Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Horské bicykle

Test: Trek Fuel EX 9.9 XX1 AXS 2023 (+video)

Nový Fuel EX ponúka skutočne veľa možností. Od muletu, cez mnoho nastavení geometrie až po možnosť pružinového tlmiču. Ale ako sa na ňom v skutočnosti jazdí?
Hodnotenie: 4.5/5
12 749
Martin Sarvaš

Naše hodnotenie

Ľahký a obratný trailbike, ktorý skvele šliape do kopca a v zjazde by ďaleko nezaostal ani za enduro pretekármi.

+PLUSY

  • Skvelo fungujúce odpruženie
  • Výborná geometria
  • Úložný priestor v ráme
  • Integrovaný kokpit s náradím vo vnútri

-MÍNUSY

  • Vysoká cena

Trek predstavil minulý rok na jeseň novú verziu trailového bicykla Fuel EX a z pôvodne ľahkého a nízko zdvihového bicykla urobili po kompletnom redizajne výrazne agresívnejší trail bike.

Platforma rámu je úplne nová a takmer identická s novým trailovým elektrobicyklom Treku Fuel EXe. Nový rám je tiež robustnejší, čo umožnilo zväčšiť zdvih rámu na 140 mm a vpredu je 150-milimetrová vidlica

Rám a geometria

Ako sa dalo očakávať, geometria je dlhšia, nižšia a položenejšia. Dĺžka zadnej stavby závisí na zvolenej veľkosti rámu a pohybuje sa v rozmedzí od 435 do 450 mm. Hlavový uhol bol upravený na 64,5 stupňa, reach vzrástol od 10 do 20 mm v závislosti od veľkosti a uhol sedlovej trubky je strmší

Vďaka flip-chipu na spodnom úchyte tlmiča sa dá upraviť progresivita tlmenia tak, aby lepšie vyhovovala aj pružinovým tlmičom a štýlu jazdy. Ide o prvý model Fuel EX, u ktorého je možné inštalovať aj pružinový tlmič, čo tiež naznačuje jeho určenie a schopnosti.

Je uňho tiež možné použiť vzadu 27,5-palcové koleso a v hlavovom zložení si môžete vymeniť vložky, ktorými sa dá pridať alebo ubrať až jeden stupeň u hlavového uhla.Tieto vložky si ale musíte samostatne dokúpiť a k bicyklu ich nedostanete

Ďalšiu možnosť zmeny geometrie umožňuje Mino Link na váhadle, ktorý mení hlavový uhol pol stupňa a výšku stredu o 8 mm. V spodnej trubke je umiestnený praktický úložný priestor a zospodu je dlhý ochranný kryt.

Novinkou je tiež, že Fuel EX už nemá systém knock block, keďže spodná trubka je vo vrchnej časti ohnutá tak, aby bolo okolo vidlice viac než dosť miesta.

Komponenty

Na testovanie sme dostali najvyšší model s ľahkým karbónovým rámom Fuel EX 9.9 XX1 AXS, ktorý váži len niečo cez 14 kg a na Slovensku sa momentálne predáva za 12 749 eur.

Je to síce poriadne vysoká cena, ale sú na ňom komponenty najvyššej triedy ako vidlica FOX Factory 36 s povrchovou úpravou Kashima a tlmič Fox Factory Float X, ďalej je to elektronické radenie SRAM XX1 AXS, teleskopická sedlovka s elektronickým ovládaním RockShox Reverb AXS, brzdy SRAM Code RSC a na karbónových kolesách Bontrager Line Pro 30 sú obuté trailové bezdušové plášte Bontrager SE5.

V integrovananom karbónovom kokpite Bontrager RSL je vovnútri umiestnené malé náradie s imbusmi, torxom i nitovačom na reťaz

Jazda

Pri šliapaní do kopca je nový Fuel EX citeľne stabilnejší ako predošlý model a aj napriek agresívnej geometrii sa veľmi dobre ovládal aj v strmých technickejších výšľapoch, bol stabilný a udržiaval si trakciu aj pri nízkej rýchlosti, aj vďaka strmšiemu uhlu sedlovej trubky a ideálnej polohe jazdca pre prenos výkonu do pedálov.

Tlmič sa pri jazde do kopca zbytočne neponáral, pričom pri dlhších stúpaninach je ľahko prístupná páčka pre zamknutie tlmiča.

Čo sa týka jazdy dole kopcom, schopnosti nového Fuel EX veľmi milo prekvapili, a to najmä pravdepodobne vďaka skvele fungujúcemu systému pruženia.

140-milimetrov zdvihu rámu a 150 milimetrov vpredu umožňuje spolu s agresívnou geometriou skutočne neobmedzené možnosti na rôznych povrchoch, od najjednoduchších flowtrailov až po rýchle prírodné enduro traily s technickými rockgardenmi a väčšími skokmi.

Horná časť zdvihu veľmi dobre absorbuje drobné nerovnosti, pričom v strede zdvihu poskytuje oporu, keď sa chcete poriadne oprieť do zákruty. Pruženie je skutočne veľmi progresívne a bez problémov zvláda aj veľké skoky bez tvrdých nárazov v dorazoch vidlice a tlmiču.

Rýchlosť v zjazde ho absolútne neobmedzuje a práveže sa zdalo, že vo vyšších rýchlostiach bol akoby ešte stabilnejší a zároveň je stále pod úplnou kontrolou jazdca. Je tiež výborné, že sa dá flip-chipom zmeniť poloha tlmiču, čo spôsobí tuhší chod v spodnej polovici tlmenia.

S Fuel EX-om sa dá tiež výborne zabaviť na skokoch, keďže je veľmi hravý a nielen na zemi, ale aj vo vzduchu jednoducho ovládateľný. Tento model je síce veľmi drahý, ale Trek má v ponuke celkovo sedem modelov v rôznej výbave a farbách, pričom dve verzie majú hliníkový rám a najlacnejší model Fuel EX 7 stojí 3 899 eur.

Nový Fuel EX ponúka skutočne veľa možností. Od muletu, cez mnoho nastavení geometrie až po možnosť pružinového tlmiču. So skvele vyladeným systémom pruženia pritom poskytuje pri jazde ideálnu rovnováhu vlastností, ktoré by ste presne očakávali od trailového bicyklu pri šliapaní do kopca aj v zjazde.

Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz:

 

Aktuality

Včera 17:03 Jonathan Milan predviedol skvelý šprint a vyhral štvrtú etapu Giro d’Italia.

23-ročný Talian vyhral etapu v štýle monumentu Miláno-San Remo pred Kadenom Grovesom a Philom Bauhausom.

Včera 14:35 Jonas Vingegaard začal trénovať na bicykli a postupne sa zotavuje z početných zlomenín.

„Samozrejme, dúfam, že budem na štarte Tour de France. Nevieme presne, aká bude moja forma a ako bude prebiehať moje zotavenie, ale urobím všetko pre to, aby som sa tam dostal vo svojej top forme,“ hovorí Jonas Vingegaard vo videu, ktoré zverejnil jeho tím Visma – Lease a Bike.

Včera 14:22 Peter Sagan už zajtra odštartuje na cestných pretekoch Okolo Maďarska v drese tímu Pierre Baguette.

Sagan bude štartovať za slovenský tím na maďarských cestných etapových pretekoch, ktoré sa uskutočnia od 8. do 12. mája.

Včera 11:14 Geraint Thomas odkazuje Pogačarovi: Užil si si zábavu. Urobme si zajtra pekný pokojný deň.

Thomas si zavtipkoval v príspevku na Twitteri (X) po tom, ako v závere šprintérskej tretej etapy Giro d’Italia ušiel do úniku s Tadejom Pogačarom.

Včera 10:27 Detaily 4. etapy Giro d’Italia 2024: Dĺžka, prevýšenie a najväčší favoriti.

Etapa v štýle monumentu Miláno-San Remo má dĺžku 190 km a prevýšenie 2079 m. V závere sa očakáva hromadný šprint, aj keď stúpanie Capo Mele tesne pred cieľom môže narušiť plány šprintérov.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu