Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Pole Machine TR

Bike, ktorý odmení odvážnych.
Hodnotenie: 4.5/5
5 918
Biker
Test: Pole Machine TR

Naše hodnotenie

Dlhokánska geometria nie je pre každého, no keď si na ňu raz zvyknete, už nikdy nebudete chcieť inú.

+PLUSY

  • Vďaka neuveriteľnej stabilite nemá na rýchlych a rozbitých zjazdoch konkurenciu
  • Výšľapy sú so strmým sedlovým uhlom naozaj pohodlné a bez zbytočnej námahy

-MÍNUSY

  • Radikálnu geometriu zvládnu osedlať len skúsenejší jazdci a treba vedome zmeniť štýl jazdy
  • Hmotnosť je pre pružinový tlmič, robustné komponenty a celkom ťažký rám dosť vysoká

Pole Machine je pravdepodobne najunikátnejší enduro bike na súčasnom trhu. Nejde však len o extravagantný vzhľad – unikátny je aj výrobný postup, no najmä jeho geometria a z nej vyplývajúce jazdné vlastnosti.

Rám

Rám je vyfrézovaný pomocou CNC z vylisovaných kvádrov hliníka triedy 7075-T6, ktorý má veľký pomer pevnosti k hmotnosti. Jeho nevýhodou je, že sa dá len veľmi ťažko zvárať. Z toho dôvodu sa sedem vyfrézovaných častí skrutkuje a lepí dohromady.

V iných priemysloch ide o bežný a overený postup. Twin-link systém odpruženia dodáva biku zdvih 158 mm. Do dlhého rámového trojuholníka sa vojdú hneď dve veľké fľaše na vodu a ďalšiu môžete primontovať zospodu.

Komponenty

Ak by ste sa pozerali len na samotný materiál rámu a cenovku, komponenty na vás dojem neurobia. Všetky však fungujú solídne. Páči sa nám aj fakt, že ako jeden z mála bikov je štandardne osadený aj rockringom.

Pružinový tlmič pridáva oproti vzduchovému ekvivalentu – ktorý podľa nás funguje lepšie – bezmála pol kila a vo vidlici Rock Shox Lyrik RC chýba hladšie chodiaca vzduchová pružina DebonAir.

Tú si však môžete dokúpiť za približne 40 € a nahodiť sami. Rám samotný nepatrí medzi najľahšie a komponenty mu zhadzovať do plaviek rozhodne nepomáhajú. Výsledkom je hmotnosť 16 kíl.

Jazda

Pole sme si objednali v L-ku a aj v druhej najväčšej veľkosti má reach masívnych 520 mm a rázvor s 1 335 mm. Poďme najprv k nevýhodám takejto geometrie.

Predný stred biku je naozaj dlhý a ak chcete, aby v plochých zákrutách predné koleso držalo, musíte jazdiť minimálne spočiatku neprirodzene navážení na rajdy.

Dlhý je však aj zadný stred (455 mm) a odpruženie vyladené tak, aby sa pri preťaženiach príliš nezanorilo. Výsledkom je tak dobre vyvážený bike do všetkých typov zákrut.

Dostať bike na zadné koleso alebo preskočiť bunnyhopom hocičo trošku vyššie si žiada dať si na raňajky trochu vločiek navyše. Pomôže tu trochu pridvihnúť kokpit a mierne znížiť tlak v tlmiči.

My sme dokonca vymenili sériový 40 mm predstavec za kratší o pol centimetra, aby bolo ľahšie zdvihnúť predok bicykla ponad prekážky. Ak to však preženiete, môžete mať problém dostatočne zaťažiť predné koleso.

Nám sa takto podarilo nájsť ideálny kompromis, pri ktorom netrpela trakcia v zákrutách, no na biku sa nám darilo vyskočiť dostatočne vysoko.

Možno si myslíte, že naozajstné problémy s takýmto dlhým bikom prídu v prudkých zákrutách. Je však mimoriadne stabilný a to mu pomáha aj v nich. Vďaka veľmi položenému hlavovému uhlu a krátkemu predstavcu máte pocit, že bike kormidlujete spoza prednej osky.

Bike tak môžete plieskať o zápierky v strmom svahu bez obáv, že vám zlomí rajdy a vypľuje vás ponad ne. Určite vás tak neprekvapí, že v rýchlych a rozbitých sekciách je Pole neporaziteľný, je neuveriteľne stabilný.

Zadné odpruženie je pritom vyladené veľmi dobre a v náročnom teréne veľmi dobre udržiava zotrvačnosť. Aj s 30-percentným SAG-om je tu stále dostatok opory na pumpovanie a pedálovanie.

Začiatok zdvihu chodí mimoriadne poddajne a zadné koleso zostáva v aktívnom kontakte so zemou aj pri brzdení.

Vidlici RockShox Lyrik RC chýba citlivosť na malé nerovnosti príznačná pre drahší model RC2. Ak teda dostatočne nezaťažíte predné koleso, budete v rukách cítiť viac malých nárazov. Na veľkých prekážkach si však rada pochutná, ako napovedá samotný 180 mm zdvih.

Napriek vysokej hmotnosti veľmi dobre stúpa do kopca. Efektívny sedlový uhol má radikálne strmých 79 stupňov, ktoré vás na výšapoch posadia priamo nad stred bicykla.

Môžete tak zostať sedieť a točiť pedálmi v pohodlnej a efektívnej pozícii bez rizika, že by sa biku zdvíhalo predné koleso. Pokiaľ ide o zdolávanie naozaj strmých a technických výšľapov, je Pole nepremožiteľný.

Aktuality

11.05.2024 Tadej Pogačar nedal šancu súperom už po tretíkrát a na Giro d’Italia dosiahol etapový hetrik.

Pogačar vyhral horskú ôsmu etapu pred Danielom Martinezom a Benom O’Connorom.

10.05.2024 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

10.05.2024 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu