Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Yeti SB100

Bike po traile doslova pláva a perfektne požiera nerovnosti aj počas dupania do pedálov na hranici tepového maxima.
Hodnotenie: 4/5
bikeradar

Značka Yeti stavia do pozoru snáď každého bikera – či už je to krásnymi dizajnami, občas až absurdne komplikovanými systémami odpruženia, či cenovkami. Prvé biky pod touto značkou sa na trhu objavili v roku 1985 a od tretieho modelu používali dnes už ikonickú tyrkysovú farbu.

Zdvih 100 mm obvykle asociujeme s pretekárskymi XC-čkami, no zdá sa, že novej SB100-ke to niekto zabudol povedať. Minimálne čo sa drzosti týka, ide o spirituálneho potomka prvého modelu FRO, ktorý si obľúbili viaceré zjazdárske legendy.

Rám

Dve identické polovice zadnej stavby na Yetim SB100 vyrobené z jedného kusa karbónu vzdialene pripomínajú v tom čase futuristicky vyzerajúce krivky rámu FRO, na ktorom pretekali mnohí zjazdári začiatkom 90. rokov.

Za krytkou na asymetrickej sedlovej rúrke sa ukrýva unikátny systém odpruženia Switch Infinity s plávajúcim čapom, ktorý sa pri chode zadnej stavby nielen otáča, ale aj posúva. Na rozdiel od modelov s vyšším zdvihom je tu otočený o 90 stupňov a zmenšený na minimum.

Náš testovací kúsok je vyrobený z ľahšieho, tuhšieho a pochopiteľne drahšieho kompozitu TURQ. Pre komplikovaný systém odpruženia však rám (2,5 kg v M-ku) stále patrí k ťažším v porovnaní s o niečo pretekárskejšie orientovaným 100 mm rámom.

Systém pruženia

Yeti SB100 ponúka nastavenia, ktoré na Reigne chýbajú. Trojstupňové tlmenie pomalej kompresie na tlmiči Fox Float CTD vám dovolí rozhodnúť sa o leveli opory pri pedálovaní. Napriek tomu by sme sa tu poväčšine zaobišli aj bez neho.

Celá pointa komplikovaného systému odpruženia Switch Infinity je predsa o tom, že charakteristika chodu zadného odpruženia sa mení podľa toho, v ktorom bode zdvihu sa bike nachádza. V prvej časti zdvihu sa hlavný čap posunie po dvoch piestniciach s povrchovou úpravou Kashima nahor a tak dodá bicyklu o niečo lepšiu oporu pri zábere do pedálov, v strede zdvihu zostáva v strede piestnic a k jeho koncu sa zase začne posúvať nadol.

Výsledok tohto komplikovaného opisu? Bike po traile doslova pláva a perfektne požiera nerovnosti aj počas dupania do pedálov na hranici tepového maxima.

Komponenty

Yeti SB100 má síce zadné odpruženie, ale so zdvihom len 100 mm. To by ho malo radiť do rovnakej pretekárskej XC kategórie ako oceľový hardtail. Výbava však hovorí trochu inú story. Namiesto výberu čo najľahších komponentov je Yeti osadený tak, ako sa na ňom bláznili testeri pri vývoji – s 2,3-palcovými priľnavými plášťami Maxxis, teleskopickou sedlovkou Fox Transfer, takmer rovnými 760 mm rajdami a kratučkým 50 mm predstavcom.

O zdvihu čo-to napovedajú len relatívne úzke kolesá DT Swiss (25 mm vnútorná šírka) a najnovšia verzia 120 mm vidlice Fox 34 Step-Cast so stenčeným spodkom nôh. Táto kombinácia komponentov z neho robí ľahký bike, ak ho zaradíme medzi trailbiky. Viac ako 12 kg v M-ku by však svet XC chrtov príliš neohúrilo. Pri pohľade na hliníkové kolesá a pohon SRAM X01 Eagle namiesto karbónovej sady XX1 je svedectvom o tom, že si tu priplácate najmä za komplikovaný rám a prémiové logo na ňom.

Jazda

SB100 je v tomto ohľade jeho protipólom – pri jazde na nej sme sa báli, no v dobrom slova zmysle. Pre svoju hmotnosť a výbavu akceleruje skôr ako ľahší trailbike než ako pretekárske XC a taký je aj chod zadného odpruženia. Počiatok zdvihu nie je tuhý, ako býva u čisto pretekárskych bikov, ale poddajný. Či už ho budete porovnávať so superľahkým Yetim ASRc (jeho predchodcom), alebo väčšinou iných 100 mm bikov na trhu, výsledok bude vždy len jeden – to, ako sa kolesá držia na zemi, je neuveriteľné.

Nezáleží na tom, ako veľmi budete dupať do pedálov, ani na tom, ako veľmi budete bike tlačiť do zákrut. Jednoducho bude držať. Napriek tomu, že sa posuvné vahadielko systému Switch Infinity hýbe len pár milimetrov sem a tam, funguje vynikajúco, drží bike v tom správnom bode zdvihu a nedovolí mu prepadnúť sa hlbšie, ísť na doraz alebo nepohlcovať malé nárazy. Yetiho môžete vďaka nemu pumpovať, pedálovať či brzdiť tak, ako sa vám zapáči, namiesto toho, aby ste museli dbať na mínusy systému, ako je tomu v prípade mnohých iných bikov.

Vidlica Step-Cast má krátky offset, a tak sa SB100 ovláda stabilnejšie, než by napovadal 67,8-stupňový hlavový uhol. Výsledkom je dokonalý pomer dychtivej rýchlosti s akurátnou dávkou poddajnosti, ktorá zabraňuje nerovnostiam či vybrzdeným roletám, aby ho vyhodili zo stopy a odlepili gumy od zeme. So sedlovkou zarazenou dole sme najazdili minimálne toľko ako s vytiahnutou, letiac dolu trailom tak rýchlo, ako sme si len trúfli.

Yeti SB100 je jednoducho perfektný. Škoda, že vždy treba dodať, že aj veľmi drahý. A hoci so 100 mm zdvihu dokáže neuveriteľné divy, namiesto neho si bez problémov môžete kúpiť aj bike so 125 mm zdvihom a rovnako, ak nie viac radikálnou geometriou a rovnakou hmotnosťou.

Viac informácií na webe bmbike.sk

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
SB100
Značka
Yeti
Rok
2018
Materiál rámu
Carbon
Riadidlá
Yeti Carbon 760mm
Gripy
Ergon GE1
Predstavec
Race Face Turbine 35mm clamp, 50mm length
Brzdy
SRAM Level TLM 180/160mm rotors
Kazeta
SRAM XO1 Eagle
Veľkosť prevodníkov počet zubov
30
Kľuky
SRAM XO1 Eagle
Vidla
FOX 34SC Float Factory, 120mm
Kolesá
DT Swiss XM 1501 Spline One
Stredové zloženie
PF92
Predný plášť
Maxxis Minion DHF
Zadný plášť
Maxxis Aggressor
Prešmykač
Nope
Prehadzovač
SRAM XO1 Eagle
Tlmič
Fox Float DPS
Reťaz
SRAM
Sedlo
WTB Volt
Sedlovka
Fox Transfer, 125mm
Radenie
SRAM XO1 Eagle
Váha kg
11.6
Váha lb
25.5
Testovaná veľkosť
M
Offset vidly
44
Hlavový uhol
67.8
Uhol sedlovej rúrky
74
Dĺžka zadnej stavby in
17.2
Dĺžka sedlovej rúrky in
16.5
Standover in
28.5
Dĺžka hornej rúrky rámu in
23.8
Rázvor kolies in
45.2
Výška stredu in
13.1

Aktuality

16:01 Kompletne hliníková prehadzovačka? Vivo Cycling ukázali, na čom pracujú.

V súčasnosti dominujú trhu s pohonom a radením dve obrovské spoločnosti Shimano a Sram. To však nebráni menším spoločnostiam pokúsiť sa zabojovať o svojich zákazníkov. S klasickým dizajnom zrejme v tejto konkurencii neuspejete a tak prichádza Vivo Cycling s kompletne hliníkovou prehadzovačkou.

15:05 Canyon predstavil Neuron:ONfly, ide o vôbec prvý ľahký e-bike nemeckej značky.

Na jeho zostavenie využili v Canyon ľahký motor Bosch Performance Line SX, a tento bickykel má hmotnosť 19,1 kg.

Včera 15:42 Kultová značka bicyklov Kona je na predaj.

Do problémov sa dostal ďalší veľký a svetoznámy výrobca bicyklov Kona Bikes. Táto pôvodne kanadská značka bola ústrednou v cyklistickom boome počas 90. rokov. Aktuálne však prechádza turbulentným obdobím s neistou budúcnosťou.

Včera 15:10 Preteky Okolo Slovenska prevedú jazdcov z Podunajskej nížiny až po Tatry a nový je okrem trate aj ich termín.

68. ročník medzinárodných pretekov Okolo Slovenska sa uskutoční od 26. do 30. júna. Pozostávať bude z úvodnej tímovej časovky a následných štyroch etáp. Svoju účasť v pretekoch potvrdili tri tímy World Tour a sedem profesionálnych kontinentálnych tímov a desať kontinentálnych tímov, ktoré sa pobijú o UCI body.

Včera 11:02 Preteky 1. kola KENNY Slovenského pohára v endure na Baťovych trailoch v Partizánskom sú zrušené.

Organizátori museli k tomuto kroku pristúpiť, kvôli šíreniu sa afrického moru ošípaných v tejto a v priľahlých lokalitách.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu