Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Enduro Elite 29

Veľmi dobrá sériovka, no na preteky sú aj lepšie voľby.
Hodnotenie: 3.5/5
5 599
Biker
Test: Specialized Enduro Elite 29

Naše hodnotenie

Agilný, zábavný a vyvážený bike. Odpruženie a rázvor sú však na dnešné pomery trochu krátke.

+PLUSY

  • Pekne vyvážené odpruženie poskytuje dobrú oporu pri jazde a stabilizuje bike v klopenkách a preťaženiach
  • Veľmi dobre zvolené rozmery kokpitu perfektne padnú do rúk

-MÍNUSY

  • Odpruženie je vyladené celkom tuho a skutočný zdvih bol na našom testovacom modeli nižš
  • Vysokým jazdcom možno príde aj najväčšia veľkosť príliš krátka

Predné a zadné odpruženie je na Endure skvelo vyvážené. Jazdí sa na ňom jednoducho, a pritom nie je nudný. V niektorých oblastiach však trochu zaostáva.

Rám

Modelová verzia Elite má predný rámový trojuholník z karbónu a zadnú stavbu z hliníka. V spodnej rámovej rúrke sú malé dvierka SWAT, za ktoré môžete ukryť napríklad pumpičku, náhradnú dušu a niečo pod zub.

Štvorčapové Horst-link odpruženie dodáva zadku 160 mm zdvih. Údajne.

Komponenty

Specialized nie je práve značka známa dobrým pomerom ceny a výkonu, a preto tu môžete čakať zopár kompromisov. Vidlica Fox 36 Rhythm je napríklad o trochu menej citlivá ako drahšie modely a sériovo osadené gumy majú tendenciu zbaľovať sa pri agresívnej jazde v zákrutách.

Pri tej sa mierne ohýbajú aj kolesá, čo však nie je vždy na škodu. V zákrutách tak môžu dokonca zvýšiť trakciu.

Teleskopická sedlovka Specialized Command občas nechcela zaskočiť v tej najvyššej zo 16 možných pozícií, no inak funguje veľmi dobre.

Zvyšok výbavy, poväčšine pod vlastnou značkou, je super. Veľmi sme si rozumeli s kokpitom a košík na fľašu s integrovaným multikľúčom je pekný detail.

Jazda

Nastavte SAG tlmiča na 30 percent, vidlicu nafúkajte podľa tabuľky na vonkajšej nohe, odoka nastavte odskok a môžete sa voziť.

Enduro jednoducho funguje aj bez toho, aby ste museli ďalšie stovky vyhodiť za iné komponenty a donekonečna sa hrať s točidlami. Predstavec s 50 mm dĺžkou síce je dlhší, než by sme normálne osádzali na bike s takýmto zdvihom, no 800 mm rajdy sú výrazne zahnuté dozadu.

Výsledkom je tak pozícia rúk zodpovedajúca kratšiemu predstavcu a naozaj dobré ovládanie. O niečo strmší by mohol byť aj efektívny 74,4-stupňový sedlový uhol (zmeraný so sedlom vysunutým do pedálovacej pozície), no odpruženie sa nikdy neprepadáva do zdvihu.

Stále sa síce mierne pohojdáva, no zároveň ponúka dobrú oporu a správa sa predpovedateľne. Do kopca tak nešliape nijako zvlášť dobre, no ani zle.
Na prírodných zjazdoch s technickými zákrutami sa Enduro správa kompetentne.

Pri preťaženiach v klopenkách sa zase predné aj zadné odpruženie zanorí do rovnakej miery a stále ponúka dostatok opory, do ktorej môžete zatlačiť. Pohotovo reaguje na pumpovanie prekážok.

Náš testovací jazdec však meria 190 cm, zo všetkých bikov si objednal XL-ko a naňho rázvor na Endure pôsobil trochu prikrátko. Pre tých nižších zas môže byť problémom dlhá sedlová rúrka (520 mm), ktorá im zabráni objednať si väčšiu veľkosť.

Kratšia vzdialenosť medzi kolesami spôsobuje, že veľké kamene či náhle preťaženia dokážu bicykel nakopnúť a vás hodiť na rajdy. V rýchlych rozbitých sekciách pôsobí menej stabilne.

Na veľkých prekážkach má zadné koleso tendenciu zasekávať sa. Tlmič je z továrne vyladený dosť progresívne, no aj tak sa nám podarilo ho párkrát dostať na doraz sprevádzaný hlasným buchnutím. Preto sme si doňho netrúfli dať menšiu vložku, aby chodil o niečo poddajnejšie.

Vidlica rovnako pôsobí zatlmenejšie, v rockgardenoch či na kobercoch koreňov tak bike nepôsobí tak plynulo. Odpruženie pocitovo brzdilo bike v rozbitých sekciách a v tých najrýchlejších sme si jednoducho nepripadali tak sebaisto.

Katalóg Specializedu vám povie, že zadné odpruženie má 160 mm zdvih. Keď sme sa na to opakovane pýtali, priznali, že s týmto tlmičom má 156 mm. My sme však namerali len 148 mm.

Možno je to spôsobené o kúsoček kratším tlmičom, čo by vysvetľovalo aj to, prečo mal náš testovací bike o trochu položenejší hlavový uhol a nižšie zavesený stred, ako hovorí tabuľka na stránke.

Iróniou je, že tento „nedostatok“ pravdepodobne robí z Endura schopnejší bike na strmých prírodných trailoch, kde nás fakt bavilo. Na tých naozaj rozbitých a rýchlych je však trochu pomalšie. To, kde s ním chcete jazdiť vy, si už musíte zvážiť sami.

Aktuality

Včera 17:38 Tadej Pogačar nedal šancu súperom už po tretíkrát a na Giro d’Italia dosiahol etapový hetrik.

Pogačar vyhral horskú ôsmu etapu pred Danielom Martinezom a Benom O’Connorom.

10.05.2024 Tadej Pogačar suverénne vyhral prvú časovku na Giro d’Italia a zvýšil náskok vo vedení celkovej klasifikácie.

Na druhom mieste skončil Filippo Ganna a tretí najrýchlejší bol Magnus Sheffield.

10.05.2024 Detaily 7. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

40-kilometrová individuálna časovka sa končí stúpaním a očakáva sa ďalší súboj favoritov celkovej klasifikácie, do ktorého sa však určite zapojí aj Filippo Ganna.

09.05.2024 Mark Cavendish vyhral druhú etapu Okolo Maďarska. Sagan sa do šprintu nezapojil a Martin Voltr ide do žltého dresu.

Skvelú prácu odviedol opäť český jazdec slovenského tímu Pierre Baguette Cycling Martin Voltr, ktorý sa druhý deň po sebe dostal do úniku a vďaka bonusovým sekundám na prémiách sa dostal do vedenia celkovej klasifikácie.

09.05.2024 Pelayo Sánchez porazil v šprinte úniku Alaphilippa a vyhral šiestu etapu Giro d’Italia.

Julian Alaphilippe finišoval na druhom mieste pred Lukeom Plappom. Ružový dres drží aj naďalej Tadej Pogačar.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu