Test: Scott Genius ST 900 Tuned
Naše hodnotenie
Stabilný bicykel, ktorý vás efektívne dostane na kopec a následne sa z neho spustíte agresívnym, no hravým spôsobom.
PLUSY
- Rýchly a efektívny pri výšľapoch
- Hravý a stabilný pri zjazdoch
- Čistý dizajn
MÍNUSY
- Príliš tuhý rám, kokpit a kolesá uberajú na komforte
- Slabší výkon zadnej brzdy
Scott kompletne inovoval svoj trailový respektíve all mountain bicykel Genius. Ten je inšpirovaný integrovaným tlmičom, tak ako pri modeli Spark, ktorý je zameraný na cross-country.
Scott Genius Super Trail (ST) so zdvihom 150 mm je navrhnutý ako trailový respektíve all-mountain bike, ktorý využíva systém odpruženia TwinLoc typický pre bicykle Scott iba na tlmiči. Genius bez označenia ST využíva túto technológiu na vidlici aj tlmiči.
Celokarbónový rám skrýva tlmič, ktorý je však dostupný cez dvierka v spodnej rámovej trubke. Tie sa ľahko otvárajú a poskytujú možnosť základných nastavení tlmiča. Prístupové skrutky Torx 30 zabezpečujú jednoduchú montáž a demontáž tlmiča.
Rám
Elegantne vyzerajúci karbónový rám poskytuje 4-čapový systém odpruženia so zdvihom 150 mm. Vrchná časť zadnej stavby tlačí na vahadlo držané dvojicou veľkých ložísk, ktoré stláčajú tlmič. Ten je umiestnený medzi stredovým zložením a sedlovou trubkou a je uchytený v štruktúre rámu.
Vďaka tomuto systému je možné používať aj teleskopické sedlovky s vysokým zdvihom.
Integrovaný tlmič je chránený pred väčšinou vonkajších vplyvov vody a nečistôt, čo by malo viesť ku konzistentnejšiemu výkonu, nižšej miere opotrebenia a dlhšej životnosti tlmičov. Scott však upozorňuje na to, že servisné intervaly tlmičov treba stále dodržiavať.
Sag meter je situovaný na vrchu jedného z ložísk v podobe otočného číselníka. Pri otočení vidíte, o koľko % ste tlmič stlačili. Tento spôsob merania však nie je taký pohodlný ako používanie krúžku na tlmiči.
Čistý vzhľad bicykla je zabezpečený aj vnútorným vedením káblov. Zadná brzdová hadica vstupuje do rámu pod predstavcom, prechádza cez hlavovú trubku do spodnej trubky a pokračuje k zadnému strmeňu. Rovnako sú vedené aj káble systému TwinLoc.
Vedenie káblov je naznačené aj na vnútornej strane dvierok na tlmič, kvôli jednoduchšiemu zabezpečeniu domáceho servisu.
Dvierka sa otvárajú veľmi jednoducho stlačením gombíka a fungujú výborne. Taktiež slúžia ako ochrana spodnej rámovej trubky. Zadná stavba je kvôli ochrane pogumovaná.
Odpruženie
Genius ST je vybavený tlmičom Fox X Nude, ktorý je vyrobený na mieru. Tlmič má expanznú nádobu na zvýšenie objemu oleja, čo by malo zlepšiť jeho konzistenciu pri dlhších zjazdoch.
Ako teplota stúpa, olej sa stáva menej viskóznym a preto ľahšie preteká cez olejové prietokové otvory tlmiča. Táto zmena viskozity môže zmeniť pocit nárazu a teda väčší objem oleja znamená, že zvýšenie teploty oleja trvá dlhšie.
Tlmič má nastavenie kompresie a odskoku a samozrejme nastaviteľný tlak vo vzduchovej komore – to je základ systému TwinLoc. Systém TwinLoc dáva bicyklu tri nastavenia odpruženia – Descend, Ramp Control a Climb, ovládané diaľkovo z riadidiel.
V režime Genius TwinLoc Descend má plne otvorený režim klesania, kde má tlmič prístup k celému chodu a obe komory sú otvorené.
Stredný mód Ramp Control uzatvára kolík sekundárnu vzduchovú komoru a pridáva dodatočné hydraulické tlmenie.
Režim Climb ponecháva komoru sekundárneho vzduchu zatvorenú a tlmiaci okruh je tiež uzavretý.
Geometria
Stúpanie
Genius mal vždy pomerne stabilnú platformu s relatívne nízkymi úrovňami pohupovania pri pedálovaní vďaka vysokej úrovni anti-squat. To platí aj pre nový bicykel, dokonca aj s orientáciou na zjazdy.
Pri otvorenom odpružení a plynulom šliapaní v sede je pedálovanie pohodlné, zatiaľ čo zadné koleso hladko prechádza cez nerovnosti a hrče. Preto som sa spočiatku čudoval, aký zmysel má TwinLoc na tomto biku.
Keď som to zobral na nejaké strmšie singletrackové stúpania, bolo to zreteľnejšie. Zadné odpruženie sa pekne spevňuje, takže úsilie v stoji alebo pri trhanejších záberov do pedálov, nezatlačíte bicykel až tak hlboko do jeho zdvihu. Bicykel je posadený o dotyk vyššie, takže priestor pre pedálovanie v technickom teréne je dostatočný.
Plášť Dissector vzadu sa odvaľuje pomerne rýchlo na to, že je primárne určený pre agresívnu jazdu na horských bicykloch, čo pomáha bicyklu cítiť sa pri stúpaniach celkom slušne.
Pozícia na bicykli počas dlhších stúpaní je pohodlná. Horná trubka je dostatočne dlhá, aby poskytovala dostatok priestoru pre pohyb dopredu a dozadu na reguláciu trakcie, zatiaľ čo krátka dĺžka predstavca 40 mm znamená, že bicykel nie je natiahnutý.
Rovnako tak strmý sedlový uhol prispieva správnej jazdeckej pozícii. So zapnutým režimom Ramp Control sa bicykel dramaticky nehýbe, čím sa neuvoľní uhol sedadla, takže aj na strmých stúpaniach sa tento strmší uhol sedla celkom dobre udržiava.
Klesanie
Z kopca Scott Genius Super Trail zapôsobí.
Geometria je dostatočne agresívna, bez toho aby bol bike zbytočne dlhý. Bicykel poskytuje dobrú zmes stability vo vysokej rýchlosti a istoty v strmom a technickom teréne, pričom je stále dostatočne obratný na to, aby ľahko zdvihol prednú časť alebo utrhol zadné koleso v zákrute.
Genius ST sa javí ako vynikajúci bicykel na jazdu na voľných a skalnatých alebo mokrých a šmykľavých cestách, na ktorých sme ho testovali.
Stlačenie zadnej brzdy mi umožnilo riadiť zadným kolesom v úzkych zákrutách, zatiaľ čo keď sa chodník ponoril do strmej záchytnej bariéry, nebál som sa zaťažiť predné koleso a preniesť cez neho toľko rýchlosti, ako som len mohol.
Cez drsné kamenné stopy držalo zadné odpruženie bike pekne pod kontrolou. Nie je to najhladší bicykel, na akom sme jazdili, ale ak máte radi úplnú izoláciu od stopy, možno zistíte, že spätná väzba cez rám a pedále je o niečo väčšia, ako by ste chceli.
Myslím si však, že Scott má správnu rovnováhu. Poskytuje vám spätnú väzbu o prekážkach na traily, no stále je dostatočne ovládateľný.
Aj keď sag meter ukazuje, že pruženie išlo na doraz, málokedy som si to uvedomil. Nebolo tam žiadne kruté cvaknutie a neprejavili sa žiadne nepríjemné pocity.
Trochu som klesal v režime Ramp Control (nie celkom zámerne). Scott tvrdí, že tento režim možno použiť na flow trailoch, kde by pridaná podpora vzduchovej pružiny umožnila veľmi efektívne pumpovanie.
Aj keď som nezvládol celú cestu, otvorená povaha tlmenia v tomto režime znamenala, že trail bola stále relatívne hladký. Všimol som si to až vtedy, keď som nabehol do trochu náročnejšieho terénu a uvedomil som si, že zadné koleso skôr búchalo, než aby vyhladzovalo väčšie nerovnosti.
Pevný rám, kolesá a integrované riadidlá s predstavcom zhoršovali celkovú kvalitu jazdy na skalách, pričom ku koncu zjazdov nastal problém s bolesťou rúk.
Uprednostnil by som možnosť klasických riadidiel s predstavcom, ktorá sa nachádza na lacnejších bicykloch, prinajmenšom preto, aby sa poskytla dodatočná nastaviteľnosť a možnosť namontovať širšie 800 mm riadidlá.
Ďalším problémom, ktorý som zistil, bolo, že priemer zadného kotúča 180 mm mi neposkytoval dostatok brzdnej sily pri dlhších zjazdoch. Väčší zadný kotúč by bol prvým vylepšením, ktoré by som na bicykli urobil.
Zvyšok výbavy fungoval dobre. Maxxis Minion DHF je hviezdny plášť vpredu v širokom spektre podmienok, a hoci Dissector nie je najagresívnejší, neškodí rýchlosti odvalovania do kopca ani z neho.
Uprednostnil by som však plášte EXO+, než EXO, ktoré tu nájdete. Rovnako ako v prípade kotúčov Genius ST vás povzbudzuje k tomu, aby ste vyhľadávali technické línie a jazdili po tratiach na plný plyn.
Pri systéme TwinLoc som na vážkach. Funguje to dobre a má to zmysel pri náročných stúpaniach. Páčka je však stále trochu neohrabaná, pod ľavým palcom máte tri samostatné páčky (dve pre TwinLoc, jednu pre teleskopickú sedlovku).
Občas sa mi stalo, že som nestlačil správnu páčku, aj keď som si istý, že časom si na to zvyknete. V prípade pádu je tiež o niečo bližšie ku kolenu, keďže je väčšia.
Umiestnenie páčky TwinLoc tiež bráni použitiu teleskopickej sedlovky SRAM Reverb AXS, pretože tu nie je miesto pre tlačidlo.
Posledným nedostatkom, ktorý sa prejavil je menšia vôľa na plášť v okolí zadnej stavby. Je možné, že jazda na lepivom blate alebo v zime by zadnú stavbu zanechala vo vizuálne horšom stave.
Záver
Aj keď Genius Super Trail možno neprevalcoval konkurenciu, jasné je, že Scott postavil neuveriteľne schopný a agresívny trailový bicykel.
Kombinácia slušnej geometrie, twin lock systému a z väčšej časti dobrých technických detailov z neho robí horúceho favorita na bike roka.
Špecifikácia
- Rám: Carbon HMX
- Vidlica: Fox 36 Factory GRIP2 160mm
- Tlmič: Fox Float X Nude 5T Factory
- Pohon: SRAM X01 AXS
- Brzdy: Shimano XTR
- Kolesá: Syncros Revelstoke 1.0-30CL
- Plášte: Maxxis Minion DHF / Dissector 29×2.6in
- Cena: 10 999 €
Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz: