Test: Canyon Spectral 125 CF 8
Naše hodnotenie
Nízkozdvihový Spectral perfektne zvláda technické a strmé traily, no na tých miernejších je lenivejší, než by napovedal zdvih.
PLUSY
- Mimoriadne schopný na strmých a technických trailoch.
- Je tuhý, odolný a rýchly.
- V rýchlych zákrutách drží ako prikovaný.
MÍNUSY
- Je ťažší a citeľne lenivejší ako mnohí konkurenti s podobným zdvihom.
- Na menej náročných trailoch sa na ňom zbytočne vytrápite.
Spectral 125 je, ako správne tušíte, nový prírastok do rodiny Spectralov s nižším zdvihom 125 mm. Stálice v ponuke nemeckej direct sale značky pritom majú 150, resp. 160 mm. Ide tak, minimálne teoreticky, o lepšiu voľbu na menej náročné traily, či na také, kde je veľa stúpania. Geometria a kinematika odpruženia sa pritom veľmi podobajú na jeho starších bratov.
Canyon hovorí, že nový nízkozdvihový Spectral bude hravejší, s progresívnejším odpružením a kúskom anti-squatu naviac. Výsledkom by tak mali byť lepšia odozva na pedálovanie aj väčšia ochota odrážať sa do vzduchu.
Nízkozdvihové biky, ktoré toho zvládnu oveľa viac, než napovedajú milimetre, milujeme. Bude to však aj prípad Spectralu 125? Alebo sa tak veľmi snaží zvládnuť všetko, že mu nič nepôjde poriadne? Canyon pritom trailbike s podobným zdvihom – Lux Trail – už vyrába. Nebudú si navzájom kradnúť trhový podiel?
Rám
V modelovom rade Spectral 125 je celkom päť bikov – dva s hliníkovým a tri s karbónovým rámom. My sme testovali prostredný karbónový model, teda ten, na ktorý pravdepodobne budete pozerať aj vy.
Zadný zdvih 125 mm a 29-palcové kolesá sú niekde na pomedzí downcountry a trailbikových kategórií. Dlhý reach (486 mm na L-ku) a naozaj položený 64-stupňový hlavák však pripomínajú skôr pretekárske enduro.
Na nemalé ambície v teréne odkazujú aj masívne trubky či mimoriadne nízka sedlová trubka (435 mm na L-ku). Kratučká zadná stavba (437 mm) má za úlohu dodať biku bleskurýchlu manévrovateľnosť.
Predok je však, naopak, mimoriadne dlhý. Ťažko tak tento bike zaradiť do niektorej z existujúcich kategórií. Canyon o Spectrali 125 hovorí jednoducho ako o nízkozdvihovom trailbiku.
Komponenty
K robustnému rámu dobre ladí masívna 140 mm vidlica Fox 36. Štvorpiestové brzdy Shimano XT hryzú do veľkých 203 a 180 mm kotúčov. Dlhokánska teleskopická sedlovka s 200 mm zdvihom vám zase dovolí zaraziť ju na nízkom ráme úplne nadol.
Kolesá DT Swiss XM 1700 rozhodne nepatria k najľahším, no zároveň toho znesú naozaj veľa. Pohon zo súpravy XT je spoľahlivý a radí presne. Vymenili by sme len prevodník za o dva zuby menší, 30-zubový. Tak by bike mal ešte o niečo väčší rozsah pre strmé výšľapy.
K biku dostanete aj 600 ml fľašku, ktorá sa len tak-tak vojde do košíka, do ktorého sa vkladá zo strany. Do rámu sa zmestí aj šikovná kapsička na náradie, v ktorej dostanete račňový multikľúč, súpravu na opravu bezdušákov a adaptér na CO2 bombičky. Kapsička nám síce pri jazde odpadla, no našli sme ju a keď sme ju lepšie pritiahli, už zostala po celú dobu testovania na mieste.
Jazda
Vďaka dlhému reachu a naozaj strmému 77-stupňovému sedlovému uhlu dokáže do kopca napredovať sebavedomo. Zadné odpruženie sa však pri silovom šliapaní citeľne pohojdáva, a to aj napriek nadizajnovanému anti-squatu. Často sme tak siahali po páčke na tlmiči Fox Float X. Nejde ani o zvlášť ľahký bicykel.
Do kopca vás dostane relatívne bezbolestne, no nečakajte, že nahor vyletí ako XC-čko. Vynahradí vám to však v prvom náročnejšom zjazde.
A v strmých technických zjazdoch absolútne exceluje. Predok drží ako prikovaný, zatiaľ čo kratučká zadná stavba, progresívne odpruženie a tuhý rám vám dovolia hrať sa s bikom a narvať ho do zákrut na plný plyn.
Naopak, na miernejších a plochejších trailoch pôsobí trochu lenivo, zvlášť v porovnaní s niektorými konkurentmi s podobným zdvihom. Predok je dlhý, hlava položená a pomalšie a prudšie zákruty biku príliš nesedia.
Agresívna geometria vás nabáda pustiť to do rozbitej sekcie bez bŕzd, no nízky zdvih a tuhé odpruženie vás vrátia späť do reality. Rany do nôh a rúk vám položia otázku, či by nebolo rozumnejšie si na tento typ jazdenia kúpiť plnohodnotné enduro s vyšším zdvihom. Bolo by totiž podobne ťažké a s podobnou geometriou, no jazda na ňom by bola o niečo menej bolestivá.
Nový Spectral 125 tak má naozaj úzku cieľovú skupinu. Ak sa však v nej nájdete, môže to byť váš vysnívaný bike. Ak milujete strmáky a technicky náročné traily, či schralpovať každú zákrutu, budete vrieskať blahom.
Nízky zdvih s tuhým rámom ho predurčuje aj na hopsanie na bikeparkových skokových tratiach. Perfektne zvolená je tiež výbava. Áno, nie je z najľahších, no ťažšie sú len tie komponenty, na ktorých naozaj záleží –veľké brzdy, robustná vidlica, odolné kolesá, priľnavé plášte a vysoká sedlovka. To všetko spolu vytvára unikátny bike, ktorý možno nie je pre všetkých, no rozhodne je super, že na trhu existuje.
Špecifikácia
- Rám karbónový, 125 mm
- Vidlica Fox 36 Performance Elite GRIP2, 140 mm
- Tlmič Fox Float X Performance
- Pohon Shimano Deore XT (1 x 12)
- Kolesá DT Swiss XM 1700, 29 × 2,4 plášte Maxxis Minion DHR II 3C EXO vpredu a Maxxis Dissector 3C EXO vzadu
- Brzdy Shimano XT štvorpiestové (203/180 mm)
- Rajdy/Predstavec Canyon G5, 780 mm/Canyon G5, 40 mm
- Sedlovka/Sedlo Canyon G5 teleskopická, 200 mm/Ergon SM10 Enduro Comp
- Hmotnosť 14,4 kg (veľkosť L, bez pedálov)