Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Asi by sme potrebovali nejaké obmedzenie. Chris Froome hovorí o obmedzení prevodov ako spôsobe zvýšenia bezpečnosti

„Vidíme, že cyklistika je čoraz rýchlejšia, preteky sa jazdia inak, s väčším stresom, bojom o pozíciu a, bohužiaľ, aj s vážnejšími pádmi,“ hovorí štvornásobný víťaz Tour de France.
Martin Sarvaš
Asi by sme potrebovali nejaké obmedzenie. Chris Froome hovorí o obmedzení prevodov ako spôsobe zvýšenia bezpečnosti

Chris Froome a Peter Sagan na Tour de France 2016. Foto: A.S.O. / Alex Broadway

Štvornásobný víťaz Tour de France Chris Froome sa zapojil do diskusie o bezpečnosti a rastúcej rýchlosti v pelotóne.

V rozhovore pre La Gazzetta dello Sport Froome naznačil, že môže nastať moment, keď bude potrebné „diskutovať o obmedzení technologického pokroku“, aby sa zohľadnili zvýšené riziká pre jazdcov.

Chris Froome zdieľa názor Wouta van Aerta, že bezpečnosť v profesionálnom pelotóne by mohlo zvýšiť obmedzenie prevodov.

Ako jeden z najstarších jazdcov v pelotóne, vo veku 39 rokov, Froome sledoval počas svojej kariéry obrovský technologický pokrok v cyklistike, a inovácie v materiáloch a vybavení, ktoré posúvajú rýchlosť na rekordné úrovne.

„Preteky sa jazdia inak, bohužiaľ, aj s vážnejšími pádmi“

„Vidíme, že cyklistika je čoraz rýchlejšia, preteky sa jazdia inak, s väčším stresom, bojom o pozíciu a, bohužiaľ, aj s vážnejšími pádmi,“ povedal Froome.

„Možno bude potrebné začať diskusiu o obmedzení technologického pokroku v športe, aby sme zohľadnili bezpečnostný aspekt. Mohlo by to byť niečo také jednoduché, ako napríklad obmedzenie prevodov,“ hovorí jazdec tímu Israel-PremierTech.

Aj Van Aert je presvedčený, že zavedenie istých limitov by pomohlo zvýšiť bezpečnosť, aj keby to vyžadovalo kontroly pred štartom: „Obmedzenie prevodov by podľa mňa tento šport spravilo oveľa bezpečnejším. Niektorí jazdci si to nemyslia, ale ja som o tom presvedčený.“

„To neznamená, že všetci budú jazdiť na juniorských prevodoch, ale možno už za rok alebo dva neuvidíme chlapcov šprintovať s 60-zubovým prevodníkom, čo sa teraz na niektorých pretekoch deje,“ dodal Froome.

„Mladší jazdci sú menej skúsení a viac riskujú“

„Na pohyb na najťažšom prevode so 60-zubovým prevodníkom potrebujete rýchlosť nad 80 km/h a stále musíte pedálovať. Možno by sme to mali obmedziť. Nehovorím o juniorských prevodoch, ale možno by mal byť limit 56 alebo 54, aby sme znížili rýchlosť v zjazdoch.“

Od roku 2023 už juniorskí cyklisti nemajú obmedzenia vo výbere prevodov, pretože UCI zrušila dlhoročné pravidlo.

Pôvodné pravidlo stanovovalo, že „maximálny prevod umožňuje pokryť vzdialenosť 7,93 metra na jedno otočenie pedálov“, čo obmedzovalo juniorov na prevody ako 51/52×14 alebo 53×15.

Froome považuje za paradoxné, že cyklistika dospela do bodu, keď je potrebné uvažovať o obmedzeniach, po rokoch, keď sa všetci snažili o čo najväčšiu efektivitu a rýchlosť.

„Je to zvláštny problém, pretože sme roky hľadali spôsoby, ako byť rýchlejší a efektívnejší,“ priznal Froome. „Chceli sme byť aerodynamickejší, získať viac sily cez výživu, tréning a koučing – a myslím si, že všetko toto už začína fungovať.“

Na prvý pohľad sa zdá, že dôvodom je väčšia ochota riskovať v zjazdoch v boji o pozíciu. Froome však verí, že svoje zohráva aj nižší vek a menej skúseností v pelotóne.

„Nemyslím si, že jazdci zbytočne riskujú, ale priemerný vek pelotónu sa určite znižuje,“ vysvetľuje. „Vidíme mladších jazdcov v profesionálnom pelotóne, čo znamená aj menej skúseností. Možno sú menej skúsení jazdci rýchlejší a riskujú viac – aj to môže byť faktor.“

„To, čo robí Pogačar, je výnimočné a fenomenálne“

Keď sa Frooma opýtali, či by dokázal poraziť Pogačara, ak by jazdili v rovnakom období, odpovedal: „Ťažko povedať, pretože sa toho v cyklistike za posledných päť rokov veľa zmenilo.“

Čísla hovoria jasne – výkonnostná úroveň Pogačara je dnes oveľa vyššia ako tá, ktorú dosahoval Froome pred ôsmimi rokmi, keď naposledy triumfoval na Tour de France.

„Vidíme časy na stúpaniach, ktoré sú dnes oveľa rýchlejšie ako pred piatimi rokmi. Na kopcoch, kde som bol kedysi sám alebo s jedným či dvomi súpermi, je dnes skupina 20 až 30 jazdcov, ktorí idú rovnakou rýchlosťou.“

Inými slovami, jazdci, ktorí dnes končia v top 10 na Tour de France, by pred desiatimi rokmi s týmito číslami pravdepodobne vyhrali celú Tour.

„Všetko je rýchlejšie – bicykle, materiál… Vidíme, ako sa prepisujú rekordy staré 20 či 30 rokov. Najmä minulý rok to bolo výrazné. Je preto naozaj ťažké to porovnávať,“ pokračuje Froome.

Chris Froome na konci tejto sezóny ukončí kariéru, ale ešte plánuje štart na Vuelta a España, kde v roku 2011 získal svoj prvý titul na pretekoch Grand Tour a Vueltu vyhral aj v roku 2017.

Na záver Froome uznal všestranné kvality Tadeja Pogačara a priznáva, že niečo podobné bolo pre neho nepredstaviteľné, aj keď bol na vrchole: „Najmä keď vidíme, ako Pogi jazdí aj klasiky – nejde len o Grand Tours. Robí niečo výnimočné, fenomenálne, čo som si ani nevedel predstaviť, že by som dokázal v cyklistike dosiahnuť.“

Aktuality

16:50 Caleb Ewan zvíťazil pri premiére za Ineos Grenadiers v šprinte úvodnej etapy Coppi e Bartali.

Austrálčan predviedol dominantný šprint a vyhral pred druhým Odedom Kogutom a tretí finišoval Jason Tesson.

16:26 Tím Unibet Tietema Rockets dal do predpredaja dres slovenského majstra Lukáša Kubiša.

Dres so slovenskou trikolórou od výrobcu Santini si môžete predobjednať za 79,99 eur.

15:13 Majsterka Austrálie v XCO Rebecca Henderson vynechá úvodné kolá Svetového pohára.

Dôvodom sú zranenia z tohtoročných majstrovstiev Austrálie, kde napriek tvrdému pádu dokázala opäť vyhrať a získať už svoj 21. národný titul.

13:52 Mathieu van der Poel a Tadej Pogačar sa stretnú v súboji na klasike E3 Saxo (detaily trasy, najväčší favoriti, štartová listina).

Na belgických pretekoch odštartuje aj Wout van Aert, ktorý vyhral E3 Saxo v rokoch 2022 a 2023. Titul bude obhajovať Van der Poel, ktorý vlani zvíťazil po 43-kilometrovom sóle.

10:49 Lidl predstavil elektrobicykel s krútiacim momentom až 100 newtonmetrov.

Crivit Peak 709 ponúka silný stredový motor, batériu s kapacitou 709 Wh a výbavu, ktorú by ste v tejto cenovej kategórii nečakali.

Zavrieť reklamu