Test: Canyon Exceed CF SL 7.0
Naše hodnotenie
Obratný bike s vynikajúcim pomerom ceny a výkonu, ktorý exceluje najmä na točitých trailoch.
PLUSY
- Naozaj dobrá výbava vzhľadom na cenu
- Svižná akcelerácia a obratné ovládanie sú zábavné na točitých trailoch
MÍNUSY
- Na rýchlych a rozbitých trailoch nedokáže jazdiť tak rýchlo a nie je ani z najpohodlnejších
- Kvôli modelu priameho predaja si ho nemáte kde vyskúšať a záručný servis je pomalší
Od Canyonu, ktorý sa predáva len online bez možnosti vkráčať do predajne a vyskúšať si ho, sa vzhľadom na tento model predaja dobrá výbava už tak nejak očakáva. To, čo sme našli na tomto modeli, nás však aj tak dokázalo šokovať.
Rám
Táto verzia modelu Exceed sa na trhu prvýkrát objavila v sezóne 2015. Vtedy medzi konkurenciou svojou progresívnou geometriou vynikal. Dnes už je jeho geometria porovnateľná s ostatnými bikmi. Reach má 441 mm, hlava 69,5-stupňa, sedlový uhol 73 stupňov a zadná stavba je dlhá 432 mm. Karbónový rám s čistými líniami má premyslené detaily. Kabeláž je ukrytá pred zrakom, zadná stavba je chránená pred spadnutou reťazou a zadný brzdový strmeň sa nachádza vo vnútri zadnej stavby. Zadná oska Quixle s vyskakovacou rúčkou sa z rámu vyberá ľahko a rýchlo.
Komponenty
Nájsť na biku stojacom hlboko pod tri tisícky karbónové kolesá a vidlicu RockShox SID vrátane diaľkového uzamykania je čosi nevídané. Kolesá sú pritom obuté do trojzmesového plášťa Maxxis Rekon vpredu a štandardného Aspenu vzadu. Bike vpred poháňa 12-rýchostná sada SRAM GX Eagle a zastavujú ho ľahké brzdy Level TL. Naša jediná výhrada smeruje k sedlu Selle Italia SLS, na ktorom sme sa pri silovom šliapaní trochu šmýkali.
Jazda
Hmotnosť 10,38 kg hovorí jasne – ide o veľmi dobrý údaj. Veľkú časť hmotnosti pritom šetrí tam, kde na tom záleží najviac – na ráfikoch a plášťoch. V kombinácii s tuhým rámom, rýchlo sa odvaľujúcimi plášťami a (dnes už) tradičnou geometriou, ide o veľmi svižný bike. Dravo vpred a bez kúska energie nazmar sa derie za každým zášľapom.
Na hladkom povrchu – či už asfalte alebo tvrdom traile, sa plášte odvaľujú rýchlo a potichu. Na voľnom podklade či v blate však ich nízky dezén rýchlo máva bielou vlajkou a ukočírovať bike si žiada dobrý postreh. Vidlica RockShox SID je v XC kruhoch obľúbenou stálicou. Oprávnene. Jej konštrukcia je tuhá, chod pekne hladký a kontrolovaný.
Na riadidlách okrem toho nájdete diaľkové ovládanie uzamykania, ktoré funguje krajšie ako to od Foxu. Vidlica má však zároveň pätky Torque Cap stavané na použitie so širšími koncovkami náboja. Mnohé kolesá na trhu vrátane týchto ich však nemajú. Prepchať osku nábojom preto trvá o čosi dlhšie.
Karbónové kolesá dodávajú biku nádych luxusu a zároveň prispievajú k jeho nízkej hmotnosti. Bike je s nimi citeľne živší a pod nohami pôsobí dychtivejšie. Predok Canyonu je však o niečo tvrdí a my si myslíme, že dôvodom sú práve tieto kolesá. Skúsili sme preto o niečo podhustiť plášte, ktoré pomohli s absorpciou vibrácií.
Na neustále búšenie do pedálov nabáda aj osadený väčší 34-zubový prevodník. GX-ko radí o niečo ťažkopádnejšie ako Shimano XT. Shimano tiež dvojklikom páčky dovoľuje posúvať reťaz po kazete o niečo rýchlejšie, čo môže v zápale pretekov zavážiť.
Exceed má naozaj ostré ovládanie, ktoré exceluje najmä na zavretých, točitých trailoch. K slovu sa dostáva aj rýchla akcelerácia kolies, ktorá vám pomôže pri vyšliapavaní z každej pomalej zákruty. Na otvorenejších rýchlych a rozbitých trailoch už sa k slovu prihlási tvrdosť kolies, ktoré príliš nepomôžu absorbovať nerovnosti.
Bike síce nie je neovládateľný, no jednoducho v teréne nepôsobí tak sebavedome. Nejde o žiadny revolučný bike, no rozhodne vás nebude limitovať na žiadnom okrem z tých najtechnickejších XC okruhov.