Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!

Rozhovor: Matej Vitko – Spirit of Enduro

Matej Vitko "Viťúz" patrí na slovenskej bikovej scéne k legendám a skutočným stáliciam. V súčasosti sa venuje stále populárnejšej disciplíne Enduro, no pretekal (a reprezentoval) aj v bikrose, 4X, zjazde, či XC.
Biker

Matej Vitko „Viťúz“ patrí na slovenskej bikovej scéne k legendám a skutočným stáliciam (začíal bikovať v roku ’94). Nie však hocijakým. Viťúz partí spolu s Partikom Metamorfolordom z Pieščan, k „multitalentovaným čávom“, ktorí nech už skúsia čokoľvek (a nemyslíme tým disko rap), tak im to ide na jednotku s hviezdičkou. V súčasnosti sa venuje stále populárnejšej disciplíne Enduro, no pretekal (a reprezentoval) aj v bikrose, 4X, zjazde a občas si strihne aj nejaký XC pretek. Viťúz je známy top technikou jazdy, obrovským úsmevom (obzvlášť keď objaví a vyskúša niečo, čo ostatní považujú za sci-fi) a hlavne nekompromisným štýlom, ľudovo nazývaným hrotením, čo znamená, že sem-tam si celkom štýlovo ustelie na zemi. Bavili sme sa s ním o minulej sezóne, o tom ako sa vlastne pripravuje počas zimy, prečo sa vlastne endurkuje a na akých pretekoch by v tejto sezóne rád zamiešal karty…

Foto: Martin Matula

BIO:
meno:
Matej Vitko
tím: CTM Racing Team
primárna disciplína: Enduro
počet odpretekaných sezón: 1994 – 2005 – BMX, 2002 – 2009 – 4X/DH , 2013 – DH a enduro, 2014 – enduro
najlepšie dosiahnuté výsledky v kariére: 5. miesto na Majstrovtvách Európy 4x 2006, 7. miesto Svetový pohár 4x Maribor, 2009
najobľúbenejšia trať/lokalita: Finale Ligure
bike: CTM Scroll Pro

Foto: Marek Švančara

Výnimočnosť endura vidím práve v tej komplexnosti. V Enduro pretekoch je všetko – zjazdová technika, skoky, technické výšlapy, šprinty, rýchle úseky, nešikovné pomalé zákruty, pasáže, ktoré si takmer vôbec nepamätáš lebo v tréningu si ich išiel iba raz prípadne vôbec…

Nazdar Viťúz,
Ak sa nemýlim, sezóna 2014 bola tvojou prvou „vážnou“ enduro sezónou. Odjazdil si takmer všetko na Slovensku a okolí, dosiahol si aj viacero vynikajúcich výsledkov. Ako hodnotíš túto sezónu? Ktorý výsledok ťa najviac teší, čo naopak ľutuješ (nepodarilo sa podľa predstáv)?

„Sezónu hodnotím viac ako pozitívne. Ako hovoríš, bola to moja prvá sezóna zameraná čisto na enduro, odjazdil som toho fakt veľa (možno až trochu moc), asi všetky enduro preteky na slovensku a v čechách, bol som na troch pretekoch nemecko/rakúsko/talianskej Sram Specialized enduro série, keď nebol v blízkosti žiaden enduro pretek tak som bol na zopár slovenských XC pohároch a taktiež na nejakých DH pohároch. Výsledkovo si najviac cením 4. miesto na preteku Sram Specialized Enduro v nemeckom Samerbergu a 3. miesto celkovo na českej Specialized Enduro sérií a rovnako 3. miesto celkovo na česko-slovenskej Scott Enduro X sérií. Jasné, boli aj preteky, na ktorých mi to nie úplne vyšlo, ale nebolo ich veľa, takže ich nejak obzvlášť neľutujem.“

