Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Santa Cruz Nomad CC XX1 Reserve

Vysokozdvihový rýchlik pripravený posúvať limity mountainbikingu.
Hodnotenie: 4.5/5
9 076
bikeradar

Verdikt: Jeden z najlepších bikov na trhu vo svojej triede – rýchly, zábavný a absolútne sebavedomý bez ohľadu na terén.

Plusy: Prepracované veľkosti, vyvážený rám a skvelo fungujúce odpruženie, ktoré dodáva more sebavedomia, napriek výške zdvihu sa správa živo a dobre stúpa do kopca

Mínusy: Cena – našťastie je v ponuke aj podstatne lacnejšia hliníková verzia
Kúpte ak: Chcete bike, ktorý sa nezľakne žiadneho trailu, ani tých najťažších zjazdových

Nomad štvrtej generácie nie je len faceliftom, ale kompletne prepracovaným bikom. Investícia do vývoja sa vyplatila.

Nomadov zdvih narástol o 1 cm na 170 mm. To vidí každý, no ponúka toho oveľa viac. Zadné koleso stále behá nahor a nadol pomocou systému odpruženia Virtual Pivot Point, no rozmiestnenie čapov a vahadiel sa zmenilo na nepoznanie.

Tlmič je v ráme umiestnený oveľa nižšie a prechádza skrz sedlovú trubku. Stláča ho spodné z dvojice vahadiel rovnako ako na zjazdovom modeli V10. S ním aj zdieľa veľmi podobnú krivku chodu zadnej stavby. Tlmič umiestnený tesne pri zadnom kolese dostal malý blatníček, ktorý ho udržiava (relatívne) čistý.

V ráme je vďaka presunutému tlmiču miesto na košík na fľašu. Na spodnom vahadle nájdete charakteristický port na premazávanie ložísk. Otočná vložka dokáže prestavovať geometriu (o 0,4 stupňa na hlave a sedle a 5 mm na výške stredu) a podobne ako väčšina Santa Cruzov, aj Nomad sa stále drží klasického závitového stredu kvôli odolnosti a servisovateľnosti.

Santa Cruz Nomad je jedným z tých bikov, ktorý môžete používať v trailvoej aj integrálnej helme, a s obidvoma dáva zmysel.

Rám sa predĺžil – v M-ku má reach 440 mm (vo vyššom nastavení) a to je o 25 mm viac v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Testerovi s výškou 172 cm, ktorý predtým uvažoval o L-ku, sadol ako uliaty.

Na tejto konkrétnej úrovni výbavy nájdete, ako už napovedá samotný názov, nové karbónové kolesá Santa Cruz Reserve. Otáčajú sa na luxusných nábojoch značky Industry Nine, je na ne doživotná záruka, no cenu biku zvýšia o tisícku a niekoľko stoviek. V tejto cenovej hladine však našťastie prakticky nie je výbave čo vytknúť.

Jazdné dojmy

Dominancia s ľahkosťou a štýlom – presne to z nového Nomada vyžaruje na každom metri trailu. Ťažisko rámu je umiestnené pekelne nízko, zadné odpruženie s pružinovým tlmičom behá s nenásytným apetítom, a gumy sú to najlepšie, čo môžete na takýto bike osadiť. Nájsť jeho limity v zákrutách si vyžaduje skutočné gule.

Tento model je osadený karbónovými kolesami vlastnej značky

Napriek poddajnosti odpruženia stále poskytuje oporu na pedálovanie aj dostatočný odpor na to, aby ste sa dokážali odrážať z nerovností na miernejších trailoch. Ani so 170 mm zdvihu na ňom nie sú jednoduché singletracky trápením.

Teleskopka Reverb je v tejto cenovej hladine povinnosťou

Svoj plný potenciál však ukáže až keď mu nájdete dostatočne náročné ihrisko. Ukáznenosť a sebavedomie v tom najrozbitejšom teréne je bezkonkurenčná. Geometria síce nie je radikálna, a vlastne ani z tých najmodernejších. Možno aj práve preto sadne do rúk úplne prirodzene a ovláda sa ľahko. Nakoniec je tu výkon do kopca – a ten je na bike s takto vysokým zdvihom nielen uspokojivý, ale rovno prekvapivo dobrý.

Zadné koleso obýva ajvyššia sada 12-rýchlostného pohonu SRAM XX1 Eagle

Vaše komentáre

Špecifikácia

Model
Nomad CC XX1 Reserve
Značka
Santa Cruz
Popis
Geometry based on LOW setting
Materiál rámu
Carbon
Veľkosti
XS S M L XL
Riadidlá
Santa Cruz AM carbon, 800mm
Predstavec
Race Face Turbine, 50mm
Brzdy
SRAM Code RSC, 180mm rotors
Kazeta
SRAM XG 1295 Eagle 10-50
Kľuky
SRAM X1 Eagle 32t
Vidla
RockShox Lyrik RCT3, 170mm (6.7in) travel
Kolesá
Santa Cruz Reserve 30AM carbon rims on i9 hubs
Predný plášť
Maxxis Minnion DHF 3C EXO TR WT 27.5x2.4in
Zadný plášť
Maxxis Minnion DHR II EXO TR WT (r) 27.5x2.4in
Prehadzovač
SRAM XX1 Eagle
Tlmič
RockShox Super Deluxe RCT Coil
Sedlo
WTB Volt Race
Sedlovka
RockShox Reverb Stealth, 150mm
Radenie
SRAM XX1 Eagle trigger
Váha kg
13.85
Testovaná veľkosť
M
Hlavový uhol
64.6
Uhol sedlovej rúrky
74.1
Dĺžka sedlovej rúrky in
16.54
Standover in
28.42
Dĺžka hornej rúrky rámu in
23.54
Rázvor kolies in
47
Výška stredu in
13.35

Aktuality

16:43 Birell Bikefest 2024: Registrácia testovacích bicyklov je spustená!

Na webe bikefest.biker.sk pristáli prvé testovacie bicykle od značiek CTM, Forbidden, Rocky Mountain, či Wilier, no po prvýkrát si môžete rezervovať na testovanie aj cyklistické tretry. Prinesie ich so sebou Shimano.

16:38 Najhoršia bola prvá polhodina. Wout van Aert opisuje pád, pri ktorom utrpel zlomeniny rebier, kľúčnej aj hrudnej kosti.

Van Aert utrpel najhoršie zranenia zo všetkých pretekárov, ktorí skončili na zemi pri hromadnom páde na klasike Dwars door Vlaandren.

14:14 Foto: Ako to vyzeralo na prezentácii tímov na Giro d’Italia 2024.

176 jazdcov z 22 tímov má za sebou prezentáciu a najbližšie tri týždne ich čaká 21 etáp s celkovou dĺžkou 3 408 km a prevýšením 44 650 metrov.

13:49 Foto: Tím EF Education musel na Giro d’Italia vymeniť ružové dresy za čierne.

Keďže ružový dres symbolizuje lídra na Gire, americký tím musel zmeniť farbu dresov, aby sa nemýlili s vedúcim jazdcom celkovej klasifikácie.

11:37 Slovenská polícia spustila absurdnú kampaň: Buď cyklista, nie egoista.

Minulý rok zomrelo na Slovensku 13 cyklistov a došlo k stovkám nehôd. Napriek tomu polícia nevyzýva k ohľaduplnosti vodičov áut voči cyklistom, ale naopak, cyklistov kritizuje už v slogane kampane.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu