Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Specialized Chisel Comp X1

Čo je v teréne rýchlejšie? Tuhý alebo poddajný rám?
Hodnotenie: 4.5/5
1 549
Biker
Test: Specialized Chisel Comp X1

Naše hodnotenie

Bleskurýchly, a pritom mimoriadne poddajný pretekársky bike s trakciou na rozdávanie napriek absencii zadného odpruženia.

+PLUSY

  • Vynikajúci pretekársky rám, ktorý je taký rýchly, ako je aj pohodlný
  • Veľmi dobre zvolená a rámu pasujúca výbava
  • Sebavedomé ovládanie napriek strmým uhlom

-MÍNUSY

  • Citeľné krútenie sa pod silovým šliapaním nesadne každému
  • Drahý v porovnaní s konkurenciou

Specialized predstavil svoj nový hardtail Chisel minulý rok a veľmi rýchlo sa zaradil medzi naše najobľúbenejšie biky v tejto kategórii. Rám je po novom pripravený aj na použitie s teleskopickou sedlovkou a verzia Comp X1 dostala novú vidlicu, rajdy aj jednoprevodníkový pohon.

Výsledkom je pretekársky stroj s veľmi dobrým pomerom ceny a výkonu.

Rám

Hneď na prvý pohľad zaujmú štíhle línie rámu. Väčšina hliníkových bikov na trhu je postavená z hrubých rúrok, nie však Chisel. Ich priemermi pripomína skôr oceľové biky.

Odpoveď sa ukrýva v technológii DSW, vďaka ktorej môžu mať rúrky mimoriadne tenké steny. Výsledkom je nízka hmotnosť a poddajný charakter rámu. Do rámu sa vojdú aj hrubšie plášte a nájdete tu aj vnútorné vedenie na stealth sedlovku.

Jej 27,2 mm priemer však výrazne okreše možnosti. Rám dovoľuje aj použitie prešmykača prostredníctvom šikovne vymysleného úchytu. Stredové ložiská sú skrutkovacie, a nie lisovacie a zadná oska sa skrutkuje priamo do pätky na prehadzovač.

Hlavový aj sedlový uhol je síce najstrmší z celého testu, no reach je zároveň dlhší ako na väčšine pretekárskych bikov na trhu.

Komponenty

Tu sa môžete tešiť na najľahšiu Gold verziu novej vidlice RockShox Judy, nenájdete však diaľkové ovládanie na rajdoch.

Specialized má zase navyše predný náboj s Torque Caps, ktorý ešte zvyšuje tuhosť pevnej osky. Zatiaľ čo predné 24-špicové koleso pri energickej jazde trochu prepružuje do strán, zadné, ktoré má vo výplete o štyri špice viac, je o niečo tuhšie.

Výhodou kolies je nízka hmotnosť a z toho vyplývajúca výborná akcelerácia. Obuté sú do nemenej ľahkých plášťov Specialized Fast Trak s minimalistickým dezénom, obe pripravené na použitie bez duší.

Pohon je zmesou tých najrôznejších značiek. Kľuky s robustným prevodníkom sú od Specializedu, 11-rýchlostná kazeta s rozsahom 11 – 46 zubov od SunRace a radenie zo sady Shimano SLX.

Brzdy Shimano MT500 sú lepšie než u konkurencie, osadené rajdy sú široké 750 mm.

Jazda

Práve široké rajdy ešte znásobujú plynulý jazdný charakter štíhleho rámu a predného kolesa. Chisel sám preferuje cestu najmenšieho odporu, no vďaka extra páke širokých rajdov ho dokážete dostať do vybranej stopy.

Práve vďaka tomu, ako sa vlní a prispôsobuje tomu, čo mu stojí v ceste, namiesto toho, aby do prekážok tupo narážal, je ľahšie udržať ho v stope ako tuhšie biky od konkurencie.

Rajdy vám tiež pomôžu sa agresívne naklopiť a položiť bike do zákrut. Napriek tomu, že má najstrmší hlavový uhol z celého testu, ovládanie predného kolesa pôsobí stabilnejšie a sebavedomejšie ako na ostatných bikoch.

Rovnakých princípov sa drží aj zadné koleso. Chisel s nerovnosťami nebojuje, snaží sa s nimi žiť v symbióze. Výsledkom je úctyhodná trakcia – na vzadu neodpružený bike rozhodne výnimočná.

Tam, kde sa tuhšie biky zaseknú alebo pretočia zadné koleso, Chisel napreduje a perfektne udržiava zotrvačnosť. Hladko prepedálujete všetko od hrboľatej lúky až po kamennú sekciu.

Tvrdé nárazy nie sú len nepríjemné, ale dokážu aj výrazne odsávať energiu. Na Chiseli vám tak zostane viac energie na šprinty. Pri nich je krútenie sa rámu citeľné, no prekvapivo pôsobí skôr ako pružina, ktorá vás každým zášľapom vystrelí ešte rýchlejšie vpred.

Pridajte spomínané rýchle plášte a nízku celkovú hmotnosť a máte jeden vynikajúco akcelerujúci bike. Tak ako každý bike, ktorý má nejakú takúto výraznú vlastnosť, ani Chisel nesadne každému.

Aktuality

11:18 Julian Alaphilippe vyjadril po výhre na Gire obrovskú vďaku kolegovi z úniku: Tento deň si budem pamätať navždy.

Alaphilippe vyhral dvanástu etapu Giro d’Italia po 130 km v úniku a 11-kilometrovom sóle, pričom veľkú časť etapy prešiel v úniku len vo dvojici s Talianom Mircom Maestrim.

Včera 17:18 Julian Alaphilippe bol 130 km v úniku a po 11-kilometrovom sóle a neuveriteľnom výkone vyhral etapu na Giro d’Italia.

Dvojnásobný majster sveta predviedol na Gire jeden z najlepších výkonov v kariére a šéfovi tímu Soudal Quick-Step Patrickovi Lefevereovi, s ktorým mal v úvode sezóny viacero konfliktov, ukázal, že je v skvelej forme.

Včera 12:39 Fabio Jakobsen po páde na Gire končí. Tima Merliera rozhodcovia potrestali za nebezpečný šprint.

Tim Merlier výrazne zmenil dráhu šprintu v hromadnom dojazde 11. etapy Giro d’Italia, za čo ho rozhodcovia odsunuli z pôvodne druhého až na 89. miesto.

Včera 12:16 Detaily 12. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Kopcovitá etapa má 183 km, prevýšenie 2132 m a praje výbušným klasikárom, ale môže sa skončiť aj hromadným šprintom.

Včera 11:54 Video: Nahnevaný Jonathan Milan nadával jazdcovi UAE, lebo si nemohol zobrať tašku s jedlom.

Taliansky šprintér tímu Lidl-Trek si chcel zobrať tašku s jedlom 50 km po štarte jedenástej etapy Giro d’Italia, čo sa mu nepodarilo, keďže na kraji cesty išiel jeden z jazdcov tímu UAE Emirates.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu