UCI zverejnila štatistiky nehôd za rok 2024: Chyby jazdcov tvoria 35 % pretekových incidentov

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) zverejnila štatistiky o pádoch a incidentoch počas pretekov za rok 2024.
UCI tiež potvrdila, že väčšina plánovaných zlepšení bezpečnosti sa opäť odkladá „kvôli potrebe ďalších analýz a štúdií“.
Databáza pretekových incidentov UCI, vytvorená v spolupráci s univerzitou v Gente (Belgicko), zaznamenala počas sezóny 497 incidentov.
Podľa UCI tvoria chyby jazdcov 35 % zo všetkých incidentov. Napätie spôsobené blížiacimi sa taktickými bodmi pretekov, ako sú stúpania, úseky s dlažobnými kockami alebo šprinty, zapríčinilo 13 % incidentov.
Prečítajte si tiež
- UCI novým pravidlom v roku 2025 zakáže oslavovať jazdcom za víťazom
- Podľa nových pravidiel UCI Martin Svrček nemôže štartovať na majstrovstvách sveta kategórie U23
Nebezpečné podmienky na cestách, najmä mokré a klzké povrchy, viedli k 11 % incidentov. Iné príčiny zahŕňajú zlú cestnú infraštruktúru (9 %), nedostatočný stav ciest (4 %) a správanie vozidiel (1 %).
Táto databáza bola vytvorená v rámci projektu SafeR, ktorý má za cieľ zlepšiť bezpečnosť pretekov po sérii vysoko medializovaných nehôd a sporov o zodpovednosť.
UCI priznala, že „dáta sa zbierajú len na obmedzenom počte podujatí,“ no dúfa, že následné zlepšenia sa budú postupne aplikovať aj na nižšie úrovne pretekov.
Analýzy pre zvýšenie bezpečnosti
Projekt SafeR bol spustený pred Tour de France 2023, len niekoľko dní po tragickej smrti Gina Mädera na pretekoch Okolo Švajčiarska.
Odvtedy zomreli a boli vážne zranení ďalší jazdci v dôsledku pádov, no projekt stále nepriniesol významné zlepšenia bezpečnosti.
UCI a SafeR pokračujú vo svojej práci, no čoraz viac sa ozývajú hlasy volajúce po rýchlejších a účinnejších opatreniach na ochranu jazdcov v profesionálnej cyklistike.
Komisia pre správu incidentov v rámci projektu SafeR sa stretáva každý týždeň, aby analyzovala pretekové nehody, predvídala možné riziká na nadchádzajúcich pretekoch a vykonávala bezpečnostné audity tímov a podujatí.
Súčasťou ich práce je videoanalýza, identifikácia nebezpečných situácií spôsobených motocyklami či tímovým personálom a posudzovanie, či na incidente mohlo zohrať úlohu aj vybavenie.
Projekt SafeR zahŕňa zástupcov všetkých hlavných zainteresovaných strán cyklistiky, vrátane UCI, organizátorov pretekov, tímov a Asociácie profesionálnych jazdcov (CPA).