Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Novinky

Vidlica RockShox SID má robustnejšie telo, ktoré odpovedá na požiadavky moderného XC pretekania

Nová vidlica RockShox SID je navrhnutá tak, aby bola tou najschopnejšou pretekárskou XC vidlicou. Na jej vývoji spolupracovala značka aj s legendou Ninom Schurterom.
Matúš Bušík
Vidlica RockShox SID má robustnejšie telo, ktoré odpovedá na požiadavky moderného XC pretekania

Vidlica RockShox SID je ponorená do histórie horských bicyklov a v priebehu rokov pomohla vyhrať množstvo titulov Svetového pohára a majstrovstiev sveta v cross-country.

RockShox nepochybne plánuje pridať do vitríny ešte viac úspechov s najnovším radom SID, ktorý obsahuje vidlice, ale aj tlmiče.

Aj keď niet pochýb o tom, že najnovšie vidlice (a tlmiče) sú určené pre cross-country preteky, RockShox tvrdí, že sú viac než schopné aj na trailoch.

Spoločnosť RockShox naposledy aktualizovala vidlice a tlmiče SID v roku 2020, čím zapôsobila takmer na každého, kto na nich jazdil a v nasledujúcich rokoch nazbierali nespočetné množstvo cross-country (XC) titulov.

Zatiaľ čo SID SL naďalej využíva 32 mm vnútorné nohy, SID má po novom silnejšie 35 mm nohy – veľký krok vo svete zameranom na udržanie čo najnižšej hmotnosti.

Nemožno poprieť pôsobivý výkon vidlice SID, ale mnohí športovci sponzorovaní RockShox, ako aj masy zákazníkov značky, sa naďalej rozhodovali pre ľahší SID SL s menším priemerom nôh.

Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť o vidliciach RockShox SID a SID SL 2024 a tlmiči SIDLuxe
  • Teraz je k dispozícii s trojpolohovým tlmením (režimy „otvorené“, „pedal“ a „zamknuté“) pomocou nového tlmenia Charger Race Day 2 (na niektorých modeloch), aj keď budú k dispozícii aj modely s dvoma polohami
  • Úplne prepracovaná vzduchová pružina DebonAir+ so zväčšenými kladnými a zápornými komorami na novej vidlici SID (vzduchová pružina zostáva nezmenená na SID SL)
  • Zmeny na SID sľubujú zníženie hmotnosti a zvýšenie výkonu
  • SID SL má teraz možnosť zdvihu 110 mm
  • Zadný tlmič SIDLuxe dostal aktualizované trojpolohové tlmenie a bol vyladený pre hladšiu jazdu

Podľa RockShox sa preferencie medzi pretekármi pomaly posúvajú smerom k mohutnejšej vidlici SID, potenciálne kvôli tomu, aké drsné sa stali moderné XC preteky a neustále sa zvyšujúce požiadavky kladené na bicykle a jazdcov.

Nie je preto žiadnym prekvapením, že RockShox hodil na nový SID takmer všetko, pokiaľ ide o jeho vývoj. SID SL však určite nezostane pozadu, pretože je jednoznačne stále veľmi populárnou medzi profesionálmi aj hobby pretekármi.

RockShox SID špecifikácie a podrobnosti

Zatiaľ čo nová vidlica SID bola navrhnutá s ohľadom na XC preteky, RockShox tvrdí, že zmeny pre rok 2024 z nej urobia oveľa schopnejšiu vidlicu na trati mimo pretekárskych pások.

S nárokovanou hmotnosťou 1 476 g (110 mm zdvih, 44 mm offset) je pomerne ľahká.

Tlmenie Charger Race Day 2 s tromi polohami

Podľa RockShox, po preštudovaní toho, ako vidlice fungovali počas pretekov, si značka uvedomila, že potrebuje rozšíriť možnosti nastavenia tlmenia nad rámec „open“ a „lock“ s cieľom poskytnúť väčšiu trakciu a pohodlnú jazdu.

Nový tlmič Charger Race Day 2 je vo vidliciach Ultimate a Select+ SID. Podobne ako systém TwinLoc od spoločnosti Scott a vlastný Flight Attendant od RockShox , dáva jazdcom na výber tri režimy tlmenia.

Prepínanie medzi „open“, „pedal“ a „lock“ mení pomalú kompresiu (LSC). Toto efektívne spevňuje vidlicu a redukuje jej chod a teoreticky to znamená, že je efektívnejšia.

Hlavným bodom, o ktorom sa hovorí, je zahrnutie režimu „pedal“ – prechod medzi „otvoreným“ a „uzamknutým“.

RockShox hovorí, že cieľom bolo zabezpečiť, aby si jazdci mohli udržať trakciu a udržať predné koleso v pohybe cez nerovnosti, ale bez toho, aby sa vidlica nadmerne pohybovala, keď jazdec zníži výkon.

Ďalším cieľom bolo zvýšiť odolnosť tlmenia a zabezpečiť, že keď je vidlica uzamknutá, je skutočne zablokovaná.

Zdá sa, že ako vidlice SID starli, zdalo sa, že blokovacia sila na niektorých modeloch mizne. RockShox navrhol novú hlavu tesnenia v úzkej spolupráci s výrobcom tesnení SKF, aby pomohlo zmierniť tento problém.

Nové hlavné tesnenie, O-krúžok a zostava puzdra pridávajú tlmeniu o niečo väčšie trenie, ale bolo nám povedané, že to vo zdvihu nepocítite.

Ak ste však boli vždy spokojní len s dvoma polohami, nový SID bude k dispozícii s dvojpolohovým tlmením.

Pre tých, ktorí majú predchádzajúcu iteráciu vidlice SID alebo SID SL, môžete za 319 EUR dodatočne namontovať tlmenie Charger Race Day 2.

Úplne nová vzduchová pružina DebonAir+

RockShox ponúka najnovšiu SID vidlicu so zdvihom 110 mm alebo 120 mm . Je to vďaka úplne novej vzduchovej pružine DebonAir+, ktorá je súčasťou všetkých štyroch modelov SID.

Vzhľadom na to, že posledná iterácia SID bola dosť progresívna, RockShox chcel zabezpečiť, aby nová vzduchová pružina umožnila všetkým jazdcom využívať plný potenciál vidlice a jej zdvihu bez toho, aby sa púšťali dolu zjazdovými traťami.

Bolo však tiež dôležité zabezpečiť potrebnú podporu v strede zdvihu pre jazdcov, ktorí skutočne chcú tlačiť na pílu v zákrutách alebo kompresiách. Samozrejme vidlica musí zostať dostatočne citlivá a pružná, aby predné koleso kopírovalo terén.

Aby sa to dosiahlo, RockShox výrazne upravil pozitívne a negatívne objemy komôr.

Zatiaľ čo v kladnej komore zvýšili objem vzduchu o 16 percent, hlavným údajom je 50 percentný nárast objemu vzduchu v negatívnej komore.

Tieto zmeny by mali vidlici SID umožniť ľahko vniknúť do prvej časti jej zdvihu, ako aj znížiť progresivitu na konci zdvihu, čo umožní jazdcom prístup ku každému jednému milimetru zdvihu.

Ďalším zvýšením počiatočnej citlivosti je použitie vinutej pružiny zhora, na rozdiel od gumeného tokenu v predchádzajúcom modeli.

Špičková špirálová pružina spolu s väčšou negatívnou komorou by mali pomôcť udržať počiatočnú časť zdvihu pružnú znížením hysterézie (oneskorenie medzi prepnutím z fázy kompresie do fázy odskoku, keď sa vidlica pohybuje dovnútra a von na svojej dráhe).

Ak by sa vám podarilo naraziť na doraz, malý, kónicky tvarovaný nárazník Jones slúži na tlmenie týchto nárazov.

Je smutné, že nová vzduchová pružina DebonAir+ nie je spätne kompatibilná, so staršími modelmi vidlíc.

Zmeny tela vidlice SID

SID 2024 tiež zaznamenala niekoľko významných zmien, aj keď naďalej používa 35 mm vnútorné nohy, rovnako ako predtým.

RockShox redukoval materiál v kľúčových oblastiach na spodných nohách, čo nielen pomohlo znížiť váhu, ale bolo zodpovedné aj za zmeny objemu v komorách.

Prirodzene, RockShox chcel zabezpečiť, aby SID zostala tuhá a presná. Zväčšením dĺžky horných rúrok o 25 mm a väčším rozostupom puzdier sa prekrytie zvýšilo a podľa RockShox pomáha znižovať bočné zaťaženie každého puzdra pri nárazoch, čím sa znižuje trenie.

RockShox tvrdí, že to tiež zvyšuje celkovú odolnosť vidlice.

SID Ultimate má novú korunku. Ide o novú, opracovanú zliatinu, ktorá je údajne ľahšia ako jej predchodca.

V skutočnosti je taká ľahká, že keď sme sa RockShox pýtali, prečo neexistuje karbónová sada, odpovedali nám, že dosiahli tuhšiu korunku pri porovnateľnej hmotnosti, takže dodatočné náklady na vývoj boli zbytočné.

Celkovo sa tieto zmeny rovnajú malej úspore hmotnosti 30 g.

Spolu s Maxima Racing Oils bola vyvinutá nová, patentovaná zmes mazív (Maxima Plush Dynamic Suspension Lube), ktorá sa teraz objaví vo vidliciach RockShox.

RockShox SID SL špecifikácie a podrobnosti

Hoci RockShox zjavne investoval veľa času a energie do generálnej úpravy vidlice SID, chcel zvýšiť výkon aj vo veľmi populárnom modeli SID SL.

Hoci zmeny nie sú také dramatické, stále stoja za povšimnutie.

Táto ľahká vidlica naďalej používa tenké 32 mm vnútorné nohy, ktoré pomáhajú šetriť gramy. V skutočnosti vám podľa deklarovaných hmotností vidlica SID SL Ultimate 3P v prevedení so zdvihom 110 mm ušetrí okolo 100 g, čo predstavuje hmotnosť 1 352 g.

Rovnako ako SID, aj SID SL prechádza na rok 2024 na trojpolohové tlmenie, pričom používa tlmič Charger Race Day 2 na vidlici Ultimate aj Select+. A rovnako ako SID budú k dispozícii aj možnosti dvojpolohového tlmenia.

Ak už vlastníte SID SL, môžete aktualizované tlmenie Charger Race Day 2 namontovať do vidlice predchádzajúcej generácie.

Teraz je tu možnosť zdvihu 110 mm pre tých, ktorí hľadajú trochu extra komfortu oproti štandardným 100 mm, hoci SID SL nemá novú vzduchovú pružinu DebonAir+.

Namiesto toho zostáva vzduchová pružina z predchádzajúcej generácie SID SL.

A rovnako ako SID Ultimate, aj vidlica SID SL Ultimate má novú, opracovanú korunku zo zliatiny, ktorá pomáha zredukovať hmotnosť.

Rovnako ako ostatné vidlice RockShox , aj SID SL používa Maxima Plush Dynamic Suspension Lube v snahe udržať plynulý chod.

Špecifikácie a podrobnosti RockShox SIDLuxe 2024

Rovnako ako vidlice SID a SID SL, pre rok 2024 prechádza tlmič SIDLuxe na nový trojpolohový systém tlmenia.

