Nové gravel radenie Shimano GRX je 12-rýchlostné a má širší rozsah prevodov ako SRAM XPLR
Na gravel pretekoch Unbound 2023 v Kansase sa objavila nová 12-rýchlostná sada radenina Shimano GRX. Je mechanická a postavená na kazete 10-45t XTR M9100 s jednoprevodníkom.
Súprava bola namontovaná na bicykli Taylora Lideena sponzorovaného Shimanom, ktorý tento víkend jazdil na Unbound XL – brutálnej 350-míľovej (563 km) trati najväčších gravel pretekov sezóny.
12-rýchlostná kazeta s veľkým rozsahom
Kľúčovou zmenou je prechod na 12-rýchlostnú z 11-rýchlostnej. Vďaka tomu je Shimano GRX v súlade so sadami cestných a horských bicyklov Shimana.
Taktiež približuje GRX k svojim konkurentom – sady XPLR špecifické pre gravel SRAM boli od začiatku 12-rýchlostné, pričom Campagnolo ide ešte o krok ďalej pri 13-rýchlostnej sade Ekar.
Kazeta s rozsahom 10-45 zubov tiež ukazuje, že Shimano zvyšuje schopnosti svojich GRX prehadzovačov pre jednoprevodníky. Doterajšie prehadzovače GRX boli prispôsobené pre maximálne 42-zubový pastorok na kazete.
Preradenie na 10t malé ozubené koleso a 45t veľké ozubené koleso bude mať za následok výrazne väčší rozsah prevodov (450 percent oproti 381 percentám) pre jazdcov 1x.
SRAM XPLR používa maximálne 10-44t kazetu, takže Shimano tu svojho hlavného rivala prekonáva o 1 zub. Campagnolo Ekar ponúka možnosti kaziet 9-36t, 9-42t a 10-44t.
Micro Spline na gravel
Špecifikácia kazety XTR pre horské bicykle potvrdzuje, že Shimano použije svoj štandard náboju Micro Spline pre ďalšiu generáciu GRX.
Micro Spline, predstavený na 12-rýchlostných sadách horských bicyklov Shimanna, umožňuje použitie 10-zubového malého ozubeného kolesa.
Dlhoročný štandard náboja Shimano Hyperglide – ktorý používala predchádzajúca generácia GRX – mal kazetu s najmenším 11-zubovým pastorkom.
Kazeta XTR tiež obsahuje technológiu Hyperglide+ od Shimana, ktorá by bola prvou pre GRX. Hyperglide+ ma ozubené kolesá na kazete vytvorené tak, aby pomáhali hladko viesť reťaz pri preraďovaní na ťažší prevod.
Rovnako ako Micro Spline, aj Hyperglide+ debutoval na MTB sadách Shimana, ale odvtedy bol prenesený aj na cestné sady Dura-Ace R9200 a Ultegra R8100.
Jemne odlišné brzdové strmene
Brzdové strmene boli upravené podobným spôsobom ako v najnovších cestných sadách Shimano, pričom odvzdušňovací otvor sa posunul na vonkajšiu stranu tela.
Strmene GRX Limited majú kód produktu BR-RX820-LE. Za predpokladu, že zvyšok sady dodržiava typické konvencie pomenovania Shimano, 12-rýchlostný mechanický GRX bude pravdepodobne pomenovaný RX820.
Prehadzovačka podobná M6100
Nová 12-rýchlostná zadná prehadzovačka Shimano GRX je vizuálne veľmi podobná existujúcej zadnej prehadzovačke pre horské bicykle Deore M6100 .
Celkový tvar je podobný a v súlade s 12-rýchlostnými sadami horských bicyklov Shimano, 12-rýchlostné GRX odstraňuje B-link. Táto malá zliatinová platňa bola umiestnená medzi horným kĺbom zadnej prehadzovačky a závesom prehadzovača .
Aj keď sa to zriedka vidí, dá sa odstrániť a nahradiť špeciálne navrhnutým závesom na priamu montáž na určité rámy.
B-link bol prítomný na predchádzajúcej generácii GRX a stále je aj na najnovších cestných súpravách Shimano.
Povrchová úprava je teraz matnejšia a kladky sú o niečo väčšie. Prepracovaná bola aj klietka kladky.
Nezmenené kľuky
Kľuky na prvý pohľad vyzerajú veľmi podobne, ak nie úplne identicky s existujúcimi kľukami GRX R810. Kľúčovým rozdielom je samozrejme zmena na prevodník pre 12-rýchlostnú kazetu.
Aj keď si zachováva známy narrow-wide zubový vzor Shimana, očakávame, že jeho dizajn bude upravený tak, aby vyhovoval užšej 12-rýchlostnej reťazi.
Radiace páky vyzerajú identicky so súčasným dizajnom, aj keď vnútorné časti budú aktualizované pre vylepšení na 12-rýchlostné radenie.
Pôjde o prvý mechanický 12-rýchlostný prehadzovač od Shimana, čo môže byť výraznejší pokrok, ako sa na prvý pohľad zdá.
Od prechodu na 10-rýchlostné radenie používa Shimano pre svoje súpravy cestných a horských bicyklov rôzne pomery ťahu lanka. To znamená, že nie je možné vytvoriť takzvaný mullet s mechanickými komponentmi Shimano.
Mullet spája gravel/cestné radiace páky so zadnou prehadzovačkou pre horské bicyklee a ponúka veľký rozsah prevodov pre jednoprevodník.
Elektrika a dvojprevodník?
Je takmer isté, že Shimano bude naďalej ponúkať aj elektronickú verziu Di2 GRX. 11-rýchlostný GRX bol dostupný iba v jedinej najvyššej úrovni Di2. Či bude elektronické aj nové radenie, je zatiaľ otázne.
Vzhľadom na popularitu existujúcich dvojprevodníkových gravel súprav a záväzku spoločnosti Shimano používať 2x súpravy pre cestnú cyklistiku, je pravdepodobné, že aj nová sada GRX bude dostupná aj pre dva prevodníky vpredu.