Nicholsonová po smrteľnej nehode cyklistu spúšťa petíciu za okamžitú zmenu cestného zákona: „Toto je posledná kvapka“
Včera sme informovali o tragickej smrti talentovaného slovenského cyklistu Adriána Babiča, ktorého zrazilo auto, ktoré mu vraj nedalo prednosť.
Adrián Babič dosiahol mnoho úspechov. Iba 24-ročný deaflympionik sa narodil s 86 % stratou sluchu, avšak súťažil aj so zdravými pretekármi. V kategórii nepočujúcich iba nedávno získal striebro na majstrovstvách Európy v časovke i v pretekoch s hromadným štartom.
Podpíšte petíciu za prijatie opatrení na zvýšenie bezpečnosti cyklistov v premávke.
K incidentu sa vyjadrila aj europoslankyňa Lucia Ďuriš Nicholsonová, ktorá zdrôraznila, že to bola posledná kvapka a spúšťa petíciu za okamžitú zmenu cestného zákona.
„Toto je posledná kvapka. 24-ročný vynikajúci cyklista, Adrián Babič, bol včera na mieste mŕtvy. Počas tréningu ho zrazil ďalší bezohľadný vodič, jeden z mnohých, ktorí nedokážu tolerovať cyklistu ako plnohodnotného účastníka cestnej premávky,“ píše Nicholsonová v statuse na facebooku.
„Spolu s priateľmi, cyklistami, spúšťame petíciu za okamžitú zmenu cestného zákona tak, aby sa aj cyklisti mohli na slovenských cestách cítiť bezpečne. Sme jedna z posledných krajín EÚ, ktorá nemá v zákone definované bezpečné obiehanie cyklistov.“
- 10 pravidiel, ktoré by mali rešpektovať vodiči áut pri cyklistoch na cestách
- 10 pravidiel, ktorými by sa mali riadiť cyklisti na cestách
Cestný zákon chceli zmeniť už v roku 2017. Neuspeli
Nicholsonová tiež v statuse píše o tom, že už v roku 2017 sa snažili zmeniť cestný zákon, ktorý by chránil cyklistov na cestách, avšak novela neprešla. Dôvod v ich poslaneckom klube znel: „Kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov.“
„Pamätám si, že v roku 2017 sme s Ďuro Droba chceli predložiť zmenu cestného zákona, ktorá stanovila 1,5 metrový odstup od cyklistu pri predbiehaní. Vlastný poslanecký klub nás prinútil novelu stiahnuť. Padali argumenty: kvôli dvom mŕtvym cyklistom si predsa nebudeme proti sebe štvať 2 milióny vodičov.“
Slovenské zákony cyklistov nechránia
Bohužiaľ, slovenské zákony nedefinujú presnú a bezpečnú vzdialenosť, ktorú by mali dodržiavať vodiči áut pri predchádzaní cyklistov.
„Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla osobitne od cyklistu a chodca,“ píše sa v Zákone o cestnej premávke a zároveň to je jediná úprava v zákone, ktorá spomína predchádzanie cyklistov.
„Táto vzdialenosť pri predchádzaní cyklistu nie je v našom zákone stanovená. Z hľadiska bezpečného obchádzania cyklistu odporúčame však minimálne jeden a pol metra,“ hovorí policajt vo videu, v ktorom vysvetľuje, ako by mali vodiči predchádzať cyklistov.
„Slovenské cesty sú pre cyklistov nebezpečné. A nie je to šírkou ciest. Každý, kto si to mylne myslí, by si mal prísť pozrieť aké úzke sú cesty v Belgicku, v Bruseli a ako sa napriek tomu cítia cyklisti bezpečne. Vodiči ich tolerujú, lebo zákon cyklistov chráni.“
„Adrián Babič bol nesmierne talentovaný cyklista. Bol deaf olympionikom. Mal pred sebou obrovskú športovú budúcnosť. Okrem toho bol synom a priateľom. Pozostalým vyjadrujem úprimnú sústrasť. Je mi z toho smutno.“
Minulý rok v lete iba 18-ročný agresívny šofér úmyselne zrazil dvoch cyklistov na ceste pod Tatrami. Šofér predbehol manželský pár na bicykloch, prudko pred nimi pribrzdil a obaja vrazili do jeho auta. Mladému vodičovi hrozí 3-ročné väzenie.
Vaše komentáre