poslednej dobe vypočul viac, ako by som chcel.

Nechcem však rozoberať, či sú bicykle v súčasnosti drahé alebo nie, ale skôr to, ako je možné, že za cenu prémiového bicykla si skutočne dokážete kúpiť aj nové auto.

V skutočnosti sa totiž automobilový a bicyklový priemysel nedajú porovnávať a je to klasický prípad porovnávania jabĺk a hrušiek. Dali by sa porovnať dva aspekty týchto dvoch priemyslov, ktoré veľmi rýchlo objasnia, prečo máte viac peňazí v pivnici ako v garáži.

Prvý dôvod, prečo sú bicykle také drahé resp. autá také lacné, je rozdiel v kvantite výroby. Aj keď je automobil technologicky neporovnateľný s bicyklom a skladá sa z mnohonásobne viac komponentov, každá súčiastka sa vyrába v obrovských množstvách.

V akomkoľvek priemysle platí, že čím viac toho vyrobíte, tým to stojí menej peňazí. Aj keď nemám presné čísla, ručím vám za to, že za rok sa vyrobí viac Golfov ako Rockhopperov.

Prečo stoja plášte na váš bicykel rovnako, ako pneumatky na auto? Po prvé, lebo tých pneumatík pre autá sa vyrobí nespočetne viac a po druhé, možno sa nad tým ani nezamyslíte, ale kupujete si profesionálnu gumu, na ktorej jazdia najlepší pretekári.

A tu sa dostávame k druhému dôvodu, prečo sú bicykle také drahé resp. autá také lacné.

Často si totiž neuvedomujeme, že si kupujeme identické bicykle s tými, na ktorých pretekajú tí najlepší na svete. Porovnanie, že váš S-Works je rovnako hodnotný ako nová Škoda Fabia, môže byť teda matematicky resp. finančne správne, ale keby sme mali prirovnať profesionálny pretekársky bicykel s autami, museli by ste mať doma Fabiu R5 a nie Fabiu 1,2 HTP.

Čo z toho vyplýva? V podstate nič podstatné, lebo porovnávame jablká a hrušky. Iba možno toľko, že sa vôbec nemusíte cítiť previnilo, že ste minuli veľa peňazí za bicykel alebo je váš bicykel drahší ako vaše auto.

Je to v poriadku a investícia do bicykla vám určite prinesie napokon viac radosti ako investícia do auta. Mne teda určite.

Aktuality

Včera 18:00 Elektrofyziologické vyšetrenie srdca Petra Sagana neukázalo žiadne abnormality.

Elektrofyziologické vyšetrenie srdca je špecializovaná procedúra, ktorá sa používa na diagnostiku a liečbu abnormálnych srdcových rytmov. V prípade Petra Sagana sa vykonala iba diagnostika.

Včera 14:39 Informácie o operácii srdca Petra Sagana nie sú pravdivé. Po arytmii mu dali senzor na monitorovanie tepu.

O údajnej operácii srdca  napísal taliansky denník La Gazzetta dello Sport. Priamo od Petra Sagana sme však zistili, že tieto informácie neboli pravdivé.

Včera 12:30 Peter Sagan mal na pretekoch arytmiu, srdcový tep mu budú monitorovať.

Najznámejší slovenský cyklista Peter Sagan mal po pretekoch v španielskej Chelve abnormálnu tachykardickú epizódu a jeho srdcová frekvencia presiahla 200 úderov za minútu.

Včera 11:22 Scott rozšíril rodinu ľahkých elektrobicyklov o nový Voltage eRide s hmotnosťou pod 18 kg.

Tento e-bike vychádza z platformy Genius, má integrovaný tlmič so zdvihom 155 mm, motor s krútiacim momentom 50 Nm a tri rôzne možnosti nastavenia odpruženia.

Včera 10:40 Video: Šialený zjazd a skvelý súboj Sagana, Nibaliho a Urána na pretekoch Okolo Ománu v roku 2014.

Zjazd v (teraz zakázanom) supertuck-u, bunny-hop cez ostrovček a víťazný šprint.

Zavrieť reklamu