Test: Kazeta e*thirteen TRS Plus
Verdikt: Dobrý spôsob, ako si na 11-rýchlostnom pohone zvýšiť rozsah.
Plusy: Na 11 pastorkov má naozaj obrovský rozsah
Mínusy: Radí pomalšie a o niečo drsnejšie ako topmodely od Shimana a SRAM-u
Kúpte ak: Vám chýba rozsah 12-rýchlostného pohonu, no nemôžete si ho dovoliť
Značka, ktorá sa preslávila najmä napinákmi minulý rok predstavila kazetu TRS Race. Nedávno sa k nej pridal aj model TRS Plus, ktorý ponúka rovnaký rozsah ako verzia Race, no je cenovo dostupnejší. Nová 11-rýchlostná kazeta ponúka rozsah prevodov, ktorý môže konkurovať 12-rýchlostnej sade SRAM Eagle. Stojí však podstatne menej, a poradí si s ňou aj váš terajší 11-rýchlostný pohon.
Highlighty
- 11-rýchlostí
- 9-46 zubov
- 339 g hmotnosť
- kompatibilná s voľnobežkou XD driver
Čo ponúka oproti konkurencii
V prebiehajúcej vojne počtu zubov je e*thirteen silným súperom. Ponúka totiž 511-percentý rozsah prevodov vďaka 9-10-12-14-17-20-24-28-33-39-46-zubovým pastorkom.
Cieľ značky je jasný – osloviť zákazníkov SRAM-u a Shimana podobným rozsahom, dobrou hmotnosťou a lepšou cenou.
- kazety e*thirteen TRS Plus a Race: 511%
- kazeta SRAM 1×12 Eagle: 500%
- 50- a 18-zubové pastorky OneUp Shark určené pre 11-rýchlostné kazety: 500%
- 49-zubový pastorok GC pre 11-rýchlostné kazety: 445%
- kazety SRAM 1×11: 420%
- 11-46-zubová kazeta Shimano XT: 418%
Drahší model Race aj novší Plus sme zvážili. Kazeta TRS Race spolu s maticou váži rovných 300 g. Lacnejšia TRS Plus 339 g. Je tým pádom o 13 g ľahšia oproti najvyššiemu modelu 12-rýchlostnej kazety SRAM XX1 Eagle, a o celých 106 g ľahšia ako 11-rýchlostná kazeta Shimano XT.
Stojí menej ako kazety SRAM XX1 a XO1, no je drahšia oproti kazeta z najnižšej sady GX. Prechod na 12-rýchlostný systém si však žiada kúpu nového radenia a prehadzovača, zatiaľ čo kazeta TRS Plus nič nové na 11-rýchlostnom pohone nepotrebuje.
11-rýchlostné kazety Shimano SLX a XT stoja podstatne menej ako TRS Plus, no ponúkajú menší rozsah prevodov.
Jazdné dojmy
Montáž kaziet od e*thirteen si žiada o pár krokov naviac ako v prípade konkurencie Shimano a SRAM. Na voľnobežku sa najprv nasunú prvé tri najväčšie pastorky a následne zaistia maticou. Zvyšných osem prevodov spojených dokopy príde na rad až potom. S pomocou biča na reťaz sa pripevnia na už namontované väčšie pastorky.
(Detailný postup na inštaláciu i výmenu nájdete v návode na stránke e*thirteen.)
Pokiaľ ide o presnosť radenia, reťaz po TRS Plus putuje tak ako má. Nie však tak rýchlo ani hladko ako u kaziet SRAM a Shimano. Pomalšie je najmä prehadzovanie na väčší pastorok, najmä pod záberom pedálov. Zhadzovanie na menší pastorok je zase o niečo drsnejšie ako v prípade Shimana, ktoré je v tomto ohľade špičkou na trhu.
Prehadzovanie medzi 39-zubovým a najväčším 46-zubovým pastorkom je však na kazetách e*thirteen hladšie, ako medzi 37- a 46-zubovým na kazetách Shimano.
Skok medzi najľahším a druhým najľahším prevodom pôsobí o niečo rozumnejšie. Či však budete využívať aj druhý najľahší prevod, alebo by ste na jeho mieste prijali o niečo ťažší veľmi záleží od toho, kde jazdievate najčastejšie.
Mnohí jazdci túto kazetu budú chcieť skombinovať s menším prevodníkom, aby získali podobné najľahšie prevody ako s 50-zubovou kazetou SRAM Eagle. Rátať tak môžu s pár ušetrenými gramami naviac a o niečo vyššou svetlou výškou bicykla, ktorá možno niekedy zachráni prevodník pred ohnutím. Myslite však na to, že čím je menší prevodník, tým rýchlejšie sa opotrebováva.
Verdikt
Kazeta e*thirteen TRS Plus radila počas celého testu spoľahlivo, hoci o niečo pomalšie ako sme zvyknutí u topmodelov SRAM a Shimano. Miera opotrebenia troch najväčších pastorkov nie je najhoršia, a jedným zo skrytých benefitov rozdelenia kazety na dva kusy je možnosť vymeniť len tie najväčšie pastorky, a zvyšok kazety, ktorý sa až tak neopotrebováva, si nechať.
Ak teda chcete o niečo väčší rozsah, než vám ponúka terajší pohon 1×11, no nemáte peniaze na nový prehadzovač a radenie, táto kazeta je celkom ekonomicky rozumným spôsobom, ako si vzadu dopriať viac zubov.
Vaše komentáre