Biker.sk

ROČNÉ PREDPLATNÉ ČASOPISU BIKER IBA ZA 16,90€!
Obuv

Test: Tretry Endura MT500 Burner Clipless

Značka Endura doplnila túto sezónu svoje portfólio o topánky a predstavila rovno tri modely. My sme ako prvé otestovali MT500 Burner Clipless, teda tretry na nášľapné pedále.
Hodnotenie: 4.5/5
149,99
Ivana Budajová

Naše hodnotenie

Odolné ale pohodlné topánky MT500 Burner Clipless sa Endure naozaj podarili. Nie je problém s nimi absolvovať enduro alebo DH preteky, či jazdiť len tak rekreačne celý deň v bikeparku a potom si v nich ešte posedieť s kamarátmi v bufete a odšoférovať auto domov. Okrem gravity disciplín s nimi zvládnete absolvovať aj dlhé trasy, kde treba občas medzi šliapaním zosadnúť z bicykla a prejsť pár metrov pešo. Sú síce trochu menej priedušné, no vďaka absencii sieťovaného materiálu sú odolné proti špine, nenasiakajú vodu a jednoducho sa čistia. Ideálne do akýchkoľvek poveternostných podmienok a do každého terénu.

+PLUSY

  • Veľmi dobrá ochrana chodidla
  • Priľnavá podrážka
  • Pohodlné počas celého dňa
  • Veľký rozsah posunu kufrov
  • Odolné voči prenikaniu nečistôt
  • Ľahko sa čistia

-MÍNUSY

  • Mäkšia medzipodrážka
  • Nejasná veľkostná tabuľka
  • Šnúrky sa chlpia o suchý zips

Veľkosť a číslovanie

Ako prvé sme pri výbere riešili číslovanie. Pokiaľ navštívite kamennú predajňu, kde si tretry môžete vyskúšať, nie je problém zvoliť si správnu veľkosť. Pri nákupe cez internet je to však trošku zložitejšie.

Nikde na webe ani v katalógu sme totiž nenašli tabuľku, ktorá udáva, pre akú dĺžku chodidla v mm je každá veľkosť určená ale keď nám topánky prišli, na škatuli bol uvedený aj hľadaný údaj.

My sme si vybrali veľkosť 46, čo podľa čísla na škatuli zodpovedalo chodidlu s dĺžkou 299 mm. To by bolo teoreticky v poriadku, keďže testovací jazdec má chodidlo dlhé 300 mm ale po rozbalení a prvotnom obhliadnutí topánok sme zistili, že na vnútornej strane jazyka je údaj 298 mm.

Poviete si, že milimeter sem – milimeter tam, ale po obutí boli topánky trochu tesné a prsty sa dotýkali ich prednej časti, čo trochu prekážalo pri chôdzi

Nakoniec sme sa rozhodli, že im dáme šancu a po namontovaní kufrov, sme ich zobrali na pár jázd na lokálne traily a neskôr aj do bikeparkov, kde sme už o pár milimetrov menšiu veľkosť nevnímali.

Topánky nosením ešte trochu povolili, takže aj chôdza bola časom (zhruba po dvadsiatich výjazdoch) pohodlnejšia. Aj napriek tomu by sme už v budúcnosti volili radšej o pol resp. celé číslo väčšiu veľkosť.

Zapínanie

Prenikaniu nešistot do topánok pomáhajú brániť aj textilné kliny všité na oboch stranách medzi jazykom a topánkou zhruba do trištvrte jeho dĺžky.

Pri obúvaní bola trochu záludná kombinácia doťahovania pomocou klasických šnúrok a suchého zipsu. Počas šnurovania sa stávalo, že sa šnúrky zachytávali o suchý zips a chlpili sa.

Dá sa tomu predísť tak, že si najskôr suchý zips zlepíte dohromady, potom zašnurujete šnúrky a nakoniec suchý zips odlepíte, prevlečiete cez pracku, dotiahnete a zalepíte. Možno aj z tohto dôvodu sú k topánkam dodávané náhradne šnúrky.

Tí, ktorí si topánky zašnurujú len keď sú nové a potom si ich obúvajú s pomocou obuváka a len dotiahnu popruh, nemajú problém.

Podrážka

Jemnejší dezén aj rozdielny materiál Sticky Foot v strednej časti podrážky umožňuje jednoduché zacvakávanie do pedálov aj v prípade platformy s pinmi.

Čo sa týka montáže kufrov, tak tretry majú veľmi veľký rozsah predo-zadnej pozície, čo považujeme za veľké plus. Tú správnu polohu si v závislosti od svojich preferencií nájde úplne každý jazdec.

Navyše, pri montážnych bodoch je aj stupnica od 1 do 10, takže rovnaká poloha kufrov na obidvoch topánkach alebo hľadanie tej správnej pozície nie sú absolútne žiadny problém.

Malé mínus však dávame trochu mäkšej medzipodrážke, cez ktorú sme cítili na chodidle pri našliapnutí do pedálov zacvakávací mechanizmus pedálu, čo pri väčšom počte najazdených kilometrov nemusí byť úplne príjemné.

Preto odporúčame topánky najmä pre majiteľov pedálov s platformou okolo nacvakávacieho mechanizmu. Našťastie používame pedále s platformou, ktorej výška sa dá podložkami o nejaký ten milimeter upraviť, resp. priblížiť k podrážke a po tejto úprave sme už upínací mechanizmus cez tretru necítili. Toto ale považujte za veľmi subjektívny pocit v porovnaní s bežne nosenými tretrami, ktoré sú fakt tvrdé.

K dobrému pocitu pri nosení a usadeniu chodidla v topánke rozhodne prispieva aj dobre tvarovaná a pohodlná vložka.