Pretekal si v BMX, vo four-crosse, v zjazde, pokiaľ viem minulý rok si skúsil aj XC (a rovno si skončil v prvej pätke), prečo si sa nakoniec rozhodol (primárne) pre enduro? V čom ťa táto disciplína zaujala, v čom vidíš jej výnimočnosť?
„K enduru som sa dostal tak nejak prirodzene. Po sezóne 2009 som už mal dosť pretekania a prestal som. Jazdenie mi však samozrejme začalo chýbať tak som si kúpil enduro bicykel a začal sa voziť len tak pre radosť, spoznávať rôzne traily v okolí (nie len DH/4X/BMX trate) a uvedomovať si, že je to všetko oveľa komplexnejšie ako len naháňanie sa po DH/4X tratiach. Výnimočnosť endura vidím práve v tej komplexnosti. V Enduro pretekoch je všetko – zjazdová technika, skoky, technické výšlapy, šprinty, rýchle úseky, nešikovné pomalé zákruty, pasáže, ktoré si takmer vôbec nepamätáš lebo v tréningu si ich išiel iba raz, prípadne vôbec… Rovnako mi veľmi imponuje ten formát. Na bajku si takmer celý deň a často sa tá preteková atmosféra tak nejak vytráca.“

Tento rok si stihol už dva krát navštíviť Finale Ligure. V septembri sa tam pôjde jedno z kôl EWS a ty si jeden zo šťastlivcov, ktorým sa podarilo zaregistrovať. Trénoval si aj na tamojších „ereskách“? Aké sú tvoje ambície na EWS? Mal si už možnosť v podobnej svetovej konkurencii súťažiť?
„Minulý rok na Sram Specialized Endure na Lagu di Garda bolo dosť veľa zvučných mien z európskej enduro špičky, ale stále sa to s úrovňou EWS nedá porovnať. Ale to bolo to zatiaľ najbližšie, čo som sa k úrovni EWS dostal. Na trailoch vo Finale Ligure som síce jazdil ale je ich tam toľko, že je vysoko prevdepodobné, že v závode EWS sa pôjdu nejaké, na ktorých som nikdy nebol. Napríklad RS-ky v roku 2014 boli všetky úplne iné ako v roku 2013. Teda až na jednu, ale tá sa reálne v 2013 aj tak v pretekoch nešla, lebo ju z časových dôvodov už nestíhali odjazdiť všetci.

Ako prebieha tvoja zimná príprava? Čo je súčasťou tvojho tréningového plánu, čomu sa najviac venuješ, na aké druhy tréningu sa zameriavaš…
„Počas zimnej prípravy sa snažím byť čo najviac na bicykli, najviac v lese samozrejme, či už na mojom XC hardtaile CTM Slayer, alebo endure CTM Scroll. Keď sa v lese nedá skrz blato alebo sneh tak na Slayeri chodím na cestu, a keď sa nedá ani na ceste, tak sa potím doma na trenažéri.“

Čo sa zmenilo oproti predošlým rokom/sezónam? Musel si svoj tréning, či celkovú prípravu a životosprávu nejako výrazne zmeniť?
„Tým, že som sa k pretekaniu v endure dostal cez pauzu od pretekania, o ktorej som hovoril predtým, tak nejaké zásadné alebo prudké zmeny to pre mňa neboli. Určite v sedle trávim oveľa viac času ako počas DH/4X sezón, ale ako som už spomínal, ten prechod bol veľmi prirodzený a v podstate môj tréning vyzerá veľmi podobne, ako keď som sa počas tej pauzy chodil len tak voziť. Akurát sa vozím častejšie, dlhšie a niekedy sa viac snažím.“

Enduro v sebe kombinuje prvky z takmer z každej bikovej disciplíny a vyžaduje komplexné jazdecké zručnosti. Čím sa podľa teba vyznačuje úspešný enduro jazdec?
„Áno tú komplexnosť som už spomínal v jednej z predošlých otázok, a o tom to presne je. Dobrý enduro jazdec musí byť dobrý vo všetkých sférach horskej cyklistiky, či už technických alebo fyzických.“

Ak by si mal kamošovi poradit pred prvým enduro pretekom, na čo by sa mal podľa teba zamerať (z hľadiska kondičky, fyzickej zdatnosti, techniky, výdrže)? Čo by mu určite nemalo chýbať vo výbave (z hľadiska vecí) ?
„Povedal by som, že fyzická zdatnosť je dosť dôležitá. Na to treba byť pripravný, že enduro preteky si treba vyšliapať, prípadne vytlačiť, a keď človek nevie ako sa volá z predošlého výšlapu, tak tie zjazdy nie sú až taká zábava. Čo sa týka výbavy, tak určite full face helma a chrániče. V pretekovom nasadení, prípadne po pár výšlapoch na štart, vedia aj za normálnych okolostní jednoduché technické pasáže poriadne vytrápiť.“

Čo si myslíš o „motivačných“ aplikáciách typu Strava? Pomáhajú ti nejakým spôsobom sa zlepšovať?
„Stravu mám rád. Myslím, si že mne ako pretekárovi dosť pomáha. Do istej miery ti umožňuje simulovať pretekové nasadenie a núti ťa makať aj tam kde by si sa za iných okolnosí iba viezol. Rovnako ľahko pomocou Stravy zistíš čí sa zlepšuješ, alebo stagnuješ.“

Na koľkých segmentoch (SK/CZ) si KOM ? Stačí približne…
„Je to cca 80, ale musel som sa pozrieť. Vôbec som netušil.“

Platí podľa teba princíp (čmerďov), že: „To nerieš, to je enduro!“ ?
„Asi áno, vždy sa nájde niečo, čo sa ti nepáči alebo ti nesedí alebo tomu nerozumieš ale treba to odignorovať a nesústrediť sa na to.

Dá sa podľa teba nasimulovať pri tréningu taká záťaž a náročnosť, akú zažiješ na pretekoch (ak, áno ako), resp. ako postupuješ ty?
„Ako som spomínal, Strava je na to výborná.“

Odporučil by si (vo všeobecnosti) ľuďom túto disciplínu vyskúšať?
„Áno, je to veľmi uvoľnená a pohodová forma pretekania, človek spozná veľa nových trailov a strávi na bicykli dosť času.“

Takže ak nemáš dodávku a šoféra čo by ťa vyvážal, tak si pred pretekom dáš každú RS-ku raz, a k tomu napr. 40km okruh s piatymi slušnými stúpaniami. Ak dodávku a šoféra máš dáš každú RS, 3-krát a našlapeš 0km. A keď sa potíš v nejakom stúpaní a obiehajú ťa dodávky plné riderov to nie je úplne príjemné.

Enduro má z hľadiska formátu pretekov viaceré špecifiká. Prekvapilo ťa niečo (či už pozitívne, alebo negatívne? Musel si si na niečo špeciálne zvykať?
„Ani nie. V podstate je to vždy to isté s drobnými obmenami, ktoré ma nerozrušujú. Určite sa mi však nepáči, že na niektorých pretekoch (väčšinou v zahraničí) je počas tréningu povolený vývoz, na jednotlivé RS autom. Takže ak nemáš dodávku a šoféra čo by ťa vyvážal, tak si pred pretekom dáš každú RS-ku raz, a k tomu napr. 40km okruh s piatymi slušnými stúpaniami. Ak dodávku a šoféra máš dáš každú RS, 3-krát a našlapeš 0km. A keď sa potíš v nejakom stúpaní a obiehajú ťa dodávky plné riderov to nie je úplne príjemné.“

Ak by si mal porovnať enduro preteky na SK/CZ so zahraničím, v čom vidíš najväčšie rozdiely (keď neberieš do úvahy konkurenciu)?
„V počte štartujúcich. V zahraničí sa 350 miest na štartovke rýchlo vybookuje mesiac pred pretekmi. U nás je na štarte 30 – 40 ľudí (akurát Enduro na BikeFeste Kálnica bolo výnimkou ), v Čechách keď je 150 štartujúcich, tak je to skvelá účasť.“

Aké sú tvoje plány a ciele do najbližšej sezóny? Čo sú tvoje priority, aké preteky (série) sa chystáš absolvovať?
„Sezóna bude veľmi podobná ako tá minulá. T.j. preteky na Slovensku a v Čechách Česká Specialized Enduro séria, Česko – Slovenská Scott Enduro X séria, vybrané preteky Sram Specialized série a European Enduro Série, prvé majstrovstvá európy v endure, spomínané EWS vo Finale Ligure. Prípadne nejaké DH preteky na Slovensku. Touto cestou by som sa chcel poďakovať sponzorom a partnerom CTM Bikes, WTB, Shimano a PRO Components, Susp Clinic, Bikestrike.com, Bikepark Ružomberok a Bikepark Kálnica.“

Diky moc. Nech to ide ako má!



Aktuality

17:14 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

16:30 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

15:58 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

11:13 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

10:49 Lukáš Kubiš vyhral Pardubické kritérium, druhý skončil Štoček.

Kubiš pokračuje v úspešnej sezóne víťazstvom kritéria v Pardubiciach, na ktorom skončil druhý ďalší Slovák Matúš Štoček a tretí finišoval víťazov český tímový kolega z Elkov-Kasper Daniel Mráz.

Zavrieť reklamu