Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Enduro bicykel CTM Skaut EN Pro

Enduro bicykel, ktorý nezruinuje vašu peňaženku.
Hodnotenie: 3.5/5
2 199
Matúš Bušík
Test: Enduro bicykel CTM Skaut EN Pro

Naše hodnotenie

Skaut EN Pro je skvelou vstupnou bránou do sveta enduro jazdenia a na trhu nenájdete množstvo enduro bicyklov s takouto priaznivou cenovkou.

+PLUSY

  • Výborný pomer cena/výkon
  • Dobre zvolený pohon
  • Priestor na upgrade

-MÍNUSY

  • Slabo nastaviteľné odpruženie
  • Pohojdávanie pri šliapaní

Slovenská značka CTM už v ponuke jeden enduro bicykel má a je ním pretekárske enduro Scroll, ktoré sme zhodou okolností testovali v minulom čísle.

Boli sme teda naozaj zvedaví, z akého dôvodu sa do svojej ponuky rozhodli zaradiť ďalší model enduro bicykla Skaut. Ten vychádza z rovnomenného trailového modelu s nižšími zdvihmi, ktorý je v ponuke značky už niekoľko rokov.

Rám

Rám bicykla teda vychádza z trailového Skauta, ale celá konštrukcia bola prispôsobená vyšším zdvihom a podobná je aj geometria. Poďme na to však pekne po poriadku. Skaut EN poskytuje jazdcovi zdvihy 160 mm vpredu aj vzadu.

Je postavený na 29-palcových kolesách a rám je iba hliníkový. O hladký chod sa stará štvorčapový systém odpruženia a celý bicykel má na pohľad pekné čisté tvary a línie.

Pri bližšom pohľade si všimnete hranatejšiu zadnú stavbu, ale nie je to nič do očí bijúce.

Káble sú vedené vnútrom rámu a porty vstupu do rámu vyzerajú kvalitne.

Nájdete tu aj niekoľko ochranných prvkov, a to konkrétne na zadnej stavbe a na spodnej rámovej trubke.

Pätka prehadzovača je štandardizovaná a je tu použitý moderný systém UDH.

Geometria rámu je moderná a vychádza z trailového modelu Skaut, aj keď nájdeme tu určité rozdiely. Ide najmä o dlhší rázvor kolies, ktorý je pri veľkosti L, ktorú sme testovali, 1 245 mm, čo je takmer o 2 cm viac než pri trailovom Skaute. Uhol hlavovej trubky je 66 stupňov, čo je na enduro pomerne dosť. Uhol sedlovej trubky je 76 stupňov, vďaka čomu je jazdecká pozícia veľmi prirodzená a pohodlná. Reach alebo dosah je 470 mm, čo je pri enduro bicykloch typické a Stack alebo výška je 615 mm.

Výrobca bicykla odporúča jazdcom s výškou od 175 do 185 cm. Ja mám 176 cm, takže som presne na hrane veľkostí, a ak by som sa rozhodoval o kúpe tohto modelu, musel by som to naozaj dôkladne zvážiť.

V podstate však ide o vaše preferencie, a ak chcete jazdiť rýchlo aj v rozbitom teréne, zvoľte väčšiu veľkosť, ale ak chcete hravý a agilný bicykel, ktorý možno nebude najrýchlejší, zato s ním bude kopa zábavy, berte veľkosť menšiu.

Komponenty

Skaut EN Pro je najvyšším modelom a za cenu 2 199 € dostanete veľmi slušnú zostavu komponentov, aj keď priestor na postupný upgrade tu existuje.

O pruženie vpredu sa stará vidlica Rock Shox Domain R so zdvihom 160 mm a nastaviteľným odskokom. Tlmenie nárazov zadného kolesa má na starosti tlmič Rock Shox Super Deluxe Select R, ktorého odskok môžete tiež doladiť. Iné nastavenia však tlmenie neposkytuje.

O pohon bicykla sa stará súprava Shimano Deore, ktorá je doplnená prehadzovačom  XT RD-M8100. Kazeta má 12 pastorkov s rozsahom 10 – 51 zubov a prevodník má 32 zubov. Kľuky sú dlhé 175 mm.

Brzdný výkon dodávajú štvorpiestové brzdy Shimano BR-MT420 s veľkým 203 mm kotúčom vpredu a menším 180 mm kotúčom vzadu.

Kolesá majú ráfiky WTB s nábojmi Shimano a sú na nich obuté plášte WTB Trailboss s rozmerom 29 x 2,4 palca. Kokpit je značky CTM a teleskopická sedlovka je EXA Form KSP900 so zdvihom 150 mm.

Jazda

Photo: Max Čistý

Predtým, než sme sa bicykel vydali testovať, sme správne nafúkali vidlicu a tlmič. Respektíve zvolili sme hodnotu SAG na úrovni 25 %.

