Test: MMR Rakish 70

Naše hodnotenie
MMR Rakish je veľmi obratný bicykel, ktorý sa hodí na bežné športové jazdy, ale aj na preteky XC alebo maratóny. Poskytuje pohodlnú jazdeckú pozíciu a v zjazdoch je veľmi agilný. Niektoré časti výbavy si však zaslúžia upgrade.
PLUSY
- Pohodlná jazdecká pozícia
- Nízka hmotnosť
- Obratnosť
MÍNUSY
- Slabšie brzdy
- Vyššia cena
MMR je španielska značka bicyklov a Rakish je ich pretekársky XC pevňák. Najnovší model sa vyrába v dvoch verziách, a síce Rakish SL a Rakish. Odlišujú sa v konštrukcii rámu a vo výbave.
Rakish SL je najvyšší model a je vyrobený z vysokomodulovaného karbónu, pričom hmotnosť rámu je iba 955 gramov.
Model Rakish, ktorý sme testovali, má karbónové vlákna stredného modulu Toray T-700, ktoré sú o niečo ťažšie, ale majú vynikajúci pomer tuhosti k hmotnosti, vďaka čomu je to ideálna voľba pre tých, ktorí hľadajú spoľahlivý a robustný produkt.
Takže laickým pohľadom – pre všetkých, ktorí nemajú tie najvyššie pretekárske ambície, ale chcú si užívať výhody tuhého karbónového rámu.
Rám

Testovali sme bicykel vo veľkosti M, ktorý je podľa údajov od výrobcu určený pre jazdcov s výškou v rozmedzí od 168 do 180 cm.
MMR pretvárali geometriu rámu v roku 2021 a mysleli na potreby moderného XCO. Ide o výbušnejšie trate s kratšími stúpaniami a klesaniami, ale s oveľa väčšími prekážkami v porovnaní s tým, ako to bolo v minulosti.
Na týchto okruhoch potrebujete mať agilný bicykel, ktorý je rýchly v stúpaniach a rovnako aj v klesaniach, a navyše musí byť dostatočne obratný.
Hlavový uhol je 69,5° vo všetkých veľkostiach a sedlový 74,2°. Tieto hodnoty posadia jazdca do centrálnej polohy a vo všeobecnosti podporujú dobrý pocit z pedálovania.
Hodnota reachu je na veľkosti M 428 mm a dĺžka reťazových vzpier 425 mm. Všetky tieto údaje prispievajú k tomu, že pozícia na bicykli pri šliapaní je veľmi pohodlná a bicykel je vďaka kratšej zadnej stavbe veľmi dobre ovládateľný a výborne reaguje na podnety jazdca.
Samozrejmosťou sú vnútorné vedenie káblov a integrovaný chránič reťaze. Rám disponuje aj pripraveným portom pre vedenie kabeláže teleskopickej sedlovky, ktorá však na testovanom modeli chýba.
Komponenty

Výbava bicykla je slušná, aj keď sa nájde niekoľko vecí, ktoré by si zaslúžili upgrade.
Bicykel disponuje vzduchovou vidlicou RockShox Judy Silver Air so zdvihom 100 mm a diaľkovým ovládaním uzamykania na riadidlách. Vidlica funguje spoľahlivo a viete si na nej nastavovať rýchlosť odskoku.
Na modeli Rakish nájdeme prehadzovačku a radenie SRAM GX, ktoré je síce o niečo ťažšie oproti top modelu, ale je veľmi odolné a spoľahlivé.
Čo sa týka bŕzd, sú použité základné brzdy Shimano MT200 so 160 mm kotúčmi. Toto je komponent, ktorý by si pri cene bicykla zaslúžil vylepšenie.

Pohon má na starosti SRAM GX, spoločne s prevodníkom a kľukami X1. Dizajnéri vhodne zvolili veľkosť kazety 10 – 52 zubov a prevodníka s 34 zubmi. Najľahší prevod využívate iba v tých najťažších a najtechnickejších stúpaniach, alebo v momente, keď vám nestačia sily.
Na kolesách Mavic Crossmax CL sú obuté plášte Hutchinson Kraken TLR s rozmerom 29 × 2,30. Testovaný bicykel mal v kolesách duše, ale optimálny výkon by ste dosiahli s bezdušovým systémom, keďže plášte sa správajú lepšie pri nízkych tlakoch.
Kokpit bicykla je od značky Ritchey.
Jazda

V momente, keď na bicykel nasadnete, si uvedomíte, že vaša poloha na ňom je veľmi pohodlná. Ste presne tam, kde chcete byť a bicykel výborne reaguje na vaše podnety.
Jazda do kopca je rýchla, či už v sede alebo v stoji, k čomu prispievajú aj vhodne zvolené plášte a tuhé kolesá.
Bicykel je vďaka svojmu pohodliu vhodný aj na dlhé výjazdy, prípadne na tie najdlhšie maratónske trate, kde je komfort s pribúdajúcimi kilometrami naozaj dôležitý. Nesedíte na ňom totiž príliš v predklone, ale v príjemnej pozícii.
V ľahkom teréne vás bicykel nabáda jazdiť rýchlo, šliapať do pedálov, a to bez únavy, ktorá by sa hromadila pri nesprávnej jazdeckej pozícii a s ktorou by ste na iných bicykloch museli bojovať.

V zjazdoch oceníte geometriu bicykla v technickejších úsekoch, ktoré sú v modernom XC na bežnom poriadku.
Kratšia zadná stavba umožňuje rýchlo meniť líniu jazdy aj v ťažkom teréne.
Hlavový uhol 69,5° poskytuje prednému kolesu dostatok agility pri vyhýbaní sa prekážkam.
Všetky tieto charakteristiky v kombinácii s relatívne nízkou hmotnosťou oceníte pri zdvíhaní bicykla a pri menších skokoch, alebo pri nadľahčovaní bicykla pred nerovnosťami.