Na druhej strane, mäkšia medzipodrážka spolu so skvelou podrážkou z gumenej zmesi Sticky Foot TM zabezpečujú, že sa v topánkach veľmi dobre chodí. Dezén strednej časti podrážky je hladší, takže zacvakávanie do pedálov a vycvakávanie tretier z pedálov je úplne bezproblémové, aj ak máte na platformách okolo zacvakávacieho mechanizmu piny.

Predná a zadná časť podrážky má väčšie výstupky, takže ak sa pohybujete na spevnenom povrchu niekde na pumptracku alebo v lese na mäkkom podklade, keď budete tlačiť bicykel, podrážka vás vždy podrží v tom pravom zmysle slova.

Okrem dezénu je rozdielny aj materiál podrážky. Zmes Sticky Foot Grip je použitá v kontaktnej oblasti s pedálmi, ponúka maximálnu priľnavosť, prispôsobuje sa pinom a udržuje nohu na svojom mieste.

Sticky Foot Dura na špičke a päte zabezpečuje odolnosť proti predčasnému opotrebovaniu pri výstupoch s bicyklom na chrbte alebo počas jeho tlačenia.

Konštrukcia

Konštrukcia a tvar topánok sú na vysokej úrovni a ani po celodennom nosení sme nepociťovali únavu v oblasti chodila.

Konštrukcia a tvar topánok sú na vysokej úrovni a ani po celodennom nosení sme nepociťovali únavu v oblasti chodila. K dobrému pocitu pri nosení a usadeniu chodidla v topánke rozhodne prispela aj dobre tvarovaná a pohodlná vložka.

Po vyzutí po celodennom jazdení nebola ponožka prepotená a chodilo nebolo špinavé, ako sme niekedy u iných tretier so sieťovinou v oblasti prstov zvyknutí. Tretry sú vyrobené z odolného materiálu, ktorý je v prednej časti jemne perforovaný, teda vetranie je zabezpečené.

Potešilo nás, že sa tretry po výjazdoch v blate, či prachu veľmi ľahko čistia. Prenikaniu nešistot do topánok pomáhajú brániť aj textilné kliny všité na oboch stranách medzi jazykom a topánkou zhruba do trištvrte jeho dĺžky.

Na konštrukcii topánok oceňujeme ochranu chodidla v prednej a zadnej časti a tiež zvýšenú vnútornú stranu, ktorá ochráni členky pri kontakte s kľukami. Tiež oceňujeme, že zadná časť podšívky je tvorená takzvanou žraločou kožou, takže pri chôdzi nemá topánka tendenciu sa vyzúvať sa.

Praktické info

Na koniec ešte doplníme, že celý pár MT500 Burner Clipless v našej veľkosti 46 váži 1 041 g ale ich hmotnosť sme pri jazde na nohách nijak zvlášť nepociťovali. Tretry sú dostupné v celých číslach od veľkosti 38 do 47 a v pol číslach sú dostupné len veľkosti 41,5, 42,5 a 45,5.

Na výber máte zo štyroch farebných kombinácií – black (sivá/čierna), cocoa (oranžová/bordová), navy (tmavomodrá/svetlomodrá) a forrest green (tmavozelená/žltá).

Aktuality

24.06.2022 Van Avermaet po ôsmich rokoch nejde na Tour: Cítil som sa pripravený pretekať na Tour de France.

Tím AG2R-Citroën nevybral skúseného belgického pretekára pre tohtoročnú Tour. „Bolo ťažké počuť také rozhodnutie. Vincent a Julian [Jurdie, športový riaditeľ] mi včera zavolali so správou, že nie som v tíme na Tour de France a bolo to veľké sklamanie, pretože som to naozaj to nečakal,“ povedal Greg Van Avermaet. (cyclingnews)

24.06.2022 O titul majstra Slovenska budú bojovať obaja bratia Saganovci (+propozície & zoznam štartujúcich).

Peter a Juraj Saganovci držia titul majstra Slovenska už 11 rokov za sebou. Peter má na konte sedem víťazstiev (2011-2015, 2018, 2021) a Juraj štyri (2016, 2017, 2019, 2020). Majstrovstvá Česka a Slovenska sa uskutočnia v českom meste Mladá Vožice – muži pretekajú v nedeľu 26. júna a ženy, juniori a juniorky v sobotu 25. júna.

24.06.2022 Poradňa: Ako začať jazdiť na trailoch a v bikeparkoch?

Ak sa s rodinou alebo kamarátmi chystáte prvýkrát do bikeparku alebo trailcentra, máme pre vás zopár tipov, ako to zvládnuť a s čím by ste mali rátať.

24.06.2022 Nový Hightower je najvšestrannejším bicyklom Santa Cruzu.

Má agresívnejšiu geometriu či úložný priestor v ráme so zdvihom 145mm vzadu a 150mm vpredu.

24.06.2022 Tím Bora-Hansgrohe predstavil špeciálnu edíciu oblečenia na Tour de France 2022.

V spolupráci so značkou Le Col oblečie tím jazdcov do svetlejších odtieňov pre horúčavy v júli, pričom nahradí tmavšie zelené časti ich obvyklého dresu bielymi a biele logo Bora vymenili za čierne.

Biker hodnotenie

Skvelý: jednoznačne najlepší vo svojej triede
Veľmi dobrý: jeden z najlepších na trhu
Dobrý: odvedie si svoju prácu
Priemerný: ničím výnimočný
Podpriemerný: istým spôsobom nevhodný
Slabý: radšej si nájdite niečo iné
Nebezpečný, hlúpy alebo oboje dokopy
Zavrieť reklamu