Po prvých metroch zoznamovania sme začali stúpať hore kopcom na domáce traily na bratislavskej Kolibe. Tu som si uvedomil, že bicykel sa pri šliapaní pohojdáva viac, než je to pri modeli Scroll. Navyše tlmič nie je možné uzamknúť, takže si na to budete musieť jednoducho zvyknúť alebo si ho prifúknuť o niečo viac.

Jazdecká pozícia je inak veľmi pohodlná a na bicykli sedíte vzpriamene. Čo ma takisto mierne prekvapilo, keďže som čakal o niečo natiahnutejší posed pre 45 mm predstavec a veľkosť bicykla L.

Plášte sa odvaľovali dostatočne a nemal som pocit, že by ma pri výšľape spomaľovali. Po príchode na kopec volíme ako prvý technickejší trail s niekoľkými strmými úsekmi a väčšinou so zavretými zákrutami bez klopeniek. Čiže relatívne technické jazdenie, kde som trochu bojoval s veľkosťou L.

Je to však logické a len čo som sa dostal do rýchlejších pasáží, ktoré boli aj rozbité, veľkosť L mi, naopak, vyhovovala.

Bicykel sa každopádne ovládal intuitívne a bolo jednoduché s ním držať stopu. Naopak, ak som sa potreboval dostať do šmyku, ani s tým som nemal problém.

Vidlica, rovnako ani tlmič nedisponujú nastaveniami kompresie, čo je z môjho pohľadu škoda, na druhej strane mi je jasné, že je to s cieľom zachovať čo najnižšiu cenu. Ak ste zvyknutí na vyššie modely odpruženia, zrejme budete chcieť viac.

Brzdy fungovali spoľahlivo aj v strmých úsekoch a nezaznamenali sme ani problémy s radením, tu bolo všetko bez problémov.

Čo sa týka obutia, tak plášte WTB Trail Boss nie sú plášte s najostrejším dizajnom, takže nečakajte maximálny grip. Na druhej strane musím povedať, že som si s nimi užil kopu zábavy.

Postupne sme sa presunuli na rýchlejšie traily so skokmi v trochu jednoduchšom teréne a tu sa bicykel správal naozaj obstojne.

Povedal by som, že Skaut EN Pro je trail bike na steroidoch. Baví ho skákať, baví ho jazdiť rýchlo, ale len čo príde do náročnejšieho terénu, vidieť, že sa trošku stráca. Na niektorých trailoch je to nevýhoda a naopak, na niektorých je to presne ten typ bicykla, ktorý potrebujete. Všetko závisí od vašich preferencií a jazdeckého štýlu.

Špecifikácia

  • Vidlica: Rock Shox DOMAIN R 160 mm
  • Tlmič: Rock Shox Super Deluxe Select R
  • Radenie: Shimano Deore SL-M6100/12 rýchlostí
  • Prehazdovač: Shimano XT RD-M8100
  • Kľuky: Shimano Deore FC-M6100-1, 32T, 175 mm
  • Brzdy: Shimano BR-MT420, kotúče 203/180 mm
  • Kolesá: ráfiky WTB STi29, TCS, 29″, 32H s nábojmi Shimano TC500
  • Plášte: WTB Trail Boss 29 x 2,4″ Comp
  • Sedlovka: WTB Trail Boss 29 x 2,4″ Comp (zdvihy 125/150 mm v závislosti od veľkosti)
  • Kokpit: predstavec CTM ASM04 45 mm, riadidlá CTM HB353, 35 dia, 780 mm

www.ctm.sk

Aktuality

11:17 Poradňa: 10 dôvodov, prečo je cyklokros skvelým zimným doplnkom cyklistického tréningu.

Ak sa vám nechce počas chladných mesiacov potiť sa v obývačke či garáži na trenažéri, cyklokros je skvelou alternatívou na tréning a udržanie si motivácie počas zimy.

11:04 Alejandro Valverde je kandidátom na pozíciu reprezentačného trénera španielskej reprezentácie.

Súčasný tréner Pascual Momparler by mal totiž získať novú pozíciu v Španielskej cyklistickej federácii. (AS)

10:54 Foto: Tím Cofidis predstavil nové výrazne zmenené dresy pre sezónu 2025.

Červeno-biele dresy nahradia v budúcom roku červeno-bordové so žltými rukávmi. Okrem toho francúzsky tím prechádza na radenie Campagnolo.

10:22 Foto: Tím Lidl-Trek predstavil nové dresy pre sezónu 2025.

Výrazné červené, modré a žlté farby tímu Lidl-Trek zostávajú nezmenené aj v roku 2025.

Včera 14:26 Videotest: Elektrobicykel Cube Stereo Hybrid ONE44 HPC SLX 800.

Cune predstavil novinky na poli elektrobicyklov a k nám do redakcie sa dostal na test univerzálny trailový e-bike Stereo Hybrid ONE44 HPC s karbónovým predným trojuholníkom, zdvihmi 150/140 mm a 29-palcovými kolesami. Na to ako jazdí a čo všetko zvládne sme sa pozreli vo videu.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu