Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Obuv

Test: Topánky Endura MT500 Burner Flat

Ako posledné z portfólia topánok Endura sme sa rozhodli otestovať model určený na platformové pedále do náročnejšieho terénu.
Hodnotenie: 4.5/5
139,99
Biker
Test: Topánky Endura MT500 Burner Flat

Naše hodnotenie

Topánky síce používame od jari ale to pravé obdobie na ich testovanie nastalo až s prvým jesenným dažďom. Pri ich nosení totižto platí, že čím horšie sú podmienky, tým viac ich oceníte. Obľúbili sme si ich nielen ako obuv keď v bikeparku mrholí a na trailoch je blato ale aj do náročnejšieho terénu za sucha, pretože ich pevná konštrukcia zvršku nám dodávala pocit, že chodidlá sú pri nárazoch a pádoch v bezpečí. Na pedáloch držali skvele a okrem priľnavosti podrážky oceníte počas tlačenia biku aj jej dezén. Absolvovali sme v nich aj brigádu na trailoch a topánky boli pohodlné ale najmä sa pri práci v nerovnom teréne nešmýkali. Na prvý dotyk v predajni sa síce môžu zdať ťažké a nepoddajné ale ich pevnosť v kombinácii s príjemne tvarovanou vložkou sme ocenili pri celodennom jazdení, pretože chodidlo nebolo unavené ako v mäkších modeloch.

+PLUSY

  • -Veľmi dobrá ochrana chodidla
  • -Priľnavá podrážka
  • -Ochrana členka z vnútornej strany
  • -Odolné voči prenikaniu nečistôt a vode
  • -Ľahko sa čistia
  • -Kvalitná vložka

-MÍNUSY

  • -Nejasná veľkostná tabuľka
  • -Ocenili by sme poistnú gumičku na šnúrky
  • Zvršok je počas chôdze trochu nepoddajný

Čím ďalej, tým viac jazdcov na trailových a enduro bikoch mení „espédéčka“ za platformové pedále a čím ďalej, tým viac nováčikov vo svete horskej cyklistiky na nich začína.

Vybrať si topánky na platformy je podľa nás oveľa náročnejšie ako vybrať si tretry na nacvakávacie pedále. Okrem veľkosti, tvaru a materiálu, či zapínania totiž musíte brať ohľad na to najdôležitejšie – podrážku.

Nacvakávacie tretry totiž držia vďaka upínaciemu mechanizmu v pedáloch vždy ale grip topánok na platformové pedále závisí od mnohých faktorov. Zmes materiálu a dezén podrážky či piny a veľkosť pedálov hrajú najdôležitejšiu úlohu.

Podrážka a grip

Nielen vďaka gumovej zmesi StickyFoot™ ale aj vďaka výraznému dezénu podrážky v prednej a zadnej časti sa v topánkach v teréne veľmi dobre kráča.

Endura vyvinula vlastnú gumovú zmes StickyFoot™ Grip, ktorú pri modeloch topánok MT500 používa na strednú časť podrážky, teda oblasť kontaktu s pedálmi.

Guma je síce pevná ale dobre sa deformuje a spolupracuje s pinmi, takže topánky držali na pedáloch ako prikované a bike sme mali počas jazdy pod kontrolou.

Zmes Sticky Foot™ Dura na špičke a päte zas zabezpečuje odolnosť proti predčasnému opotrebovaniu pri chôdzi. Počas tlačenia bicykla alebo pohybu v teréne pri fotení, práci na údržbe trailov a podobne sa nám v topánkach kráčalo dobre a vďaka členitému dezénu nešmýkalo.

Nielen vďaka materiálu ale aj vďaka dezénu strednej časti (trojuholníkovým 3D logám Endura) sa topánky na pedáloch nehýbu a pri zmene polohy chodidla sme museli nohu dosť nadľahčiť.

Platforma pedálov, s ktorými sme topánky testovali mala cca 10 x 10 cm a 8 kovových pinov a spolu s podrážkou poskytla dostatočnú priľnavosť a spojenie jazdca s bikom.

Trakcia bola pôsobivá v členitom teréne aj na pumptracku, dokonca sa v nich príjemne šliape do kopca a ak sa topánky na pedáloch pohli, tak si dovolíme tvrdiť, že to spôsobila chyba jazdca.

Trakcia bola pôsobivá aj v členitom teréne aj na pumptracku a ak sa topánky na pedáloch pohli, tak to spôsobilo len nesprávne načasované odľahčenie a slabé zatlačenie chodidiel do pedálov napríklad pri odraze na skok, čo je výsledkom zlej jazdeckej techniky alebo chyby jazdca, nie topánok.

Pohyb však nebol, zrejme vďaka dezénu podrážky, nijak výrazný ani nekontrolovateľný a dovolíme si tvrdiť, že pri jazde po trailoch za mokra aj za sucha topánky držali na pedáloch výnimočne dobre.

Topánky sú síce tvrdšie a okolo pedálov sa neohýbajú ale vyhodnotili sme, že počas celodenného jazdenia je táto výraznejšia opora pre chodilo prospešná.

Pedále vás netlačia a chodidlá sa ani na dlhých trailoch alebo počas šliapania neunavia tak rýchlo ako v mäkkých modeloch.

Konštrukcia

Topánky sú vyrobené z odolného materiálu, ktorý sa ľahko čistí a zároveň bráni prenikaniu vlhkosti a nečistôt do nich.

Topánky sú vyrobené z odolného materiálu, ktorý sa ľahko čistí a zároveň bráni prenikaniu vlhkosti a nečistôt do nich. Tomu pomáhajú aj textilné kliny všité na oboch stranách medzi jazykom a topánkou zhruba do trištvrte jeho dĺžky.

Neznamená to však, že sú nepremokavé a ak budete jazdiť dlhšie vyslovene v daždi, čo sa nám nechtiac podarilo, tak jazyk po niekoľkých hodinách navlhne a voda sa dostane dnu aj cez vetracie otvory.

Každopádne platí, že do mokra sú oveľa lepšou voľbou ako iné topánky na platformové pedále, ktoré majú vpredu sieťovaný materiál.

Na konštrukcii topánok oceňujeme najmä vysokú mieru ochrany prstov a tiež zvýšenú vnútornú stranu, ktorá ochráni členky pri kontakte s kľukami.

Práve toto robí MT500-vky ideálnymi do náročného členitého terénu, pretože sa v nich cítite bezpečne a nemáte pocit, že pri prvom páde si zlomíte palec o koreň alebo kameň.

Tiež oceňujeme, že zadná časť podšívky je tvorená takzvanou žraločou kožou, takže pri chôdzi nemá topánka tendenciu vyzúvať sa.

Lenže, pevná konštrukcia, ktorú oceníte pri jazdení spôsobuje, že topánky sú počas prvých dní nosenia pri chôdzi trochu nepoddajné. Časom sa však „vychodia“, preto sa toho pri prvom obutí počas skúšania netreba zľaknúť.

Zapínanie

Šnúrky držia zaviazané celý deň no dosť by pomohlo, keby sa dali schovať pod poistnú gumičku ako na modely Hummvee, pretože skrývanie pod pracku so suchým zipsom je nepraktické.

Rovnako ako model na pripínacie pedále, majú aj MT500 Burner Flat kombináciu šnúrok a suchého zipsu.

Samotné šnúrky sú skvelé! Mäkké a ploché, takže po zaviazaní držia lepšie ako šnúrky na mnohých turistických topánkach.

Netreba ich počas dňa vôbec doťahovať a pevnému usadeniu nohy v topánke pomáha aj pracka so suchým zipsom.

Napriek tomu by dosť pomohlo, keby sa šnúrky dali schovať pod poistnú gumičku ako na modely Hummvee, pretože skrývanie pod pracku so suchým zipsom je nepraktické a šnúrky sa o suchý zips chlpia.

Veľkosť a číslovanie

Topánky sú tvrdšie, okolo pedálov sa neohýbajú a chodidlá sa ani na dlhých trailoch neunavia, čomu pomáha aj kvalitná, prepracovaná vložka.

Boli by sme veľmi radi, keby Endura zverejnila na svojom webe tabuľku, ktorá udáva, pre akú dĺžku chodidla v mm je každá veľkosť určená.

Keď nám topánky prišli, na škatuli bol uvedený aj tento údaj, no len pre danú veľkosť, nie celá tabuľka.

Na koniec ešte doplníme, že celý pár MT500 Burner Flat v našej veľkosti 42 (vhodný na chodidlo dlhé 263 mm) váži 811 g ale ich hmotnosť sme pri jazde na nohách nijak zvlášť nepociťovali.

Topánky sú dostupné v celých číslach od veľkosti 38 do 47 a v pol číslach sú dostupné len veľkosti 41,5, 42,5 a 45,5.

Na výber máte z troch farebných kombinácií – black (sivá/čierna), navy (tmavomodrá/svetlomodrá) a forrest green (tmavozelená/žltá).

Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz:

Aktuality

10:37 Dusty Days v Kálnici s účasťou svetových jazdcov!

V kálnickom bikeparku to bude v najbližších dňoch žiť a to poriadne. Uskutoční sa totoiž freeride akcia s názvom Dusty Days, na ktorú sú pozvaní tí najlepší svetoví jazdci!

Včera 12:15 Video: Victor Koretzky sa po pretekoch v XCC pustil do tímového kolegu Vidaurre Kossmanna.

Pretekári tímu Specialized Factory Racing si mali po pretekoch v Short Tracku čo vysvetľovať. Úspešnejší z tejto dvojice Martin Vidaurre Kossmann skončil v sobotu na treťom mieste a Victor Koretzky obsadil 4. pozíciu, s ktorou očividne nebol spokojný.

Včera 11:06 Fotogaléria: Najlepšie zábery z úvodného kola Svetového pohára v XCO v brazílskej Mairiporã.

Úvodné kolo v Brazílii bolo ohromne napínavé a plné zvratov. Najrýchlejšími jazdcami sa napokon stali Švédka Jenny Rissveds a Američan Chritopher Blevins.

Včera 10:51 Jenny Rissveds a Chritopher Blevins ovládli v napínavých pretekoch prvé kolo svetového pohára XCO v brazílskej Mairiporã.

Svetový pohár v horskej cyklistike odštartoval svojou prvou zastávkou v brazílskej Mairiporã. Elitní jazdci zvádzali súboje do úplného konca pretekov a o víťazoch sa rozhodovalo až v poslednom kole.

14.04.2024 Tom Pidcock bol v záverečnom šprinte štvorčlennej skupiny Amstel Gold Race najrýchlejší, Van der Poel mimo boja o víťazstvo.

Na druhom mieste v pretekoch skončil švajčiarsky jazdec Marc Hirschi, ktorý bol počas celých pretekov naozaj aktívny, avšak v šprinte na Pidcocka nestačil. Na treťom mieste v pretekoch skončil Tiesj Benoot.

Zavrieť reklamu