Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Mondraker Summum RR 29

Jeden z najzábavnejších pretekárov na trhu.
Hodnotenie: 4/5
6 999
Biker
Test: Mondraker Summum RR 29

Naše hodnotenie

Výborne chodiace odpruženie a agilná geometria.

+PLUSY

  • Vďaka priamemu riadeniu je mimoriadne obratný
  • Odpruženie chodí veľmi kontrolovane
  • Plášte Michelin perfektne držia

-MÍNUSY

  • Krátky predstavec budete musieť odmontovať vždy, keď budete chcieť prifúknuť vidlicu

Mondraker Summum je stálica svetových pohárov už dlhé roky. Hoci vždy vyzeral veľmi podobne a používal stále systém odpruženia Zero, španielska značka ho postupne vylepšovala. Dnes má 29-palcové kolesá, 200 mm zdvihu a najmodernejším trendom zodpovedajúcu geometriu.

Rám

Systém odpruženia Zero patrí k tzv. twin link systémom s plávajúcim tlmičom – pevná zadná stavba je k prednému rámovému trojuholníku pripevnená pomocou dvoch krátkych vahadiel.

Na sezónu 2022 je v ponuke aj karbónový model, no tento hliníkový má totožnú geometriu. Kúpite ho v štyroch veľkostiach. Všetky používajú geometriu, ktorú Španieli nazývajú Forward.

Tá spočíva v dlhšom reachu a naopak, kratšom predstavci. Bike by tak mal byť minimálne teoreticky stabilnejší v rýchlosti, no zároveň dostatočne obratný v zákrutách. Testovacie M-ko malo 450 mm reach a nastaviteľný predstavec.

Nám bike viac sedel s dĺžkou 30 mm, hoci nastaviť sa dá aj o 5 mm kratšie. Hlavový uhol je veľmi strmý – 63,1°. Naopak, stred vo výške 354 mm je o celý centimeter vyššie ako na Specializede Demo. Na hliníkovom ráme je fixná 450 mm zadná stavba, na spomínanom karbónovom sa dá nastaviť o 10 mm dlhšie.

Kabeláž je vedená vnútrom a zadná stavba chránená pred mlátením reťaze, hoci zopár ťukancov na ráme sme predsa len našli. Na hlavovej trubke nám tiež chýbali nárazníky pre nohy vidlice.

Summum vždy patril k tým najľahším bikom na štartovej listine, no tento model je najťažší z celého testu* – váži 17,43 kg. Treba však povedať, že dvaja z troch konkurentov majú karbónový rám.

*Celý veľký test si môžete prečítať v magazíne Biker 7/2021.

Komponenty

Ako by ste na pretekársky orientovanom biku právom čakali, výbava je trafená naozaj dobre. Tak ako Saracen, aj tento Mondraker je osadený najvyššími verziami vidlice Fox 40 a tlmiča DHX2.

Pohon aj štvorpiestové brzdy sú z najvyššej zjazdovej sady Shimano Saint. Jediné komponenty vlastnej značky sú tu hlavové zloženie Onoff a predstavec.

Napríklad rajdy sú od Renthalu, rovnako ako gripy, sedlo a sedlovka SDG I-Beam a kolesá e*thirteen LG1 DH obuté do plášťov Michelin DH 34 nahodených už z výroby bez duší. Nič na biku si tak pred prvými pretekmi nevyžaduje výmenu.

Jazda

Keby radosť z jazdy vyhrávala preteky, s týmto bikom by ste dominovali. Napriek notoricky dlhej geometrii Forward, ktorou sa Mondraker preslávil, ide kombináciou reachu a predstavca o najkratší bike z tohto testu.

Predstavec je dokonca taký krátky, že ho budete musieť odmontovať, ak budete chcieť dofúknuť vidlicu. Práve vďaka priamemu riadeniu krátkeho kokpitu je však Summum mimoriadne agilný v zákrutách a pohotovo mení smer, kam si zmyslíte, a to aj napriek najdlhšej zadnej stavbe z celého testu.

Oceníte to najmä vo viacerých prudkých zákrutách za sebou. Napriek hyperaktívnemu ovládaniu však nikdy nepôsobí nervózne alebo nestabilne. Stopu krásne drží aj pri priamej paľbe cez rockgarden, kde sa väčšina z nás len drží a dúfa.

Perfektne tiež funguje odpruženie – má krásne poddajný začiatok, ktorý absorbuje malé nerovnosti a hlbšie vo zdvihu tuhne a poskytuje dostatočnú oporu na pumpovanie nerovností.

Viacero silných nárazov za sebou zadnú stavbu dokáže trochu rozhodiť, no stále ide o  mimoriadne rýchly bike. Na trhu však existujú aj biky, ktoré cez naozaj rozbité sekcie dokážu prejsť s väčšou autoritou.

Specialized nepôsobí tak agilne ako tento Mondraker. Živý charakter zároveň pomáha dobre maskovať vyššiu hmotnosť a valivý odpor hrubých a pomalých gúm. Ani tie však nedokázali ochrániť ráfiky e*thirteen pred množstvom preliačin. Na ich obranu treba povedať, že napriek tomu z nich neunikal vzduch.

Veľký test: Pretekárske zjazďáky

Tieto monoposty sú navrhnuté na čo najrýchlejšie uberanie z výškových metrov. Otestovali sme štyri z najikonickejších mien známych z tratí svetových pohárov v zjazde.

Kedysi boli v podstate len dve disciplíny mountainbikingu – cross country a zjazd. Jedna skupina bikov bola navrhnutá na jazdu do kopca, druhá z kopca. Postupom času však vzniklo množstvo kategórií bikov niekde medzi, ktoré dokážu do kopca stúpať takmer tak dobre ako XC-čka a zjazdovať takmer tak dobre ako zjazďáky. Plnokrvné zjazdové bicykle sa tak stali samostatnou a primárne pretekárskou kategóriou s vysoko špecializovaným zameraním.

Celý článok si prečítate v magazíne Biker, vydanie 7/2021

Magazín Biker si môžete kúpiť vo vašich novinových stánkoch.

Pridajte sa k predplatiteľom

Vaše komentáre

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu