Test: Specialized Epic Evo
Naše hodnotenie
Nový Epic Evo posúva už teraz vysoko nastavenú latku štandardného Epicu ešte o poriadny kus ďalej.
PLUSY
- Systém Brain
- Efektivita odpruženia a schopnosť zrýchľovať
- Celkové spracovanie a dizajn
MÍNUSY
- Malý zadný kotúč
- Prejav pri aktivácii Brainu môže niekomu prekážať
- Osky na inbus
Na začiatku tohto roka sme testovali nový Specialized Epic, ktorý si nás získal predovšetkým výbornou efektivitou a vzhľadom na XC zameranie aj značne zábavným prejavom. Pri novej verzii Epicu sme preto mali len tie najvyššie očakávania.
Rám
Model Evo vychádza zo štandardného Epicu. To znamená, že dostanete identický celokarbónový rám so zdvihom 100 mm vybavený tlmičom Micro Brain od Rock Shox. Ten využíva technológiu Autosag, ktorá umožňuje rýchle a jednoduché nastavenie správneho sagu.
Čisté línie nenarúšajú ani bowdeny, ktoré sú vedené vnútrom rámu. Oproti štandardnému modelu je Evo vybavené teleskopickou sedlovkou X-Fusion so zdvihom 125 mm.
Špeciálna je aj použitá farebná kombinácia, ktorá podľa nášho subjektívneho názoru biku naozaj neskutočne svedčí.
Komponenty
Zameraniu nového Epicu Evo zodpovedá aj zvolená výbava. Karbónové kolesá Roval s vnútornou šírkou 25 mm sú obuté do širších plášťov v rozmeroch 29 x 2,3“.
Rozumne zvolené sú aj 750 mm rajdy Specialized upevnené do 80 mm predstavca. Trošku nevýrazne sa v teste prejavovali brzdy Sram Level TL, ktoré sú kombinované so 180 mm kotúčom vpredu a len 160 mm kotúčom vzadu.
O pohon sa stará rad Sram GX Eagle s rozsahom kazety 10 – 50 zubov, na kľukách Truvativ Stylo Dub je upevnený 32-zubový prevodník.
Vidlica Fox Stepcast 34 zo série Performance so zdvihom 120 mm ponúka okrem nastavenia rýchlosti odskoku aj možnosť viacstupňového pritvrdenia, technológiu Brain v nej však nenájdeme.
Jazda
Práve použitie vidlice Fox s vyšším zdvihom sa podpísalo aj pod zmenu geometrie. Hlavový uhol má vďaka nej teraz veľkosť 68,5o, reach je o 10 mm kratší a rázvor narástol o 7 mm.
Na papieri sa tieto zmeny možno zdajú byť malé, no spolu s použitými komponentmi v praxi znamenajú obrovský posun najmä v oblasti stability. Epic Evo pritom nestratil nič zo svojej dych berúcej ochoty zrýchľovať.
Veľkú zásluhu na tom má okrem ľahučkých karbónových kolies aj tlmič s technológiou Brain, ktorý fungoval skutočne presvedčivo. Na rovinkách a v stúpaniach zadná stavba značne stuhne, vďaka čomu bike okamžite reaguje na zašliapnutie do pedálov.
Hneď ako s ním vletíte do rozbitejšieho terénu, tlmič sa otvorí a začne využívať plný rozsah svojho zdvihu. Epic napriek vysokej stabilite ostával aj v zatvorených zákrutách obratný a ochotne sa vrhal aj do väčších skokov.
Na istote značne pridáva aj teleskopická sedlovka, ktorá fungovala bez výhrad, no prijali by sme u nej vyšší zdvih. Jediným komponentom, ktorý v nás vyvolával zmiešané pocity, tak ostali brzdy.
Malý zadný kotúč sa pri rýchlej jazde po trailoch veľmi rýchlo prehrieval a brzdy tak strácali účinnosť. Tu by sme pokojne obetovali pár gramov navyše a vymenili ho za väčší.
Epic Evo naplnil všetky očakávania, ktoré sme mali, v mnohých ohľadoch ich dokonca prekonal. Vďaka drobným zmenám je tento rýchlik skutočne vhodný na masochisticky dlhé výjazdy či maratóny. V sedle sa pritom po celý čas budete cítiť komfortne a užijete si s ním aj poriadnu porciu zábavy.
Špecifikácia
- Rám Fact 11 m celokarbónový
- Vidlica Fox Stepcast 34/120 mm
- Tlmič Rock Shox Micro Brain 100 mm
- Pohon Sram GX (1 x 12)
- Kolesá Roval Control Carbon, plášte Ground Control/Fast Trak 2,3“
- Brzdy Sram Level TL (180/160 mm)
- Rajdy/predstavec Specialized 750 mm/Specialized XC
- Sedlovka/Sedlo X-Fusion Manic, 30,9 mm/Body Geometry Phenom Comp
- Hmotnosť 12,3 kg (veľkosť L, bez pedálov)
- www.specialized.com