Navonok zostáva telo viac-menej rovnaké ako v predchádzajúcej verzii, aj keď evidujeme niekoľko zmien na diaľkovo ovládači tlmenia, ktorý teraz vyzerá o niečo uhladenejšie a kultivovanejšie.

RockShox však vykonal zmeny vo vnútri tlmiča.

Myšlienkou bolo vytvoriť tlmič, ktorý presne napodobňuje pocit z vidlice, vyhýba sa akejkoľvek drsnosti a zlepšuje celkovú hladkosť.

Na tento účel má nový SIDLuxe zvýšený prietok oleja cez vysokorýchlostný kompresný ventil, čo mu umožňuje rýchlejšie „odfúknuť“, keď sa dostane do skutočne členitého terénu.

RockShox hovorí, že to nebude fungovať len v režime „otvorený“, ale aj v pevnejšom režime „pedal“.

Pochopiteľne, umožniť tlmiču rýchlejšie a jednoduchšie využiť v týchto situáciách svoj zdvih (v dôsledku zmeny tlmenia kompresie) znamená potrebu zvýšenia progresivity na konci zdvihu.

SIDLuxe je teraz vybavený vyšším, skoseným blokom, ktorý zvláda tieto väčšie nárazy kontrolovaným spôsobom. Podľa RockShox poskytuje podobný pocit ako funkcia „Hydraulic Bottom Out“, ktorá sa nachádza na tlmičoch Deluxe a Super Deluxe.

Na ďalšie zvýšenie odolnosti proti dorazom je možné namontovať prídavné tokeny na zmenu progresivity vzduchovej pružiny, hoci sa líšia od tých, ktoré poznáme z predchádzajúceho modelu.

Je to spôsobené zmenami vzduchového piestu a tesniacej hlavy. To znamená, že ak máte záujem o modernizáciu a často používate tokeny, budete musieť investovať do niektorých nových, aby sa zmestili do modelu SIDLuxe 2024.

V opačnom prípade zostáva SIDLuxe do značnej miery známy, s rovnakým objemom a minimalistickým dizajnom, aby pomohol udržať nízku hmotnosť(tlmič 190 x 45 mm váži nárokovaných 246 g).

Na zmenu tlmenia odskoku budete stále potrebovať 2,5 mm imbusový kľúč (ak máte vidlicu SID alebo SID SL, môžete vysunúť 2,5 mm imbusový kľúč, ktorý slúži ako otočný ovládač a použiť ho).

Tlmič SIDLuxe Ultimate 3P vás vyjde na 539-609 €.

Špecifikácie a podrobnosti diaľkového ovládania TwistLoc Ultimate 2024

Najpraktickejší spôsob, ako prepínať medzi nastaveniami vidlice a tlmiča troch (alebo dvoch) polôh, je pomocou aktualizovaného diaľkového ovládača TwistLoc.

Toto diaľkové ovládanie inšpirované Grip Shift bolo pre rok 2024 trochu zoštíhlené a teraz sa dodáva s dvoma rôznymi možnosťami montáže.

Môžete vybrať z hladkej peny alebo textúrovaných rukovätí, v závislosti od vašich preferencií. Bohužiaľ, neexistuje žiadna možnosť uzamknutia.

Diaľkové ovládanie TwistLoc Ultimate stojí 133 EUR.

Prehľad sortimentu

RockShox SID 3P

RockShox SID Ultimate

  • Tlmenie: Charger Race Day 2
  • Pružina: DebonAir+
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 110 mm alebo 120 mm
  • Cena: 1 199 EUR

RockShox SID Select+

  • Tlmenie: Charger Race Day 2 (rovnaký tlmič ako v Ultimate, ale bez rovnakého opracovania)
  • Pružina: DebonAir+
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm, 110 mm alebo 120 mm
  • Cena: Nedostupné na trhu s náhradnými dielmi

RockShox SID Select

  • Tlmenie: Charger XC
  • Pružina: DebonAir+
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm, 110 mm alebo 120 mm
  • Cena: 939 EUR

