Test: Scott Ransom 910
Naše hodnotenie
Šikovný na výšľapoch a potenciálne veľmi sebavedomý na zjazdoch. Zrádza ho však nevyvážené odpruženie.
PLUSY
- Mimoriadne poddajné zadné odpruženie skvelo udržiava rýchlosť, a pritom nemrhá zdvihom
- Stabilný a sebavedomý na rýchlych a rozbitých zjazdoch
MÍNUSY
- Zadné odpruženie neposkytuje dostatočnú oporu a zadok sa v preťaženiach prepadáva do zdvihu
- Relatívne položený sedlový uhol spolu s mäkkým zadným odpružením pôsobia pri šliapaní do pedálov lenivo
Scottu sa podarilo v jednom biku skombinovať obrovský zdvih s úctyhodne nízkou hmotnosťou. Vďaka vidlici a tlmiču, ktoré sa dajú pritvrdiť, dokáže zároveň veľmi efektívne stúpať do kopca. Problémom je však nevyvážené odpruženie.
Rám
Štvorčapový Horst-link systém odpruženia stláča unikátny tlmič Fox, ktorý sa dá spolu s vidlicou jedinou páčkou TwinLoc diaľkovo prepnúť do výrazne zatlmenejšieho módu pri prvom stlačení. Stlačte ju ešte raz a výsledkom bude zdvih efektívne limitovaný na 120 mm.
Komponenty
Na to, aby sa do vidlice Fox 36 dalo nainštalovať uzamykanie Scott, musí byť vo verzii s patrónou FIT4. Tá chodí citeľne menej poddajne ako patróna GRIP2, akú nájdete napríklad na Orbee. Kolesá Syncros aj väčšina ostatnej výbavy funguje dobre, no pri štvorčapových brzdách Shimano XT sme mali problém so samovoľne sa meniacim momentom zahryznutia.
Jazda
Ak bike nastavíte na štandardných 30 percent SAG-u, zadné odpruženie pôsobí pri šliapaní do pedálov lenivo. Výrazne sa pod každým zášľapom prepadáva do zdvihu a pri stúpaní do kopca si sadne veľmi nízko.
Efektívny sedlový uhol tak pôsobí oveľa položenejšie, než hovorí údaj 75 stupňov z tabuľky. Prvé stlačenie páčky TwinLoc pomôže – odpruženie začne poskytovať lepšiu oporu na pedálovanie a zadok zostane na výšľapoch vyššie vo zdvihu.
Druhé stlačenie už odpruženie na oboch koncoch efektívne uzamkne a úplne odstráni pohojdávanie sa pri pedálovaní. Tým, že zabraňuje zadnému odpruženiu stlačiť sa pod vašou hmotnosťou, zachováva veľmi priaznivú strmú geometriu na stúpanie do kopca.
Je však trochu škoda, že spolu s tlmičom sa uzamkne aj vidlica, ktorá tento efekt trochu neguje. My osobne sme v istom momente testovania odpojili lanko uzamykajúce vidlicu. To pomohlo predku klesnúť trochu nižšie a absorbovať nerovnosti aj na technických výšľapoch.
Ransom tak do kopca stúpa veľmi efektívne, no s meniacim sa terénom sa musíte naučiť intuitívne pracovať s páčkou. Sedlový uhol by mohol byť podľa nás pokojne ešte strmší.
Pomohol by tak dostať ťažisko jazdca na výšľapoch priamo nad stred bicykla. Jeho súčasná hodnota spolu s dlhokánskym reachom (500 mm v XL) a dlhším 55 mm predstavcom spoločne tvoria najdlhší bicykel v tomto teste – minimálne pokiaľ ide o vzdialenosť gripov od sedla.
Keď sme sedeli v sedle, prišiel nám trochu pridlhý a za rajdami sme sa museli citeľne načahovať. Postupne sme pridávali tlak do tlmiča, až kým sme nedosiahli približne 25-percentný SAG.
Tvrdší tlmič však zároveň zdvihol stred bicykla a v zákrutách sa tak nesprával až tak stabilne. Ani s takýmto nastavením sa nám však nepodarilo vyladiť odpruženie tak, aby si predok a zadok rozumeli.
Ak bicykel dostanete do preťaženia v zákrute či priehlbine na traile, tlmič sa zanorí oveľa viac ako vidlica. Bike, ktorý takto výrazne zmení geometriu uprostred zákruty, pôsobí nevyvážene.
Na čo je teda Ransom určený? Namierte ho dole rýchlym rozbitým zjazdom a prídete na to aj sami. Zadné odpruženie je mimoriadne aktívne, perfektne udržiava zotrvačnosť a bez odvrávania žerie všetko v ceste.
Dlhý rázvor, položený hlavový uhol a krátky ofset vidlice – to všetko znamená mimoriadnu stabilitu v rýchlosti.
Napriek citeľne mäkkému chodu odpruženia sa nám ho ani raz nepodarilo dostať až na doraz. Odpruženie však má aj na zjazdoch od dokonalosti ďaleko. Patróna FIT4 vo vidlici chodí pri rýchlych nárazoch tvrdo.
Ak je zjazd opäť dlhší, tlmič sa prehreje, začne chodiť tvrdšie a strieľať naspäť. Zadná časť bicykla tak začne pôsobiť vysoko a nervózne. Po jednom trojminútovom zjazde na kamenistom traile sme napríklad namerali o 5 percent nižší SAG.
Všetky vzduchové tlmiče trpia nárastom tepla, preto sa používajú tlmiče s prídavnou expanznou nádobou, ktorá problém značne redukuje.
S iným tlmičom a ladením vidlice by Ransom mohol byť extrémne rýchly enduro pretekár alebo parťák do bikeparku. Aj bez týchto investícií však ide o dosť drahý bike.