Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Trek Procaliber 6

Ako funguje odpružený neodpružený rám?
Hodnotenie: 3.5/5
1 439
Biker
Test: Trek Procaliber 6

Naše hodnotenie

Tuhý a všestranný rám osadený vynikajúcimi komponentmi, no zvláštne rajdy a pohojdávanie sa systému IsoSpeed nebudú po chuti každému.

+PLUSY

  • Tuhý rám
  • Kompatibilný s teleskopkou a hrubšími plášťami
  • Vidlica Judy a pohon Eagle
  • IsoSpeed skutočne pohlcuje nerovnosti

-MÍNUSY

  • IsoSpeed potrebuje veľký impulz na to, aby sa pohol, a potom dlho nevie prestať
  • Dozadu zahnuté rajdy a položená sedlová rúrka vytvárajú zvláštnu jazdeckú pozíciu
  • Prekvapivo pomalé plášte

Trek minulý rok po prvýkrát osadil aj svoje hliníkové MTB-čka technológiou IsoSpeed. Okrem neho dostanete za fajn cenu aj 12-rýchlostný pohon SRAM Eagle a pekne chodiacu vidlicu RockShox Judy.

Rám

Technológia IsoSpeed spočíva v malom čape umiestnenom v spoji medzi sedlovou a hornou rámovou rúrkou. Obe sa tak vedia hýbať a tým pohlcovať nerovnosti nezávisle od seba.

Spodná časť sedlovej rúrky je zase výrazne sploštená, a tak funguje podobne ako listová pružina. Ak by ste náhodou chceli vymeniť predný jednoprevodník za dvojpílu, nájdete tu záslepku na vnútorné vedenie predného radenia.

Montážne body na prešmykač však teraz môžete použiť napríklad na namontovanie vodidla reťaze. V ráme nájdete vedenie aj na stealth teleskopickú sedlovku.

Hrubý 31,6 mm priemer sedlovej rúrky značne rozšíri možnosti, z ktorých si budete môcť vyberať. Namontovať na rám sa dajú dva košíky na fľašu. Zadný náboj má Boost šírku a pevnú osku.

Komponenty

Napriek komplexnému rámu a nízkej cene je Procaliber 6 vybavený najlepšie z celého testu. Vidlica Judy Gold chodí hladko, kontrolovane a je aj relatívne ľahká vďaka plne hliníkovej konštrukcii v porovnaní s oceľovými na niektorých konkurentoch.

Má pevnú osku a diaľkové uzamykanie s páčkou pripomínajúcou predné radenie. Jej nižšiu cenovú kategóriu prezrádza len nepekné plastové točidlo tlmenia odskoku.

Pokiaľ ide o pohon, nájdete tu kompletnú sadu SRAM NX Eagle vrátane oversize osky DUB na veľkých press-fit ložiskách. Tie zvyšujú tuhosť, no servis nie je práve najjednoduchší.

Kazeta z tejto sady je v porovnaní s konkurenčnými od Shimana ťažká, no radenie je presné a ľahko nastaviteľné. Brzdia tu jednoduché, no naozaj spoľahlivé kotúčové brzdy Shimano MT400.

Zvyšok výbavy dodáva sesterská značka Bontrager – vrátane špecificky dozadu zahnutých rajdov.

Jazda

Zahnuté konce riadidiel posúvajú ruky bližšie k telu a simulujú tak efekt kratšieho predstavca. Sériovo osadených 90 mm tak pripomína skôr 60 či 70. Procaliber tak pôsobí ľahšie a nervóznejšie a menšia časť vašej hmotnosti spočíva na prednom kolese.

To má na svedomí aj nezvyčajne položená sedlová rúrka, ktorá vás posadí ešte viac dozadu. Má to svoje výhody aj nevýhody. Je tak ľahšie pracovať s bikom na vlniacom sa traile a zdvihnúť predné koleso ponad prekážky.

Najmä na výšľapoch je však ťažšie udržať predné koleso na zemi či dostatočne ho navážiť v zákrutách. Poďme ale k tomu, čo vás určite zaujíma najviac.

Systém IsoSpeed funguje – viditeľne. Ak prejdete veľkú nerovnosť a budete sa pozerať pod seba, uvidíte, ako sa sedlová rúrka vyduje dopredu, sedlo nakloní dozadu a náraz bude podstatne menej bolestivý.

Jediným zádrhelom je, že v teréne budete zrejme aj tak stáť na pedáloch, a nie sedieť. Pri pedálovaní v sede je jazda, samozrejme, oveľa pohodlnejšia, no tu vás zase môže prekvapiť citeľné pohojdávanie sa, ktoré pokračuje dlho po tom, ako systém pohltí náraz.

Na to, aby sa celý systém pohol, musí dostať celkom výrazný impulz. Plášte sú celkom nepoddajné a pomalé a kolesá z ťažších. Aj sériovo osadený však má svoje výrazné plusy.

Dokáže veľmi efektívne prenášať silu zášľapu a vďaka torzne tuhému rámu a kvalitnej vidlici ho môžete manévrovať do náročných stôp – stačí si zvyknúť na zvláštne tvarované rajdy.

A ak siahnete po kompatibilnej teleskopke či hrubších plášťoch, ktoré sa do rámu bez problémov vojdú, máte ešte schopnejší bike.

Aktuality

18:03 Demi Vollering bola najsilnejšia v dojazde do kopca a vyhrala 5. etapu Vuelta España Femenina.

Etapa sa končila 3,2 km dlhým stúpaním Alto del Fuerte Rapitán s priemerným sklonom 8,1 %. Vollering zaútočila necelý kilometer pred koncom a do cieľa prišla sama pred Yarou Kastelijn a Elisou Longo Borghini.

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu