Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

UCI zverejnila štatistiky nehôd za rok 2024: Chyby jazdcov tvoria 35 % pretekových incidentov

Bohužiaľ, veľké bezpečnostné zmeny v pravidlách UCI sa zatiaľ neudiali.
Martin Sarvaš
Pád v závere Petra Sagana a Pavla Bittnera tesne pred cieľom MSR v cestnej cyklistike 2023. Foto: Soňa Niková

Medzinárodná cyklistická únia (UCI) zverejnila štatistiky o pádoch a incidentoch počas pretekov za rok 2024.

UCI tiež potvrdila, že väčšina plánovaných zlepšení bezpečnosti sa opäť odkladá „kvôli potrebe ďalších analýz a štúdií“.

Databáza pretekových incidentov UCI, vytvorená v spolupráci s univerzitou v Gente (Belgicko), zaznamenala počas sezóny 497 incidentov.

Podľa UCI tvoria chyby jazdcov 35 % zo všetkých incidentov. Napätie spôsobené blížiacimi sa taktickými bodmi pretekov, ako sú stúpania, úseky s dlažobnými kockami alebo šprinty, zapríčinilo 13 % incidentov.

Prečítajte si tiež

Nebezpečné podmienky na cestách, najmä mokré a klzké povrchy, viedli k 11 % incidentov. Iné príčiny zahŕňajú zlú cestnú infraštruktúru (9 %), nedostatočný stav ciest (4 %) a správanie vozidiel (1 %).

Táto databáza bola vytvorená v rámci projektu SafeR, ktorý má za cieľ zlepšiť bezpečnosť pretekov po sérii vysoko medializovaných nehôd a sporov o zodpovednosť.

UCI priznala, že „dáta sa zbierajú len na obmedzenom počte podujatí,“ no dúfa, že následné zlepšenia sa budú postupne aplikovať aj na nižšie úrovne pretekov.

Analýzy pre zvýšenie bezpečnosti

Projekt SafeR bol spustený pred Tour de France 2023, len niekoľko dní po tragickej smrti Gina Mädera na pretekoch Okolo Švajčiarska.

Odvtedy zomreli a boli vážne zranení ďalší jazdci v dôsledku pádov, no projekt stále nepriniesol významné zlepšenia bezpečnosti.

UCI a SafeR pokračujú vo svojej práci, no čoraz viac sa ozývajú hlasy volajúce po rýchlejších a účinnejších opatreniach na ochranu jazdcov v profesionálnej cyklistike.

Komisia pre správu incidentov v rámci projektu SafeR sa stretáva každý týždeň, aby analyzovala pretekové nehody, predvídala možné riziká na nadchádzajúcich pretekoch a vykonávala bezpečnostné audity tímov a podujatí.

Súčasťou ich práce je videoanalýza, identifikácia nebezpečných situácií spôsobených motocyklami či tímovým personálom a posudzovanie, či na incidente mohlo zohrať úlohu aj vybavenie.

Projekt SafeR zahŕňa zástupcov všetkých hlavných zainteresovaných strán cyklistiky, vrátane UCI, organizátorov pretekov, tímov a Asociácie profesionálnych jazdcov (CPA).

Aktuality

17:31 5 horských bicyklov, ktoré dostali ocenenie za inováciu a dizajn modelov 2025.

Pozrite si najzaujímavejšie dizajny horských bicyklov v roku 2025.

16:17 Downmall sa po siedmich rokoch vrátil do Prahy (video + galéria).

Zjazdové preteky v nákupnom centre opäť prilákali tisíce divákov. Tomáš Slavík predviedol suverénny výkon, zajazdil najrýchlejšie časy a vo finále si pripísal ďalšie víťazstvo.

15:41 Chystá sa Tadej Pogačar na Paríž-Roubaix? Majster sveta absolvoval tréning na dlažobných kockách Arenbergu (+video).

Aj keď Paríž-Roubaix nie je v oficiálnom programe Tadeja Pogačara pre sezónu 2025, je možné, že sa tento rok zúčastní legendárneho „Pekla severu“.

15:17 Koniec downcountry? Pivot Trailcat spája efektivitu XC s vlastnosťami trailového bicykla.

Pivot odmieta označenie downcountry a namiesto toho predstavuje Trailcat ako krátkozdhihový trailový bicykel, ktorý vyhovie jazdcom hľadajúcim rovnováhu medzi rýchlosťou a stabilitou.

12:07 David Gaudu porazil Adama Yatesa a vyhral tretiu etapu Okolo Ománu.

Gaudu zvíťazil na vrchole stúpania Jabal Haat po sérii útokov v záverečnom kilometri a dostal sa aj do vedenia celkovej klasifikácie. Na druhom mieste skončil Adam Yates a tretí finišoval Damien Howson.

Zavrieť reklamu