Pinarello predstavilo bicykel Bolide z 3D tlačiarne určený na hodinový rekord pre Filippa Gannu
Pinarello oficiálne predstavilo bicykel Bolide F HR 3D, ktorý Filippo Ganna použije pri svojom nadchádzajúcom pokuse o UCI Hour Record.
Značka tvrdí, že Bolide F HR 3D je „prvý bicykel na svete,“ ktorý využíva 3D tlačenú konštrukciu na veľkej časti bicykla.
Pinarello hovorí, že to umožnilo „predstaviť nové tvary a vlastnosti, ktoré nie je možné replikovať“ pomocou existujúcich konštrukčných techník z uhlíkových vlákien.
Tieto vlastnosti zahŕňajú prispôsobenú geometriu a veľkosť a nové aerodynamické tvary inšpirované veľrybou vráskavcom dlhoplutvým, ako aj menej zrejmé výhody, ktorými sú vnútorné vystuženie a skrátený čas vývoja.
Prvý aero bicykel na svete skonštruovaný 3D tlačou v súlade s pravidlami UCI
Pinarello Bolide F HR 3D je vyrobený v spolupráci s britskými špecialistami na 3D tlač Metron Advanced Equipment.
Rovnako ako v prípade nedávno predstaveného Mythos Elix 3D tlačeného predstavca Metron, aj rámová súprava Pinarello Bolide F HR 3D a sedlovka sú vyrobené zo Scalmalloy.
Táto zliatina skandia, hliníka a horčíka je podľa Pinarella „leteckým materiálom špeciálne navrhnutým pre 3D tlač“.
Rám bol vyrobený z piatich samostatných častí a potom zlepený pomocou epoxidovej živice.
Bicykel je postavený na 3D tlačených titánových úzkych riadidlách v štýle býčích rohov a rovnakých aero rozšíreniach aké sme videli na časovkárskom špeciále Filippa Gannu. „Hlava vidlice“ je tiež skonštruovaná pomocou 3D tlačeného titánu.
Kópia rámovej sady Filippa Gannu bola odoslaná do EFBE, popredného laboratória na mechanické testovanie bicyklov v Nemecku, na nezávislé testovanie podľa noriem ISO4210 (ISO4210 pokrýva bezpečnostné normy pre bicykle a zahŕňa celý rad únavových, nárazových a torzných testov).
Pinarello uvádza, že Bolide F HR 3D je prvým aerodynamickým bicyklom vytlačeným na 3D tlačiarni v súlade s UCI, ktorý prešiel týmito testami.
V súlade s pravidlami UCI bude Pinarello Bolide F HR 3D k dispozícii spotrebiteľom prostredníctvom oficiálnych predajcov, hoci vzhľadom na zákazkovú konštrukciu s 3D tlačou sa bude vyrábať iba na požiadanie a nie je uvedená žiadna cena. Predpokladať sa však dá, že cena bude vysoká.
Čo nás môže veľryba vráskavec dlhoplutvý naučiť o aerodynamike?
Vizuálne najvýraznejším aspektom Bolide F HR 3D je pravdepodobne hrboľatá sedlová trubka a sedlovka. Podľa Pinarella sú navrhnuté tak, aby napodobňovali vrásnenie na plutvách veľrýb.
Pinarello sa odvoláva na výskum Univerzity v Adelaide, ktorá tento koncept aplikovala na rám bicykla v patentovej prihláške podanej v roku 2016. Podobný nápad využíva aj Zipp pre svoj profil ráfika Sawtooth.
Konštruktéri tvrdia, že sedlová trubka a sedlovka tvoria až 39 percent celkového odporu na bicykli a že je to obzvlášť náročná oblasť na riadenie prúdenia vzduchu v dôsledku turbulencií, ktoré vytvárajú pohyblivé nohy jazdca.
Pridanie hrebeňov na prednú hranu týchto štruktúr môže pri správnej veľkosti „minimalizovať tento separačný efekt a znížiť odpor“, tvrdí Pinarello.
Toto zníženie odporu sa dosiahne „generovaním prúdových vírov v žľaboch medzi hrbolčekmi, čo spôsobí, že prúdenie za vrcholmi zostane pripojené“.
Zbohom pravidlu 3:1
Okrem hrboľatých rúrok uvádzajú, že aerodynamické výhody našli aj tradičnejšími spôsobmi a to prostredníctvom predĺženia profilov rúr nad rámec obmedzení nedávno odstráneného pravidla UCI 3:1 (ktoré hovorilo, že rámové trubky a vidlica môžu byť maximálne trikrát dlhšie ako je ich šírka).
Pinarello neuviedlo presné pomery pre jednotlivé trubky na Bolide F HR 3D, ale hovorí: „Je veľmi dobre známe, že profily, ktoré majú pomer strán 6:1 alebo dokonca 8:1, fungujú výrazne lepšie ako staré s pomerom 3: 1.“
Náboje kolies a stredová konzola sa tiež výrazne zúžili, čím sa dosiahli ďalšie aerodynamické zisky v porovnaní s Bolide HR, ktorý použil Bradley Wiggins pri svojom hodinovom rekorde v roku 2015.
Predný a zadný náboj má šírku 69 mm a 89 mm, v porovnaní so 100 mm a 120 mm. Stred je teraz široký len 54 mm, čo predstavuje zúženie o 16 mm.
Nie, širokej vidlici
Je pozoruhodné, že Pinarello sa rozhodlo zostať pri tradičnejšom, úzkom dizajne vidlice a sedlových vzpier.
Poznamenáva, že dizajn širokého postoja, ako je ten, ktorý možno vidieť na Hope HB.T, môže zlepšiť výkon, ak zníži celkový odpor systému (jazdec plus bicykel) dostatočne na to, aby prevážil spomalenie spôsobené dizajnom.
Na margo toho Pinarello uvádza, že výsledky testov takýchto návrhov boli „príliš nestabilné“ a že „potenciálne zisky neboli dostatočne konzistentné na prijatie takéhoto dizajnu.“
Zaujímavé na tom je, že tento koncept bol prijatý v spomínaných 3D tlačených aero rozšíreniach. Pinarello poznamenáva, že zalomený dizajn zvyšuje odpor izolovane, ale vedie k čistému zníženiu aerodynamického odporu s jazdcom.
Všetky tieto konštrukčné prvky testovali v aerodynamickom tuneli a tiež v reálnych podmienkach.
Ako už vieme, posledným testom Bolide F HR 3D bol úspešný pokus o hodinový rekord Dana Bighama začiatkom tohto roka, v ktorom jazdil na neoznačenom prototype bicykla.
Špecifikácia Pinarello Bolide F HR 3D Filippa Gannu
- Rám: Pinarello Bolide F HR 3D, 3D-printed Scalmalloy
- Riadítka: Pinarello, 3D printed titanium
- Kolesá: Princeton CarbonWorks Track Special
- Plášte: Continental GP5000 TT
- Kľuky a prevodník: WattShop Cratus Aero Crank with WattShop Cratus carbon fibre chainring
- Reťaz: Muc-Off optimised Izumi Kai 1⁄2” track chain
- Sedlo: Fizik Ares TT