Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER S ČELENKOU IBA ZA 18,90€!
Elektrické bicykle

Test: Specialized S-Works Turbo Levo

Extrémna cena za extrémne dobrý e-bike.
Hodnotenie: 4.5/5
15 000
Biker

Naše hodnotenie

Jeden z najlepších bikov, na akých sme kedy jazdili – s motorom či bez.

+PLUSY

  • Dokonalá geometria, dokonalé ovládanie
  • Výborná výbava
  • Perfektne fungujúce odpruženie
  • Veľmi dobrá výdrž batérie, rovnako ako vyladenie motora

-MÍNUSY

  • Plášte by mohli mať o niečo tuhšiu konštrukciu
  • Vysoká cena

Turbo Levo patrí k najpopulárnejším e-bikom na svete, a nie len tak náhodou. Čo však Specialized dokázal s tohtoročným modelom, to nemá obdobu. S prepracovanou geometriou, zadným odpružením a systémom pohonu ide o jeden z najlepších bikov, na akých sme kedy jazdili.

Rám

Rám je postavený z triedy karbónu FACT11M a je charakteristicky asymetrický – výstuha medzi hornou rámovou trubkou a sedlovou je len na jednej strane. Výsledkom by mala byť vyššia tuhosť, no nie až taká vysoká hmotnosť, ako keby bola výstuha na oboch stranách.

V kontexte e-bikov vyzerá rám celkom štíhlo, a to aj napriek obrovskej 700 Wh batérii v spodnej rámovej trubke.

Najnovší motor Turbo Full Power System 2.2, ktorý exkluzívne pre Specialized stavia Brose, má prepracovaný remeňový pohon (na predchádzajúcich modeloch dokázal pozlostiť) a oveľa lepšie tesnenie proti vlhkosti. Maximálny krútiaci moment je 90 Nm a maximálny výkon masívnych 565 W.

V hornej rámovej trubke je vsadená riadiaca jednotka MasterMind Turbo Control Unit (TCU) a tá rozhoduje o tom, ako vám bude bike dávkovať výkon. Má veľmi jasný farebný LCD displej, ktorý sa dá cez sprievodnú appku Mission Control pekne prispôsobiť, aby ste vždy videli to, čo chcete.

Zostávajúci stav nabitia batérie sa zobrazuje po percentách, nie pomocou desiatich lediek, ako to bolo na týchto bikoch kedysi. V appke sa okrem toho dá nastaviť aj miera podpory v každom z troch módov. Postupne si teda bike môžete vyladiť tak, aby presne zodpovedal vašim preferenciám. Po novom sa však dajú módy vyladiť aj pomocou diaľkového ovládania na riadidlách.

Čo sa týka zadného odpruženia, Levo má veľa spoločného s najnovším analógovým trailbikom Stumpjumper EVO. Má 150 mm zdvih, progresívny chod a v prvých 65 mm zdvihu smeruje chod osky dozadu, čo zlepšuje citlivosť odpruženia. Kým predné koleso je 29-palcové, to zadné je menšie kvôli dosiahnutiu ideálneho kompromisu medzi stabilitou a obratnosťou.

Prepracovaná je aj geometria. Nový Levo je položenejší a nižší, a vidieť to už na prvý pohľad. Geometria je pritom nastaviteľná v celkom šiestich konfiguráciách na každej zo šiestich veľkostí v ponuke. Tie sú odstupňované, ako to u nových specializedov býva, podľa reachu, nie podľa veľkosti sedlovej trubky.

Najlepšie sa jazdilo v tom najdlhšom a najpoloženejšom nastavení. Náš testovací kúsok vo veľkosti S4 tak mal 63,5-stupňový hlavový uhol, 76-stupňový efektívny sedlový, 472 mm reach, 1 268 mm rázvor a 447 mm zadnú stavbu.

Komponenty

Ako sa na topmodel patrí, S-Works Levo je ohádzaný samými chuťovkami. Vidlica Fox 38 je z najvyššieho radu Factory a najdrahšie v ponuke je aj bezdrôtové elektronické radenie SRAM XX1 Eagle AXS, ktorému robí spoločnosť rovnako bezdrôtová sedlovka RockShox Reverb AXS.

Karbónové kolesá Roval Traverse SL sú obuté do komba plášťov vlastnej značky. O brzdenie sa starajú Magury MT7 s veľkými kotúčmi a zvyšok výbavy má logá Roval, Praxis, Specialized a Deity.

Jazda

Hore kopcom dodáva kombinácia dlhej zadnej stavby, hornej rámovej trubky a strmého sedlového uhla Levu autoritu. Perfektne sa drží stopy a nemá tendenciu dvíhať predné koleso ani na tých najstrmších a najtechnickejších výšľapoch. K slovu tu prichádza aj mimoriadne citlivé odpruženie, ktoré drží zadné koleso prikované k zemi, aby ste mohli naplno využiť výkon motora.

Ten je pritom mimoriadne tichý aj pri maximálnej záťaži. Spolu s pekne plynulým nástupom tak bike pôsobí veľmi prirodzene. Najlepšie však funguje, ak si podradíte a budete pedálovať s o niečo vyššou kadenciou ako na iných systémoch na trhu. V technicky náročných stúpaniach je to výhoda.

A dole kopcom? Aj tu funguje prakticky dokonale. Prepracovaná geometria je trafená perfektne a bike sa nezľakne ani naozaj rozbitých a rýchlych strmákov a na opakujúcich sa nerovnostiach neposkakuje dopredu a dozadu, ako to majú vo zvyku kratšie biky.

Odpruženie funguje jedna báseň. Okrem výnimočnej citlivosti však zároveň ponúka oporu pre prácu s bikom či odrážanie do vzduchu, akú medzi e-bikmi nájdete len výnimočne. Samotná hmotnosť bicykla tu pritom hrá do karát. Na rozbombardovaných trailoch, kde by sa ľahšie biky skôr odrážali od nerovností, drží Levo stopu ako tank a necháva pracovať výborné odpruženie.

Postupne zistíte, že si na ňom môžete dovoliť oveľa viac, než ste si mysleli – či už sú to  rýchlosť dolu trailom alebo výber stôp, v ktorých ste sa nikdy nevedeli udržať. Jednoducho, jazdí sa na ňom ľahšie ako na iných. A to všetko len so 150 mm zadného odpruženia.

Mucha je tu vlastne len jedna. Už po niekoľkých výjazdoch nám začínalo byť jasné, že sériovo osadené plášte bike trochu limitujú. Konštrukcia GRID TRAIL nemá až také tuhé bočnice a v bočnom preťažení majú tendenciu trochu sa zbaľovať. Takto schopný bike by podľa nás mal mať odolnejšie zjazdové GRID GRAVITY plášte a potom, čo sme ich skúsili, nemáme pochybnosti, že mali byť osadené už z výroby.

Tú stovku navyše však určite radi pri takomto perfektnom biku obetujete. Nový Levo nastavuje latku pre moderné biky poriadne vysoko a je svedectvom  toho, čo všetko dokáže dobre navrhnutý trailbike. A ak aj nie ste fanúšikmi e-bikov, odporúčame vám si ho aspoň skúsiť. Aj dole kopcom, keď motor odpočíva, je totiž pekelne dobrý.

Špecifikácia Specialized S-Works Turbo Levo

  • Rám karbónový FACT11M, 150 mm
  • Vidlica Fox Float 38 Factory GRIP2, 160 mm
  • Tlmič Fox Float X2 Factory
  • Pohon SRAM XX1 Eagle AXS (1 x 12)
  • Motor Specialized Turbo Full Power System 2.2
  • Batéria Specialized M3-700, 700 Wh
  • Kolesá Roval Traverse SL 29 vpredu a SL 275 vzadu,
  • Plášte Specialized Butcher GRID TRAIL T9 vpredu a Specialized Eliminator GRID TRAIL T7 vzadu Brzdy Magura MT7 (200/200 mm)
  • Riadidlá/Predstavec Roval Traverse SL karbónové, 780 mm/Deity Copperhead, 50 mm
  • Sedlovka/Sedlo RockShox Reverb AXS teleskopická, 170 mm/Specialized Bridge
  • Hmotnosť 22,36 kg (veľkosť S4, bez pedálov)

www.specialized.com

Aktuality

12:48 Najúspešnejší cyklista roku 2022 je Pogačar, na pódiu bol najčastejšie Pedersen.

Tadej Pogačar má na konte 16 víťazstiev a 25 pódiových umiestnení. Druhý najúspešnejší je majster sveta Remco Evenepoel a za ním skončil jeho tímový kolega Fabio Jakobsen. Na pódiu bol 26-krát dánsky cyklista Mads Pedersen, ktorý tento rok vyhral 10 pretekov.

12:31 Remco Evenepoel oznámil, že bude štartovať na Giro d’Italia 2023.

„Bude to špeciálna edícia, keďže budem mať na sebe dúhový dres, takže sa naozaj teším. Teraz som tu v Amalfi… prechádzam si cesty a bavím sa. Dúfam, že sa čoskoro uvidíme v Taliansku a dúfam, že sa na mňa a celý tím prídete pozrieť,“ povedal Evenepoel. (Quick-Step Alpha Vinyl)

Včera 16:22 Získajte predplatné magazínu Biker a Cyklistika za zvýhodnenú sumu 19,90 eur.

Na predplatnom tak ušetríte až 30 eur za celý rok.

Včera 15:55 Musíte vidieť: Danny Macaskill je späť s videom Postcard from San Francisco.

Danny Macaskill a jeho videá patria v posledných rokoch k tým najvirálnejším a Pohľadnica zo San Francisca nebude výnimkou. Je to totiž jeho nezameniteľný štýl a kreativita, čo videám dáva status „musíte vidieť.“

Včera 11:30 Viac ako 100 profesionálnych cyklistov stále nemá zmluvu pre sezónu 2023.

Kontrakty nemajú Mark Cavendish, Domenico Pozzovivo, Nairo Quintana a mnoho ďalších. (Cyclingnews)

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu