E-biker na načipovanom elektrobicykli zrazil a zabil chodkyňu, súd ho očistil od viny

Cyklista na elektrobicykli pri jazde z práce zrazil Sakine Cihan v Dalstone na juhu Londýna. Na ceste bola obmedzená rýchlosť na 20 míľ za hodinu (32,2 km/h), pričom 32-ročný Thomas Hanlon išiel na svojom e-biku o 10 míľ za hodinu (16,1 km/h) rýchlejšie.
56-ročná Sakine Cihan na ďalší deň zomrela na následky zranení hlavy, ktoré utrpela po zrážke s e-bikerom, informuje portál news.sky.com.
Thomas Hanlon poprel, že by spôsobil smrť Sakine Cihan jeho nezodpovednou jazdou. Incident sa stal 28. augusta 2018, no súd rozhodol pred pár dňami, začiatkom marca 2020.
Súd uznal Thomasa Hanlona za nevinného vo všetkých obvineniach, vrátane alternatívneho obvinenia za neopatrnú jazdu.
Keď sa čítali rozsudky, držal si hlavu v rukách a plakal. Ide o prvý prípad vo Veľkej Británii, v ktorom zomrela osoba po zrážke s elektrobicyklom.
Mal „načipovaný“ e-bike
Ak je elektrobicykel načipovaný, znamená to, že je na ňom nelegálne upravený pohon na vyšší výkon. Limit stanovený Európskou úniou je pohon do rýchlosti 25 km/h.
Prokurátor Nathan Rasiah na súde povedal, že Hanlonov e-bike mal byť klasifikovaný ako motocykel, pretože mohol dosiahnuť rýchlosť s pohonom o 15,5 míľ za hodinu (o 25 km/h) viac, ako je povolený európsky limit – 25 km/h.
Pred zrážkou so ženou išiel Hanlon rýchlosťou 48 km/h, pričom tesne pred kolíziou o niečo spomalil.
„Vozidlo, ktoré ovládal pán Hanlon, bolo vybavené motorom, ktorý mohol poháňať vozidlo oveľa väčšou rýchlosťou,“ povedal prokurátor Rasiah.
Čo ak by nemal načipovaný e-bike?
Diskutabilné zostáva, či by Hanlon išiel tak rýchlo, aj keby jeho e-bike nebol načipovaný, čím by sa mohli zároveň zmenšiť následky zrážky so ženou. To už sa nikdy nedozvieme. Ako však vidno z rozsudku, tento fakt súd nebral veľmi do úvahy.
30-tisícové pokuty vo Francúzsku na načipované elektrobicykle sú však skutočne na mieste a netreba ich brať na ľahkú váhu. Pri zrážke človeka v takmer 50 km/h s elektrobicyklom sa už dostávajú následky na rovnakú mieru ako by zrazila človeka menšia motorka.
Sakine Cihan chcela prejsť cez cestu napriek tomu, že autá na ceste mali zelenú. Jeden zo svedkov povedal: „Ježiš, to bolo rýchle,“ pred tým, ako videl „všade ruky a nohy lietať vo vzduchu.“
Ďalší svedok povedal, že sa zrazili hlavami, po čom zostala žena ležať bez pohybu na ceste a cyklista bol „omráčený a zmätený“.
- Aký je skutočný rozdiel vo výkone pri jazde na elektrobicykli v porovnaní klasickým bicyklom?
- Sú rýchle, tiché, ekologické a nespotíte sa. Prečítajte si 10 pozitív elektrobicyklov
Hanlon sa priznal polícii, že z miesta odišiel, ale v momente, keď žena vstúpila na cestu, nemal čas zareagovať. „Vrhla sa predo mňa, aby prešla cez cestu a ani sa na mňa nepozrela,“ povedal v rozhovore.
Súd oznámil, z kamier nebolo možné zistiť, či sa žena pozrela na obe strany pred tým, ako vstúpila na cestu. „Nie je možné povedať, či sa pri tom pozerala doprava alebo doľava – ako by mala,“ uviedla sudkyňa Mark Dennis, QC.
Muža zbavili všetkých obvinení
„Ak by sa pozrela vpravo, uvidela by cyklistu, ktorý sa približoval stredom cesty a bol by v tom momente 16,5 metrov od nej. V blízkom pruhu pri nej nešli žiadne autá, na opačnej strane išlo zopár áut. Je teda možné, že keď uvidela ‚medzeru‘ v doprave, zabudla sa pozrieť vpravo.“
„Stručne povedané, stíhanie proti obvinenému spočívalo v tom, že išiel na elektrobicykli bez náležitej opatrnosti a pozornosti, a že práve nedbanlivosť bola príčinou kolízie a smrti pani Cihan.“
Pán Hanlon priznal, že nemal licenciu alebo poistenie, ale poprel, že by jeho nepozornosťou prišlo k chybe, ktorá by mala veľký podiel na smrti ženy.
Súd rokoval viac ako hodinu a uznal ho za nevinného zo všetkých obvinení, vrátane alternatívneho obvinenia za neopatrnú jazdu.
Vaše komentáre