Test: Specialized Epic Hardtail
Naše hodnotenie
Vynikajúci rám, ktorý si zaslúži o niečo lepšiu výbavu. Môžete mu ju dopriať časom.
PLUSY
- Má jednu z najlepších geometrií na trhu na zdolávanie terénu nahor aj nadol
- Objemné plášte znásobujú komfort aj trakciu na tých najrôznejších povrchoch
MÍNUSY
- Výbava je na prvý pohľad lacnejšia ako u porovnateľných konkurentov
Na XC bikoch sa pokroky v geometrii prejavujú najpomalšie, nie však v prípade nového Epicu. Ten patrí k tým najradikálnejším na trhu. Tento bike má dlhý reach, položený hlavový uhol a je osadený vidlicou s kratším ofsetom, ktorá zvyšuje jeho stabilitu vo vysokej rýchlosti.
Rám
Ešte o generáciu dozadu bola trieda karbónu Fact 11m, z ktorej je postavený tento konkrétny model, tou najvyššou v ponuke. Dnes už sú top modely S-Works vyrobené z ešte ľahšieho materiálu, no aj tento má rám, ktorý váži hlboko pod jedno kilo.
Dizajn je štíhly a klasicky jednoduchý. Všetko len nie tradičná je však geometria so 455mm reachom na L-ku, 68,5-stupňovou hlavou a 74-stupňovým sedlovým uhlom. Dlhý je aj 1146mm rázvor.
Komponenty
Vidlica má vnútri jednoduchý tlmič Motion Control a nedá sa diaľkovo uzamknúť. Má však spomínaný kratší ofset, ktorý dokazuje, že hoci Specialized pri osádzaní tlačil na cenu, nad bikom naozaj premýšľal. Pohon z kombinácie sád SRAM NX a SX Eagle funguje, no v porovnaní s GX či Shimano XT je jeho kvalita na nižšej úrovni.
Kazeta má aj o jeden zub menší 11 – 50-zubový rozsah. Naopak, plášte Fast Trak s rozmerom 2,3 sú pekne objemné a krátke sedlo Power Sport podľa nás patrí k tým najlepším na trhu. Aj zvyšok komponentov je prevažne v réžii Specializedu.
Jazda
Epic Hardtail má dve výrazné vlastnosti. V teréne je schopný a pohodlný. To len zodpovedá trendom, ktoré udáva pretekárska časť tohto segmentu. Moderné XC biky musia byť schopné popasovať sa s čoraz náročnejšími zjazdami, a preto sa ich geometria čoraz viac posúva do teritória trailbikov. A o Epicu to platí tak, ako o žiadnom inom biku.
Keď sa trail začal zvažovať, zamotávať a bol čoraz rozbitejší, Epic bol nedostihnuteľný. Vďaka položenému hlavovému uhlu a vidlici s krátkym ofsetom perfektne prechádza zákrutami. Je stabilný, pritom dostatočne obratný vďaka krátkemu predstavcu. Konské dávky sebavedomia v teréne znásobujú aj objemné plášte, ktoré dodávajú potrebnú trakciu a zároveň pomáhajú tlmiť tie najhoršie nárazy.
Zjazdovanie na pretekárskych XC bikoch si vždy vyžadovalo precízny výber stopy a opatrné zaobchádzanie. Na Epicu sú však presne tieto sekcie zábavou. Vidlica nechodí tak hladko ani ukáznene ako napríklad RockShox SID či Fox 32 a keď dostane viacero nárazov za sebou, má tendenciu trochu sa zakuckať. Tieto negatíva však na povrch vyplávajú až pri priamom porovnávaní. Sama osebe funguje dostatočne dobre.
Čo by to však bolo za XC-čko, keby nevedelo aj stúpať do kopca. V tom síce neexceluje – celková hmotnosť bicykla a objem plášťov sú predsa len cítiť – no ak sa rozhodnete vydriapať nahor mokrými kameňmi či koreňmi, práve plášte budú esom v rukáve.
Rám je pritom viac ako dostatočne tuhý na to, aby ste sa mohli postaviť zo sedla, naozaj sa oprieť do pedálov a kmásať za široké 750mm rajdy. K tuhosti prispievajú aj koncovky nábojov Torque Cap. Zvyšok výbavy síce funguje, no nenadchne. Radenie by mohlo byť hladšie, páčky v kokpite by zase mohli byť od toho istého výrobcu, aby sa dali ľahšie nastaviť a kokpit pôsobil úhľadnejšie.
Napriek tomu, že nejde o „sadový“ model, brzdy MT501 brzdia konzistentne a silno. Rám samotný je bezpochyby veľmi vydarený. Pre slabšiu výbavu mu však pár plusových bodov uniklo.