Čo je to high-pivot a aké výhody poskytuje?
Horské bicykle s čapom s vysokým bodom otáčania sa v posledných rokoch dočkali renesancie, pričom značky vrátane Forbidden, Cannondale, GT, Deviate, Devinci a Norco si osvojili napínaciu kladku a prišli s tvrdeniami o vylepšenom výkone odpruženia.
Konštrukcia odpruženia high-pivot zdvihne hlavný čap bicykla vysoko nad hornú časť prevodníka a os zadného kolesa, pričom napínacia kladka sa používa na zníženie ťahu reťaze a spätného rázu pedálov (pedal kickback).
Na druhej strane, vytvorením väčšej dráhy odpruženia ponúkajú bicykle s high-pivot systémom výborný pocit a pôsobivú priľnavosť v ťažkom teréne a pri technických zjazdoch.
Zaslúžia si high pivot bicykle pozornosť? Poďme sa ponoriť do histórie high-pivot odpruženia, ako to funguje, plusy a mínusy a či je high-pivot bike pre vás ten pravý.
Lekcia histórie
Horské bicykle sa od svojho vzniku vyvíjali exponenciálne. Tieto zmeny, od nástupu 1x hnacieho ústrojenstva a zmien veľkosti kolies až po progresívnu geometriu a vznikajúce subkategórie, ako je downcountry , sa v poslednom desaťročí zrýchlili.
Výrobcovia tiež neustále experimentovali s dizajnom odpruženia horských bicyklov, aby zlepšili výkon a celkovú kvalitu jazdy.
Vo všeobecnosti medzi konvenčné typy zavesenia patria jednočapové, Twin-link a Horst-link konštrukcie. Okrem toho majú mnohé značky svoj vlastný koncept, ako napríklad systémy VPP od Santa Cruz alebo systémy Switch Infinity a Sixfinity od Yeti.
Dizajn high-pivot sa pôvodne dostal do popredia na zjazdových bicykloch začiatkom roku 2000, pričom význam systému upevnili ikonické modely Balfa a Brooklyn Machine Works. Trek s modelom Session v roku 2006 patrili k priekopníkom high-pivot v hlavnom prúde.
Po pravde, high-pivot nikdy nezmizol, ale zatiaľ čo systém bol a stále je používaný predovšetkým na zjazdových bicykloch, množstvo značiek začína predstavovať high-pivot dizajny na svojich all-mountain a enduro bicykloch s nižším zdvihom, vrátane Norco Range , Cannondale Jekyll a GT Force.
Oživenie možno čiastočne pripísať 1x systému pohonu, ktoré začalo predstavením SRAM XX1 v roku 2012. Výrobcovia teraz nemusia brať do úvahy prešmykač pri konštrukcii a usporiadaní čapu.
Do úvahy však treba vziať aj túžbu značiek neustále sa rozvíjať a prinášať novinky. Nachádzame sa v čase, keď sú takmer všetky ostatné aspekty dizajnu horských bicyklov jemne vyladené, takže značky hľadajú ďalší bod komunikácie alebo „okrajový zisk“.
Ak hľadáte nový trail, all-mountain, enduro alebo zjazdový horský bicykel, high-pivot môže byť vo vašom prípade správnou voľbou.
Čo je high-pivot a ako sa správa v porovnaní s bežným zavesením?
Všetky celoodpružené horské bicykle majú určitý typ zavesenia, ktoré spája predný a zadný trojuholník dohromady.
Čap s vysokým bodom otáčania umožňuje zadnému trojuholníku (zadnej stavbe) otáčať sa okolo tohto otočného bodu a stláčať tlmič.
Pretože je zadné koleso pripevnené k zadnej stavbe pri každom stlačení, je kolesu umožnený pohyb vo vopred stanovenej trajektórii. Tento pohyb kolesa je spôsob, akým bicykel absorbuje nárazy a otrasy, poskytuje priľnavosť a zabezpečuje plynulosť.
Umiestnenie otočného čapu – či už je to nízke, stredné alebo vysoké, alebo ak bicykel používa viacprvkovú konštrukciu zavesenia – určuje dráhu nápravy zadného kolesa.
Hlavný čap bicykla alebo „okamžitý stred“ pri VPP, Twin-Link, štvor- alebo šesť čapových konštrukciách zavesenia musí byť umiestnený oveľa vyššie ako os zadného kolesa bicykla, aby bola dráha nápravy smerom dozadu. Čím vyššie je čap, tým viac dozadu sa náprava pohybuje.
Ak je príliš blízko alebo nižšie ako os kolesa, dráha osi bicykla bude vertikálna alebo v smere dopredu.
Zjednodušene povedané, čap horského bicykla s high-pivot je posunutý nahor, výrazne nad hornú časť prevodníka. Pri stláčaní odpruženia sa tak zadné koleso bude pohybovať aj v smere dozadu.
Na obrázkoch nižšie sú znázornené dráhy náprav zadného kolesa pri konštrukciách odpruženia s nízkym, stredným a vysokým otočným čapom.
Keď sa zadné zavesenie s high-pivot stlačí a koleso sa pohybuje hore a dozadu pozdĺž svojej oblúkovej dráhy, efektívna dĺžka reťazovej vzpery bicykla – vzdialenosť medzi stredom stredovej konzoly a stredom osi zadného kolesa narastá.
To má za následok vyšší ťah reťaze, spôsobený predĺžením vzdialenosti medzi stredom osi zadného kolesa a stredovou konzolou.
Nižší rast je kompenzovaný tým, že kladka zadnej prehadzovačky sa posúva dopredu, keď je odpruženie stlačené.
Na druhej strane rast vrchnej časti reťaze spôsobuje pedal kickback (spätný ráz pedálov). Pretože sa kazeta a ozubené koliesko pri pohybe zadného kolesa vzďaľujú od seba, kľuky sa pri stláčaní zavesenia „ťahajú“ späť.
Hoci spätný náraz pedálov môže byť pre niektorých jazdcov na traile znepokojujúci, iní majú tento pocit radi, pretože ho možno použiť na generovanie rýchlosti pomocou pumpovania.
To znamená, že to závisí presne od toho, koľko spätného rázu vzniká.
Napínacia kladka
Ak by sa použilo tradičné nastavenie hnacieho ústrojenstva, pedal kickback a pedal bob (odpruženie bicykla sa stláča pri šliapaní), by bol na bicykloch s high pivot značný problém.
Výrobcovia tento problém obchádzajú použitím napínacej kladky, ktorá vedie reťaz bicykla blízko alebo sústredne k hlavnému miestu s vysokým otočným čapom. Vyzerá to veľmi odlišne od bežného systému.
Správne umiestnené napínacie koliesko by malo znížiť napínanie reťaze a spätný ráz pedálu, ktorý by inak vyplýval z konštrukcie s vysokým čapom.
Výhody high pivot
Horské bicykle s high pivotom majú množstvo výhod, najmä pokiaľ ide o agresívnejšiu jazdu.
Funkcia odpruženia
Ako sme už uviedli, hlavnou výhodou systému s vysokým otočným čapom je väčšia dráha zadnej nápravy pri stláčaní zavesenia. To sa premieta do hladšieho chodu, lepšej priľnavosti a pocitu z kopírovania terénu pri zjazdoch a stúpaniach.
Čo sa týka pocitu z jazdy, väčšia dráha zadnej nápravy v kombinácii s napínacou kladkou vedie k zvýšeniu stability a kontroly.
Systémy odpruženia s vysokým čapom sa cítia poddajne a sú schopné absorbovať drsný terén s väčšou presnosťou a ľahkosťou. Vďaka tomu sa na bicykli ľahšie jazdí rýchlejšie, pretože jeho odpruženie tvrdšie pracuje na vyhladení nerovností, čím sa znižuje množstvo práce, ktorú musí jazdec urobiť.
Chris Deverson, spolumajiteľ a vedúci inžinier Deviate Cycles, hovorí: „Pri náraze sa zadné koleso pohne mierne dozadu, to mu umožní prejsť cez prekážky hladšie, čím sa zachová hybnosť bicykla.“
Vo všeobecnosti platí, že bicykle s high pivotom sú tiež zhovievavejšie. Ak sa jazdec dostane mimo trať alebo urobí chybu, aktívne a absorbujúce odpruženie kompenzuje chybu a pomáha udržiavať kontrolu a rýchlosť.
Pedal Kickback a anti-squat je možné vyladiť
Z technického hľadiska môže byť spätný náraz pedálu vyladený spolu s anti-squat bicykla (nakoľko odpruženie odoláva výkyvom pedálov) umiestnením napínacieho kolieska, prevodníka a čapu.
V závislosti od toho, ako je bicykel navrhnutý, môže byť spôsob jeho jazdy výrazne zmenený a veľkosť prevodníka môže byť tiež zmenená bez ovplyvnenia anti-squat a pedal kickback.
Všetky tieto výhody v konečnom dôsledku naznačujú, že toto riešenie je vhodné najmä na bicykle s vyššími zdvihmi, akými sú trail a najmä enduro a downhill biky, kde bude aktívne pruženie najväčším prínosom.
Nevýhody high pivot
Všetky pre majú aj svoje proti a inak tomu nie je ani v tomto prípade.
Vyššia údržba
Väčšina bicyklov s high pivot bude potrebovať dlhšiu reťaz kvôli požadovanému rozšírenému smerovaniu a výmena je nákladnejšia.
V súlade s témou údržby je napínacia kladka ďalším komponentom, ktorý sa používaním opotrebuje, a budete musieť zvážiť aj jej výmenu.
Napínacia kladka je častokrát špecifická pre určitú značku, na rozdiel od bežnejších reťazí, kaziet a prevodníkov.
Viac hluku, ťahu a hmotnosti
Hnacie ústrojenstvo je zvyčajne hlučnejšie ako konvenčný systém hnacieho ústrojenstva kvôli vloženému koliesku a niekedy môže vytvárať ďalšie trenie, vzhľadom na väčšiu zložitosť pohyblivejších častí.
Je však dôležité poznamenať, že to tak nie je vždy. Závisí to od toho, ako dobre značka využila dizajn a ako dobre je udržiavaný.
Hmotnosť systému s vysokým otočným čapom je vyššia, kvôli dlhšej reťazi, napínacej kladke a prípadným dodatočným ložiskám alebo vodítkam.
Avšak vzhľadom na typ horských bicyklov, na ktorých sa tento systém vo všeobecnosti nachádza, šetrenie hmotnosi nie je primárnym cieľom.
Mali by ste si kúpiť bike s high pivot?
To samozrejme záleží na vašom osobnom rozhodnutí a preferenciách.
Keď sa rozhodujete o výbere toho najlepšieho biku pre vás, v konečnom dôsledku musíte zvážiť, či je dizajn s high pivotom najvhodnejší pre váš preferovaný jazdný štýl a to, čo od bicykla očakávate.
Rovnako ako pri každom prípadnom nákupe bicykla sa oplatí vyskúšať jazdu na bicykli z užšieho výberu, aby ste zistili, či vám vyhovuje.
Ak chcete bicykel tzv. „žehličku“, z ktorého dokážete vyťažiť maximum na tých najťažších trailoch, dizajn s vysokým otočným čapom by mohol byť to pravé.
Naopak jazdci, ktorí majú radi odozvu bicykla a nie sú vyslovene pretekári, si s ním zrejme neužijú toľko zábavy.
Pravdepodobne je systém s vysokým otočným čapom najvhodnejší pre enduro a zjazdové bicykle, kde sa dráha zadnej nápravy premieta do výrazne rýchlejšieho, agresívnejšieho a istejšieho pocitu pri zjazdoch.
Pre bicykle s nižšími zdvihmi a nižšou hmotnosťou, ktoré sú viac orientované na jazdu smerom hore a vyžadujú si vyššiu efektivitu šliapania, je vhodnejším riešením to klasické.
High pivot sa však z nejakého dôvodu vrátil a očakávame, že značky budú aj naďalej preberať dizajn.
Je pravda, že horské bicykle s high pivot sa na prvý raz príliš neuchytili. Pokroky v technológii hnacieho ústrojenstva, odpruženia a rámu znamenajú, že zmiernenie nedostatkov dizajnu je jednoduchšie ako kedykoľvek predtým a my sme zvedaví, čo prinesie budúcnosť.