Test: Scott Spark 730
Nádherne vyladený, trailovo schopný, no pretekársky rýchly. Spark ponúka to najlepšie z oboch svetov XC aj trailbikov.
Dokonale vyvážený mix sebavedomia a hravosti
Rýchlosť a efektivita pretekárskeho stroja dostupná stlačením páčky
Občas sa zasekávajúca vidlica Fox 34 Performance je jediným mínusom v tejto komponentovej stavbe
Rám
Veľkou novinkou pre Spark 730 (a jeho 29-palcového brata 930) je posun ku karbónovému prednému rámovému trojuholníku. Ide o cenovo dostupnejšie vrstvenie HMF skombinované s duralovou zadnou stavbou. V ráme posiatom farebnou grafikou nájdete napríklad široký zadný náboj v štandarde Boost či úchyt na fľašu s dvoma polohami podľa preferencií a veľkosti fľaše. Duté vahadlo je krásne zapustené do vzpier zadnej stavby a lícuje s hornou rámovou rúrkou. Krásne geometrické línie rámu nenarúša ani kabeláž, ktorá je vedená vnútrom všade, kde sa dá.
Komponenty
O 20 – 30 mm vyšší zdvih nie je jediný rozdiel v porovnaní s ostatnými bicyklami v tomto teste. Vidlica napríklad používa podstatne hrubšie 34 mm nohy namiesto 32 mm na ostatných súperoch. Predstavec dlhý 60 mm je podstatne kratší a 740 mm rajdy sú širšie. Tiež ide o jediný bike s teleskopickou sedlovkou. Ostatnými komponentmi sa až tak neodlišuje. Nájdete tu pohon SRAM GX 1×11 a brzdy Shimano Deore M506 s väčšími 180 mm kotúčmi vpredu aj vzadu. Plášte Maxxis Forekaster majú dezén vhodný do všetkých podmienok, no ich valivý odpor znižuje najrýchlejšia guma v ponuke – trojzmes Maxx Speed. Náš testovací model mal 27,5-palcové kolesá, no stovky kilometrov sme nakrútili aj na 29eri Spark 900.
Jazda
Nech už si vyberiete ktorúkoľvek z dvoch ponúkaných veľkostí kolies, je to predovšetkým geometria a prejav zadného odpruženia, ktoré si pri jazde všimnete najviac. Kratší predstavec nad položeným 67-stupňovým hlavovým uhlom zatáča oveľa stabilnejšie a predné koleso nemá tendenciu vzpriečiť sa, skôr samé sa narovná. Všetko toto vám dovoľuje vbehnúť do technickej sekcie s kopcom sebavedomia, no stále necháva priestor na rýchle korekcie na podchytenie šmýkajúcich sa kolies. Tento bike má položenejší hlavový uhol aj v porovnaní s inými 120 mm bikami na trhu.
Radikálna geometria nie je u pretekárskych modelov Scott ničím novým a Nino Schurter rozhodne vyzerá, že sa na ňu nesťažuje. Novinkou je však kinematika zadného odpruženia, ktorá konečne dovoľuje vyťažiť z agresívnych ulov maximum. Napriek komplikovanému systému dvoch rôznych zdvihov ponúka unikátny tlmič Fox Nude skvelý mix citlivosti na malé nerovnosti zvyšujúce trakciu, podpory na efektívne pedálovanie a progresivity na pohlcovanie väčších nárazov.
Pridajte agilné ovládanie a teleskopickú sedlovku a máte bike, ktorý miluje skackať a prudko meniť stopy na všetkých modrých a červených trailoch, hoci v rukách skúseného jazdca môže drzo odbočiť aj na čiernu trasu a pod kopcom sa smiať. O tom, ako perfektne funguje zadok, svedčí fakt, že oveľa skôr narazíte na limity vidlice než zadného odpruženia.
Pedáluje sa na ňom tak efektívne, že sme na ňom výšľapy atakovali s rovnakou dravosťou ako na bikoch postavených priamo na ne. Možnosť znížiť a pritvrdiť alebo úplne uzamknúť odpruženie priamo z rajdov je veľmi nápomocné, ak chcete ujsť stroju s podobnými terénnymi schopnosťami alebo – a tu sa dostávame k najsilnejšiemu argumentu – držať sa čistokrvných pretekárskych XC strojov. A to aj na tých najhnusnejších asfaltových výšľapoch.