Test: Yeti SB130 T-Series X01 Eagle
Verdikt: Dobrý bicykel, no jeho starší súrodenec odrobí všetku prácu rovnako ochotne a rýchlo, navyše, pri zjazde to dokáže rozbaliť ešte oveľa viac.
Plusy: Nárazy terénu bicykel jednoducho nespomaľujú. Šliapanie v sede vytvára dokonalú pozíciu k stredu na efektívny prenos sily.
Mínusy: Vyžaduje si agresívne a silové zaobchádzanie pre plynulý prechod užšími zákrutami, čo nie je pre každého. Prekvapivo neponúka takú horlivú akceleráciu ako SB150 s vyšším zdvihom.
Unikátny systém pruženia Yeti Switch Infinity sa už dá nájsť na väčšine bicyklov tejto značky, no SB130 je najviac zaostrený na trailové jazdenie. Tieto najnovšie rámy majú skvele vychytané všetky montované body a nízky rám zaručuje jednoduchú manévrovateľnosť.
Ako by ste za túto cenu dúfali, rám je skonštruovaný z prémiového karbónu a dôkladnejšieho vrstvenia (TURQ), ktoré ušetrí dodatočných 250 g. A ide o naozaj krásny rám, ktorý spája funkčný vzhľad s eleganciou a čistým dizajnom. Moderná geometria naťahuje dosah na 480 mm vo veľkosti L. Netypické uchytenie hlavného čapu na dvoch pozlátených klzákoch Kashima tvorí jadro pruženia Switch Infinity.
Poloha hlavného čapu, meniaca sa spolu s pohybom zadného kolesa, dovoľuje inžinierom Yeti spájať dve protirečiace si charakteristiky – vysoký anti-squat pre efektívne šliapanie v okolí bodu SAG a hladšie pohlcovanie nárazov hlbšie vo zdvihu. Znie to, akoby sa dialo naraz až priveľa vecí, no funguje to bezproblémovo a nerušivo.
O klzáky sa však treba starať a mazať ich podobne ako tie na vidlici alebo tlmiči (Yeti odporúča servisný interval 40 hodín). Vnútorné vedenie káblov je logicky natrasované, tiché a v ráme je konečne miesto aj na fľašku.
Komponenty
Hoci riadidlá vlastnej značky sú karbónové, diely kokpitu ako predstavec, gripy, sedlo a sedlovka by mohli byť v tejto cenovej kategórii prémiovejšie. Ďalšie šetrenie je vidieť na kolesách DT Swiss M 1700, ktoré nie sú také rýchle a živé ako drahšie EX 1501 na konkurenčnom Mondraker Foxy.
Vpredu sú kolesá osadené širokými priľnavými plášťami Maxxis Minion DHF.
Vzadu sa nachádza pravdepodobne z dôvodu nízkeho valivého zvolená vzorka Aggressor, ktorá je výborná na všeobecné trailové jazdenie, no na voľnej hline a blate jej rýchlo dochádza dych. V ráme je priestor aj na plášte široké 2.5”, takže upgrade na niečo zdatnejšie by mal byť bezproblémový.
Hoci 12-rýchlostné radenie SRAM X01 Eagle funguje výborne, v Yeti sa šetrilo na ťažšej kazete a reťazi, ktoré pochádzajú z lacnejšieho radu GX. Väčším problémom sú štvorpiestové brzdy Shimano XT. Okrem osadenia lacnými kotúčmi bol problém so stále sa meniacim chodom a bodom kontaktu doštičiek. Nestalo sa to po prvýkrát a tento opakujúci sa problém už poznáme z iných testov týchto bŕzd.
Jazda
Poloha jazdca na SB stotridsiatke je takmer dokonalá. Pri šliapaní do kopca v sede sú vaše boky v ideálnej pozícii na prenos sily. Pri postavení sa do pedálov sú vaše ruky a nohy zase skvele nastavené na zjazd. Bicykel má iba 130 mm zdvihu vzadu, no Yeti sa valí aj rozbitými cestami s nadšením a nenechá sa spomaliť ani väčšími nerovnosťami a opakovanými nárazmi.
Odladenie zadnej stavby spolu s tlmičom Fox DPX2 však nevytvárajú práve najpohodlnejšie pruženie. Rámom sa prenáša veľká časť nárazov a ide o veľmi športový pocit. Výletnícke tempo Yetimu a hlavne jeho jazdcovi veľmi vyhovovať nebude.
Pri ráznych dopadoch nie je problém použiť všetok zdvih a pre kompenzáciu je treba siahnuť po redukciách objemu tlmiča. Zvyšovanie tlaku vzduchovej pružiny robí jazdu až priveľmi tvrdou a nepohodlnou. Toto špecifické správanie však nie je také dominantné a existuje skôr na pozadí veľmi schopného bicykla. Pri takejto vysokej cene však treba očakávať dokonalosť a upozorniť aj na maličkosti.
Proti zjazdovým schopnostiam SB130 sa nedá nič namietať. Ofset vidlice, hlavový uhol a vysoký zdvih vpredu vytvárajú efekt buldozéra, ktorý sa pred ničím nezastaví. Rám však nie je dosť tuhý, aby si zachoval precíznosť pri zatáčaní a spolu s mäkkou strednou časťou zadného zdvihu sa v zákrutách správa zvláštne nevyvážene. Je ťažké vykrojiť hladký oblúk a udržať ťažisko na správnom mieste vo vrchole zákruty.
Vyskakovanie z jednej zákruty do druhej a ich hladké prepojenie je ťažšie a vyžaduje si viac sily a odhodlania. Nejde to tak ľahko a prirodzene ako na ostatných bicykloch v teste. SB130 šliape dovrchu dobre, no nie výborne. Je rýchly, pevný, zábavný, ale brzdy s vlastnou hlavou sú otravné. Na to, aby ste sa rozhodli pre tento bicykel, musíte byť tak trochu purista, ktorý chce pod sebou cítiť viac terénu. Starší súrodenec SB150 je totiž rovnako schopný pri stúpaní a ešte oveľa lepší pri jazde dolu.
Vaše komentáre