Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Komentár

Neporovnávajme jablká a hrušky (ceny pretekárskych bicyklov a podpriemerných áut)

Ako je možné, že za cenu prémiového bicykla si skutočne dokážete kúpiť aj nové auto?
Martin Sarvaš
Neporovnávajme jablká a hrušky (ceny pretekárskych bicyklov a podpriemerných áut)

Veď ten bicykel je drahší ako moje auto. Ako je možné, že ten bicykel stojí toľko ako auto? Viacero podobných prirovnaní a otázok som si v poslednej dobe vypočul viac, ako by som chcel.

Nechcem však rozoberať, či sú bicykle v súčasnosti drahé alebo nie, ale skôr to, ako je možné, že za cenu prémiového bicykla si skutočne dokážete kúpiť aj nové auto.

V skutočnosti sa totiž automobilový a bicyklový priemysel nedajú porovnávať a je to klasický prípad porovnávania jabĺk a hrušiek. Dali by sa porovnať dva aspekty týchto dvoch priemyslov, ktoré veľmi rýchlo objasnia, prečo máte viac peňazí v pivnici ako v garáži.

Prvý dôvod, prečo sú bicykle také drahé resp. autá také lacné, je rozdiel v kvantite výroby. Aj keď je automobil technologicky neporovnateľný s bicyklom a skladá sa z mnohonásobne viac komponentov, každá súčiastka sa vyrába v obrovských množstvách.

V akomkoľvek priemysle platí, že čím viac toho vyrobíte, tým to stojí menej peňazí. Aj keď nemám presné čísla, ručím vám za to, že za rok sa vyrobí viac Golfov ako Rockhopperov.

Prečo stoja plášte na váš bicykel rovnako, ako pneumatky na auto? Po prvé, lebo tých pneumatík pre autá sa vyrobí nespočetne viac a po druhé, možno sa nad tým ani nezamyslíte, ale kupujete si profesionálnu gumu, na ktorej jazdia najlepší pretekári.

A tu sa dostávame k druhému dôvodu, prečo sú bicykle také drahé resp. autá také lacné.

Často si totiž neuvedomujeme, že si kupujeme identické bicykle s tými, na ktorých pretekajú tí najlepší na svete. Porovnanie, že váš S-Works je rovnako hodnotný ako nová Škoda Fabia, môže byť teda matematicky resp. finančne správne, ale keby sme mali prirovnať profesionálny pretekársky bicykel s autami, museli by ste mať doma Fabiu R5 a nie Fabiu 1,2 HTP.

Čo z toho vyplýva? V podstate nič podstatné, lebo porovnávame jablká a hrušky. Iba možno toľko, že sa vôbec nemusíte cítiť previnilo, že ste minuli veľa peňazí za bicykel alebo je váš bicykel drahší ako vaše auto.

Je to v poriadku a investícia do bicykla vám určite prinesie napokon viac radosti ako investícia do auta. Mne teda určite.

Aktuality

25.04.2024 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

25.04.2024 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

24.04.2024 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

24.04.2024 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

24.04.2024 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Zavrieť reklamu