Gravely Stevens 2021 – samé známe mená, ale inak všetko nové
Zvykli sme si, že u Stevensu najčastejšie pozorujeme dvojročné životné cyklusy jednotlivých modelov. Bolo tedy zrejmé, že veľká modernizácia čaká na väčšinu bicyklov z rady cyklokros a gravel.
Nemecký výrobca mal v minulosti tendenciu tieto kategórie skôr zlučovať, pretože si bicykle ako Prestige, Vapor či Gavere a Tabor neboli tak vzdialené a šlo skôr o detailné zmeny, retuše a komponentové hrátky na veľmi podobných rámoch, než o snahu urobiť medzi cyklokrosovým bicyklom a štrkoletom charakterovú priepasť – napríklad priniesť gravel bike s geometriou bližšou MTB hardtailu než cestnému bicyklu a myšlienku podtrhnúť odpruženou vidlicou, ako je napríklad Fox AX.
Nové rámy a zmeny v geometrii
Že sa viacej konzervatívny prístup s nohami pevne na zemi vyplatil, potvrdili i cyklisti, pretože po gravel a CX bicykloch z Hamburgu zostal často len prach v skladoch, čo utvrdila ešte tohtoročná situácia, kedy bol obecne nárast predajov jazdných bicyklov naozaj raketový. Preto sa konštruktéri s 2021 modelmi nerozhodli odbočiť s rokmi poctivej vyjazdenej cesty, hoci sa musí uznať, že niektoré zmeny sú pomerne veľké.
Pôvodné koncepty a rukopisy však nemenia, ale skôr doplňujú, či se snažia ďalej zdokonaliť. Najväčším viditeľným rozdielom u trojice Prestige – Gavere – Tabor je natiahnutý rázvor bicykla. Nechajme hovoriť čísla!
Stevens Prestige 2020 vel. 54 – 1011 mm vs. Prestige 2021 vel. 54 – 1051 mm. Reach u rovnakej veľkosti narástol z 376 mm na 398 mm a o celý centimeter sa predĺžila taktiež zadná stavba, z vyložene cyklokrosových 430 mm na veľmi univerzálnych 440 mm. Sklon vidlice a sedlovky zostal takmer rovnaký.
Čo z čísiel vyčítať? Predovšetkým snahu o zachovanie kľúčových jazdných vlastností a mrštnosti otáčania, ale zároveň natiahnutie posedu pre komfortnejšiu jazdu pri dlhých hodinách v sedle. Práve krátký rozvor býval v minulosti kritizovaný jazdcami milujúcimi celodenné vychádzky – teda pomerne kľúčovému graveláckemu pojatiu jazdy. Je radosť vidieť, že Stevens reaguje na spätnú väzbu ako testovacích jazdcov, tak samotných majiteľov.
Pri bližšom ohľadaní rámov celé gravel trojice ale zistíte, že nešlo len o upravenie stolice pre zváranie. Rámy z trikrát zoslabovanej hliníkovej zliatiny 6061 sú totiž kompletne nové, viacej myslí na bikepacking vďaka mnoho otvorom a garantujú priestupnosť až 45 mm širokých plášťov. Len Tabor má iné pätky, pretože sa na rozdiel od Prestige a Gavere spolieha na rychloupínače.
Ceny a aké komponenty za ne
Aj keď na bicykloch Stevens jazdia a jazdili majstri sveta zdá sa, ako by na to marketéri značky trochu zabudli a nezohľadnili tento fakt v cenách. Priaznivá cenová politika určite poteší viacerých jazdcov. Veď legendárny Prestige, vrchol gravel ponuky, nepreliezol ani cez 2000 euro.
Posúďte sami či vybavenie odpovedá cene – pohon Shimano GRX 810/600 (2×11), hydraulické brzdy GRX 400 (160/160 mm) či kolesa Fulcrum Rapid Red 900 DB na pevných osách. Váha komplet – 10,3 kg. Stevens Gavere štartuje s cenou 1399 euro. Nasadené opäť štrkoletové Shimano GRX, len nižšej triedy – 600/400 (2×10) a rovnaké brzdy z modelu Prestige.
Rovnaké sú taktiež vypletené kolesá na pevných osách či hliníková vidlica Stevens S-Lite. A Stevens Tabor pomenovaný podľa MS v Tábore? Gravelácky základ nemecký výrobca cení na 999 euro a okrem nižšej rady Shimana GRX poskytuje preverené mechanické kotúčovky TRP Spyre C a výplety v kombinácii nábojov Shimano a ráfkov Oxygen s plášťami Schwalbe G-One Bite RaceGuard.
Zdá se, že v Hamburgu majú konečne jasné s rozdelením kategórie gravel a cyklokros. A to je jedine dobre, pretože svoje definitívne miesto a vlastný charakter si ostatné bicykle vedľa charizmatickej legendy, ako je majstrovský démon Super Prestige zaslúžili.
Všetko naviac podtrhuje zaujímavá cenová politika, ktorá akoby vyzývala, že gravelbiking si môže vyskúšať naozaj každý a zaobstarať si takýto bicykel ako druhý, vedľa cestného alebo MTB nemusí nutne znamenať prázdnu peňaženku a na pár dní tichú domácnosť.
Prvé z noviniek práve dorazili do Písku k oficiálnemu českému dovozcovi Stevens, spoločnosti CykloŠvec – https://www.cyklosvec.cz/
Vaše komentáre