RockShox SID

  • Tlmenie: Rush XC
  • Pružina: DebonAir+
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm, 110 mm alebo 120 mm
  • Cena: Nedostupné na trhu s náhradnými dielmi

RockShox SID SL 3P

RockShox SID SL Ultimate

  • Tlmenie: Charger Race Day 2
  • Pružina: DebonAir
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm alebo 110 mm
  • Cena: 1 079 EUR

RockShox SID SL Select+

  • Tlmenie: Charger Race Day 2 (rovnaký tlmič ako v Ultimate, ale bez rovnakého opracovania)
  • Pružina: DebonAir
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm alebo 110 mm
  • Cena: Nedostupné na trhu s náhradnými dielmi

RockShox SID SL Select

  • Tlmenie: Charger XC
  • Pružina: DebonAir
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm alebo 110 mm
  • Cena: 819 EUR

RockShox SID SL

  • Tlmenie: Rush XC
  • Pružina: DebonAir
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo korunkové
  • Zdvih: 100 mm alebo 110 mm
  • Cena: Nedostupné na trhu s náhradnými dielmi

RockShox SIDLuxe 3P

RockShox SIDLuxe Ultimate

  • Tlmenie: RL, RLR
  • Pružina: DebonAir
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo pákové nastavenie
  • Cena: 539 – 609 EUR

RockShox SIDLuxe Select+

  • Tlmenie: RL, RLR (rovnaký ako Ultimate, ale bez rovnakej úrovne opracovania)
  • Pružina: DebonAir
  • Nastavenie klapky: Diaľkové alebo pákové nastavenie
  • Cena: Nedostupné na trhu s náhradnými dielmi

www.cyklozitny.cz

Aktuality

21:10 Video: Mark Cavendish prišiel zničený do cieľa náročnej horskej etapy Tour de France, ale časový limit stihol.

Pätnásta etapa mala necelých 200 km a prevýšenie cez 5000 metrov, takže pre šprintérov bolo veľmi náročné, aby zvládli prísť do cieľa v časovom limite. Nakoniec sa to podarilo všetkým okrem Brama Weltena z tímu dsm-firmenich PostNL.

17:28 Tadej Pogačar predviedol ďalší neuveriteľný výkon a vyhral už tretiu etapu na Tour de France.

Jonas Vingegaard zaútočil 10,3 km pred cieľom v rozhodujúcom stúpaní Plateau de Beille, ale Pogačar bez problémov zareagoval a o 5 km neskôr sám zaútočil. Tadej Pogačar prišiel do cieľa osamote s viac ako minútovým náskokom pred Vingegaardom a tretí Remco Evenepoel prešiel cieľom s takmer trojminútovou stratou.

16:36 Pelotónom na Tour de France sa šíri COVID-19, organizátori opäť zaviedli povinné respirátory.

Kvôli Covidu už z Tour odstúpili Tom Pidcock, Juan Ayuso a Michael Mørkøv.

15:49 Video: Divák hodil Pogačarovi aj Vingegaardovi do tváre zemiakové lupienky. Polícia ho už zatkla.

Dva kilometre pred cieľom 14. etapy Tour de France stál nevychovaný divák, ktorý hodil chipsy do tváre najprv Tadejovi Pogačarovi a o pár sekúnd neskôr aj Jonasovi Vingegaardovi, ktorý prenasledoval Slovinca v žltom drese.

14:53 „Jazdím šialené watty, a aj tak nás stále dobiehajú,“ hovorí Mathieu van der Poel o výkonoch na Tour de France.

Van der Poel sa dostal do úniku počas 13. etapy, ale po nespočetných snahách o víťazstvo z úniku sa napokon rozhodovalo v záverečnom šprinte, v ktorom si pripísal Jasper Philipsen druhé etapové víťazstvo na Tour 2024.

Zavrieť reklamu