Pridajte sa k predplatiteľom

Biker.sk

ZÁMOK K ROČNÉMU PREDPLATNÉMU ČASOPISU BIKER IBA ZA 19,80€!
Poradňa

Ráfiky – solídny základ každého kolesa

V Biqueste pomáhame bikerom užívať si viac každú jazdu. Vypletieme totiž kolesá na mieru a kvalitné výplety sú elementom, ktorý značne prispieva k lepším zážitkom z jazdy (o tom sa dočítate tu). Konfigurácia výpletov na mieru je druhom alchýmie a, po úvodnej diagnostike, je na rade výber dielov. Solídnym základom kvalitných vypletených kolies je ráfik. Aké základné parametre zvážiť pri výbere?
Biker

Materiál

Na výrobu ráfikov sa používajú dva základné materiály – karbón a hliník, resp. dural. Konkrétne zloženie duralovej zmesi má vplyv hlavne na tuhosť a pevnosť ráfiku. Nemenej dôležitým faktorom určujúcim výsledné vlastnosti produktu je tvar a technológia výroby a spracovanie či použitie nytov.

Karbonové ráfiky vyhrávajú nad hliníkovými hlavne v kategórií tuhosti a váhy (aj keď to nie je pravidlom). Naopak absolútne najväčšou nevýhodou karbonových ráfikov je cena. Cenovo kvalitné ráfiky pohybuje od 10 tis. Kč za kus. Dajú sa kúpiť aj výrazne lacnejšie varianty, najmä na ázijských predajných weboch. Kúpa takých ráfikov je ale mačkou vo vreci. Či už vyberáme ráfiky odkiaľkoľvek, mal by nás zaujímať počet vrstiev karbónovej pleteniny (aspoň 6-7). Na ráfiky môžu byť použité aj ďalšie povrchové úpravy ako ochrana pred mechanickým poškodením.

Typy

Najzákladnějšie delenie typov ráfikov je na jednostenné a dvojstenné. Tu sa určuje, koľko má ráfik horizontálnych stien. Dvojstenné ráfiky sa často nesprávne označujú pojmom dvojkomorové. Dvoj alebo viackomorové ráfiky sú v skutočnosti druhom dvojstenných ráfikov, kedy je vnútorný priestor ráfiku ešte viac rozčlenený tak, aby bola dosiahnutá vyššia pevnosť.

V poslednej dobe sú na vzostupe v obľúbenosti tzv. tubeless ready ráfiky alebo ráfiky pre bezdušový systém. Tieto ráfiky sú síce prispôsobené pre použitie bezdušového systému, môžu byť ale použité aj klasicky s dušou a plášťom. Naopak to ale nie je možné.

To, že sú ráfiky pre diskové a véčkové brzdy, snáď nie je nutné ďalej rozvádzať.

 

Vnútorná a vonkajšia šírka

Tento rozmer je rozhodujúci pri výbere šírky plášťu. Preto je niekedy dobré ísť na to naopak – podľa šírky plášťa vyberať vhodný ráfik.

Súčasným trendom je použitie tzv. plus size modelov ráfikov. U starších modelov bicyklov sa ale môže stáť, že konštrukcia rámu bicykla nie je určená na použitie širokého obutia a nie je možné si takto jednoducho vytuningovať starší bicykel novými výpletmi.

 

Tvar

Na trhu je ohromné množstvo rôzne tvarovaných ráfikov a platí, že tvar je často len otázkou preferencie zákazníkov. Populárne sú aktuálne vysoké ráfiky nielen u cestných bicyklov, ale aj pre mestské biky. Vysoké ráfiky vyzerajú efektne, a vďaka svojmu tvaru sú aj aerodynamickejšie. Nevýhodou je vyššia hmotnosť.

Čím ďalej, tým častejšie je možné stretnúť sa aj s asymetrickými ráfikmi. Tieto ráfiky sa používajú hlavne u diskových kolies na dosiahnutie rovnakého napnutia lúčov na oboch stranách výpletu a tak dosiahnutie vyššej tuhosti a trvanlivosti.

Váha

Po prečítaní článku na internete môže čitateľ nadobudnúť dojem, že nízka váha je hlavnou vlastnosťou kvalitných výpletov. Pravda je taká, že to neplatí vo všetkých prípadoch. Pokiaľ jazdec koleso často prenáša, z akéhokoľvek dôvodu, alebo často zastavuje a následne sa rozbieha, potom váha je to, čomu sa oplatí venovať pozornosť. Pokiaľ je ale cieľom rýchlosť, potom hrá dôležitejšiu rolu aerodynamika ako váha. Každý cyklista je originál a jeho štýl jazdy je jedinečný. Preto ťažko hľadať všeobecné pravdy platiace pre všetkých.

Povrchová úprava

U farebných ráfikov bývajú použité špeciálne tenkovrstvové laky, niekedy prášková farba (komaxit) a najčastejšie eloxovánie. Elox posilňuje prirozenú oxidáciu hliníku a jeho mikrotenká vrstva má dobrú koróznu odolnosť a oteruvzdornost. Medzi ďalšie možné vzhľadové úpravy patrí kartáčovánie, leštenie, pieskovánie a ďalšie.

Pre správny výber konkrétneho modelu je potrebné vziať do úvahy ešte mnoho ďalších faktorov – váha jazdca, štýl jazdy, množstvo prejdených kilometrov za rok, ale aj očakávánia a doterajšie skúsenosti. Pokiaľ chcete zažiť nový pôžitok z jazdy, napíšte na wheels@biquest.eu

Viac čítajte na našom blogu: http://www.biquest.eu/cz/

Aktuality

Včera 16:39 43-ročný Alejandro Valverde suverénne vyhral gravelové preteky Svetového pohára La Indomable.

Valverde zvíťazil na 96-kilometrovej trati s prevýšením 2 400 m v španielskej provincii Almeria. Na druhom mieste skončil francúzsky jazdec Hugo Drechou (Groove Gravel) pred Portugalčanom Tiagom Ferreirom (Vouzela BH).

19.04.2024 Po Cape Epic potvrdzujú Števková s Krahulcovou výbornú formu aj na pretekoch 4 Islands, kde sú priebežne na 3. mieste (+ galéria).

Slovenské duo pretekárok Janka Keseg Števková s Martinou Krahulcovou nastúpili do ďalších etapových pretekov dvojíc, tentokrát v Chorvátsku na podujatí 4 Islands. V pretekoch sa im darí a zatiaľ v každej etape skončili na vynikajúcom 3. mieste!

19.04.2024 Video: Toto je trať 2. kola svetového pohára XCO v brazílskej Araxá.

Minulý týždeň odštartoval seriál svetového pohára v horskej cyklistike podujatiami XCC a XCO v brazílskej Mairiporã. Pretekári mali niekoľko dní na oddych a doladenie formy a už počas soboty a nedele sa môžeme tešiť na druhé kolo svetového pohára.

19.04.2024 Juan Pedro López je celkovým víťazom pretekov Okolo Álp, poslednú etapu vyhral Aurélien Paret-Peintre.

26-ročný Španiel si pripísal na talianskych etapových pretekoch svoje prvé profesionálne víťazstvo, keď vyhral tretiu etapu, a zároveň sa stal po prvýkrát víťazom celkovej klasifikácie.

19.04.2024 Fotogaléria: Ako Peter Sagan jazdil aj varil na tréningovom kempe vo Finale Ligure.

„Takto dobre som sa necítil už asi 10 rokov,“ povedal Peter pri našej poslednej spoločnej večeri. „Som naozaj rád, že sme sa tu stretli takáto skvelá partia a dúfam, že sa takto ešte stretneme.“

Zavrieť reklamu