Test: Ritchey P-29er
bikeradarNie všetky biky sa za posledných 30 rokov radikálne zmenili. P-29er má toho s klasickými pretekárskymi rámami P-21 z raných rokov 90. spoločného mnoho. Aj tie, aj tento sú vyrobené zo špecificky nadizajnovaných oceľových rúrok Ritchey Logic.
Novší model však pochopiteľne čerpá z tridsiatich ďalších rokov vývoja a okrem toho má jednu z najkrajších hlavových rúrok, aké sme kedy na bikoch videli. Otázkou zostáva, či poteší len fanúšikov retra alebo sa na ňom jazdí naozaj dobre.
Rám
Tom Ritchey si meno vybudoval stavbou oceľových rámov, ktoré boli už po prvom zváraní takmer dokonalé a šetrili tak čas a náklady na ďalšie dolaďovanie. Vďaka tomu sa mu podarilo v USA spustiť masovú výrobu horských bicyklov v časoch, keď všetci ostatní statočne vyrábali kus po kuse.
Postupne zdokonaľoval každý krok výroby, vyrábal unikátne sady rámových rúrok Logic a ďalšie charakteristické kúsky, ako napríklad zadné pätky, ktoré boli nespočetnekrát okopírované. Pretočte dopredu o štyri desaťročia a P-29er ponúka rovnaký cit pre detail.
Hlavová rúrka vyzerá ako keby sa roztápala okolo ložísk hlavového zloženia, a tenučké oceľové rúrky majú tie najjemnejšie, no pre výsledný dizajn veľmi dôležité krivky. Napriek štíhlym líniám je však P-29er podstatne ťažší než konkurenti z hliníka, nehovoriac o karbóne.
V L-ku váži rám 2 150 g, no oceľ má svoje opodstatnenie. Pre fajnšmekrov vyvážia tlmiace a pružiace vlastnosti kovu akúkoľvek hmotnostnú penaltu. Oceľ pritom nie je len doménou hardtailov. Svedčia o tom ďalšie a ďalšie nové celoodpružené biky od značiek ako Cotic, BTR, Curtis, Starling či Sick.
Rám pruží
Ritchey P-29er samozrejme žiadne zadné odpruženie nemá, minimálne nie v pravom slova zmysle. Dozadu sa okrem toho nevojde ani plusová guma či široké ráfiky, ak by ste chceli zadok odtlmiť aspoň takto – 29 x 2,25 je najväčší odporúčaný rozmer a ten, ktorým bol osadený aj náš testovací kúsok.
Napriek tomu však bike pruží. Nielen vďaka starostlivo zvoleným rúrkam z kovu, ktorý má túto vlastnosť na rozdiel od hliníka, či vďaka ohybu na vzperách zadnej stavby. Aj vďaka tenkej sedlovke, z ktorej veľká časť trčí von nad nízko spustenou sedlovou rúrkou.
Komponenty
P-29er je osadený hliníkovými komponentami Ritchey WCS (World Champion Series). Tomove vysoké nároky (stále totiž značku vlastní a musí odsúhlasiť každý dizajn) sú evidentné – napríklad na tom, ako objímka 90 mm predstavca obopína rajdy. Pred desiatkami rokov boli jeho plášte Z-Max jedny z mála so schopným vzorom, aké sa dali zohnať.
Dnes stále fungujú dostatočne dobre, minimálne pri XC použití v zmiešaných podmienkach. Na rozdiel od trailového rámu Timberwolf tu nenájdete žiadny vstup na vnútorne vedenú teleskopickú sedlovku a rám sa nedá kúpiť ani s pevnou zadnou oskou. Ide však o puristické XC-čko a aj z toho dôvodu nebudeme písať nič negatívne k dvojprevodníku. Ak chcete oceľový hardtail s rýchloupinákom, pravdepodobne sa potešíte aj tomu.
Jazda
Kombo geometrie a kokpitu si dobre rozumie. Bike si vás posadí so správnym ťažiskom na to, aby ste sa vedeli vydriapať hore kopcami aj prepletať úzkymi trailmi. V pedáloch síce ucítite, ako sa mierne krúti, a citeľná je aj vyššia hmotnosť. Akceleruje však prekvapivo dobre, najmä ak je zem trochu rozbitá.
Vyladené rúrky mu dovoľujú perfektne udržiavať zotrvačnosť na nerovnostiach – podstatne lepšie ako hardtailom, ktoré sú postavené s cieľom čo najväčšej tuhosti a ktoré narážajú do všetkého, čo vyčnieva nad rovinu. Ak je teda vaším cieľom dištančné jazdenie alebo len preferujete pohodlie nad čo najvyššou efektivitou, to, čo Toma Ritcheyho preslávilo pred štyridsiatimi rokmi, je relevantné dodnes.
Vaše komentáre