Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Tréning a strava

Revolučná novinka: Trénovanie s wattmetrom Garmin Rally

Garmin nedávno predstavil úplne nové powermeter pedále. Prečítajte si 8 dôvodov, prečo je dobré trénovať s wattmetrom.
Biker
Revolučná novinka: Trénovanie s wattmetrom Garmin Rally

Text: Rastislav Trubač; foto: Garmin

Garmin koncom marca 2021 ohlásil príchod štvrtej generácie wattmetrov v podobe cyklistických pedálov. A nie jedno prevedenie, ale hneď tri platformové verzie:

  • RS – Shimano SPD-SL systém na cestné bicykle
  • RK – Look Keo systém na cestné bicykle
  • XC – Shimano SPD systém na Gravel/MTB!

Starý názov Vector nahradí nový – Garmin Rally™ – a pre lepší prehľad pomenoval jednostranný merač číselným kódom 100 a obojstranný kódom 200. Takto v plnom názve je jasne poznať, o akú verziu wattmetra pôjde.

Na prvé otestovanie som dostal verziu Garmin Rally RS100. Je takisto možné dokúpiť si (a prejsť z verzie 100 na 200) druhý pedál osadený meračom výkonu UPGRADE KIT, a tak sa časom dostať k plnohodnotnej verzii.

Hmotnosť páru pedálov v prevedení Garmin Rally RS100 je 328 g, deklarovaná výdrž batérií (2 x gombíková batéria LR44/SR44 alebo 1 x CR1/3N) je do 120 hodín, presnosť merania +-1 % a je udávaná aj maximálna hmotnosť jazdca 105 kg.

Rally ponúka ANT+, ako aj Bluetooth konektivitu. Snímač výkonu Rally™ XC 100/200 je vďaka mimoriadne odolnému oceľovému telu pedálov s podporou platformy SPD vhodný na gravel alebo cyklokrosový bicykel s možnosťou využitia na MTB cyklistiku. Udávaná hmotnosť je 444 g.

Predstavenie Garmin Rally a montáž

Oproti tretej generácii pedálov Rally umožňuje nastaviť silu vypínania a má vylepšený kovový kryt na batériu, čo bola najslabšia stránka Vectoru 3. V rámci sady sú pribalené aj príslušné kufre, ako aj vymedzovacie krúžky pre tých, ktorí uprednostňujú širšiu, resp. vzdialenejšiu platformu pedálov od kľúk. Pedále majú kompozitové telo s hliníkovými a oceľovými časťami.

Po hardvérovej stránke má Garmin pripravený program náhradných dielov a doplnkov v podobe Upgrade kitov pre každú platformu, ako aj replacement kit, ak sa dačo pokazí. Skrátka, poskytuje plnú hardvérovú podporu.

Dobrú správu má aj pre cyklistov, čo sezónne striedajú cestnú a horskú cyklistiku. Všetky tri platformy sú vzájomne kompatibilné a senzor výkonu možno premontovať medzi jednotlivými platformami. Táto činnosť si vyžaduje už určitú technickú zručnosť a odporúčam konzultáciu s technickou podporou Garmin na Slovensku a výmenu zveriť servisnému technikovi.

Toľko zložité technické okienko. Ostatné činnosti na sprevádzkovanie zvládnete aj sami. Pre všetky tri platformy stačí mať poruke vidlicový kľúč č. 15, a to je všetko, čo treba na montáž pedálov, prípadne ich demontáž.

Pozor, nezabudnite, že ľavý pedál má opačný závit! Na používanie nakoniec stačí už len (pri prvom použití) spárovať pedále s príslušnou aplikáciou alebo kompatibilným zariadením (Garmin Edge, Fénix, TACX a pod) a nakoniec nakalibrovať. Kalibrovať sa musí po každej montáži pedálov, ale odporúča sa aj pred každou jazdou. A môžeme ísť trénovať.

Prečo trénovať s wattmetrom?
  1. Lebo sa už podľa nich súťaží aj virtuálne.
  2. Lebo sa zdieľajú tréningy, kde sa každý chváli, v akej zóne výkonu trénoval.
  3. Lebo sa dá takto zlepšiť forma aj bez obrovského nájazdu kilometrov, ale za cenu väčšieho úsilia.
  4. Lebo viem, na čom som.
  5. Lebo si viem porovnať údaje hoci aj s profesionálom či kamarátom – to v prípade srdcovej frekvencie nejde.
  6. Lebo ho majú už aj inteligentné trenažéry.
  7. Lebo ho Zwift vyžaduje, aby bolo možné si zasúťažiť.
  8. Lebo je to v súčasnosti metóda č. 1 v trénovaní.

S verziou wattmetra v jednom pedáli budú spokojní určite rekreační či hobby jazdci. V plnej miere umožňuje riadiť tréning a kontrolovať tréningový proces tak, aby bol čo najefektívnejší.

Obojstranný variant wattmetrov umožňuje sledovanie mnohých dynamických parametrov. Tie pomáhajú maximalizovať efektívnosť prenosu sily do pedálu, pomáhajú odstraňovať zlozvyky alebo jemne odladiť spojenie nohy a pedálu.

Osobný príklad

Aj keď ste rekreačný jazdec a reálne alebo virtuálne súťaženie vás nezaujíma, wattmeter môže byť užitočný aj pre vás. Môžem to spomenúť na vlastnom príklade. Už dávno sa nezúčastňujem na maratónoch, ale našiel som si záľubu v cyklodovolenkách na atraktívnych miestach – francúzske Alpy, Dolomity, Malorka, Korzika, Slovinsko…

Skrátka v destináciách, kde je jazdenie radosť, ale aj veľká námaha. Aby som si ho naplno užil, mám naplánované trasy na celý deň, keď je potrebné rozložiť si sily. Tiež je treba aj čo-to natrénovať, aby som vôbec zvládol náročný kopcovitý terén. S pomocou wattmetra sa v prípravnom období dokážem premôcť a ako-tak zatrénovať.

Používam tréningový plán, čo si vyklikám v Connecte pod názvom Gran Fondo (teda niečo ako maratón), a po vyplnení pár údajov zistím, kedy a ako trénovať. Neberiem to ako dogmu (mám princa), ale ak to okolnosti dovolia, plánovaný tréning absolvujem.

Robím to už nejakú sezónu a celkom slušne sa viem dostať do tempa tak, že tú cyklodovolenku zvládnem bez extrémneho trápenia. Keď som už na dovolenke, viem, čo ma čaká.

Pomocou wattmetra si viem rozvrhnúť sily tak, aby som dôstojne prešiel celú trasu. Skrátka si strážim, aby som zbytočne dlho neprekračoval FTP prah a aby som sa nenechal uniesť na úsekoch, keď to „ide samo“.

Vzhľadom na už niekoľko vydarených cyklodovoleniek môžem s čistým svedomím povedať, že vyššia investícia do wattmetra sa vrátila v podobe pohodových dovoleniek a zážitkov.

Čaro wattmetrov v pedáloch spočíva nakoniec aj v tom, že si po takejto príprave rekreačného cyklistu alebo na prípravu formy hobby jazdca môžem rezervovať letenku, ubytovanie a prenajať si bicykel napríklad na Malorke. Stačí si zobrať oblečenie a pedále a mám jazdenie a všetko pod kontrolou ako na svojom bicykli.

Koľko stoja pedále Rally
  • Rally RK/RS 100   649 €
  • Rally XC 100         699 €
  • Rally RK/RS 200   1099 €
  • Rally XC 200         1199 €

Vaše komentáre

Aktuality

18:03 Demi Vollering bola najsilnejšia v dojazde do kopca a vyhrala 5. etapu Vuelta España Femenina.

Etapa sa končila 3,2 km dlhým stúpaním Alto del Fuerte Rapitán s priemerným sklonom 8,1 %. Vollering zaútočila necelý kilometer pred koncom a do cieľa prišla sama pred Yarou Kastelijn a Elisou Longo Borghini.

12:04 Peter Sagan na Giro d’Italia: Jeden z najlepších výkonov v kariére a honba za cyklámenovým dresom.

„Keď sa to konečne upokojilo, začal som hrať mŕtveho chrobáka. Cítil som, že sa mi ide dobre a chcel som sa trochu pohrať s ich hlavami, aby si mysleli, že nevládzem,“ opisuje Peter Sagan desiatu etapu na Gire v roku 2020, ktorú vyhral po 133 km v úniku a 12-kilometrovom sóle.

11:03 Fox chystá aero kombinézu pre zjazd. Čo sa píše o zjazdovom oblečení v pravidlách UCI?

V pravidlách UCI sa píše, že kombinézy v zjazde nie sú povolené, takže je otázne, či pretekárky a pretekári sponzorovaný Foxom budú môcť používať tieto kombinézy aj na pretekoch.

10:28 Kristen Faulkner vyhrala po záverečnom úniku 4. etapu Vuelta España Femenina.

Američanka zaútočila 5,8 km pred cieľom a svoje sólo dotiahla úspešne až do cieľa. V šprinte o druhé miesto bola najrýchlejšia Georgia Baker pred dvojicou Marianne Vos a Blanka Vas. Do vedenia celkovej klasifikácie sa posunula Marianne Vos.

09:09 Maxim Van Gils vyhral v šprinte klasiku Eschborn-Frankfurt.

Na druhom mieste skončil Alex Aranburu a tretí finišoval Riley Sheehan.

Zavrieť reklamu