Test: RockShox Lyrik Ultimate RC2
BikerNaše hodnotenie
Jeden z najlepších sa stal ešte lepším. Konkurenti RockShox majú čo robiť, aby udržali s novým Lyrikom krok.
PLUSY
- Jemný počiatočný chod a výborná trakcia aj pri malom zaťažení
- Jedna z najkomfortnejších vidlíc je na rok 2020 pripravená ešte lepšie
- Nový rozsah tlmenia kompresie sa nachádza v oveľa použiteľnejšom spektre
MÍNUSY
- Vysoká kvalita prichádza s vážne vysokou cenou
Len niekoľko mesiacov po začiatku roku 2019 vydalo RockShox nové produkty na rok 2020. Tieto zahŕňajú aj ich vlajkovú loď na enduro jazdenie Lyrik.
Lyrik 2019 sa pravidelne umiestňoval na prvých dvoch priečkach rôznych testov a nasledujúca verzia predstavuje jemné, no jednoznačné vylepšenie. Súbor zmien zahŕňa nové tesnenia tlmenia, guferá vidlice a tlmiaci olej, sústreďujúc sa na neprestajné znižovanie trenia a zvyšovania citlivosti.
Ventily tlmenia sa s príchodom patróny Charger 2.1 tiež zlepšili s dôrazom na kontrolu odskoku pri naozaj pomalých pohyboch. Rozsah vysokorýchlostného odskoku je na rok 2020 tiež posunutý o dva kliky oproti verzii Charger 2, jazdci sa totiž často nachádzali na úplnom limite nastavenia.
Dobrou správou je, že všetky tieto zmeny je možné zaviesť aj v rámci nastávajúcej generácie vidlíc Lyrik, a tak môžete pri najbližšom servise zainvestovať do upgradeov a získať túto novú technológiu. Guferá a olej sú rutinná a lacná záležitosť, nová tlmiaca patróna Charger 2.1 však vyjde na tučných 361 €.
Vzduchová pružina DebonAir predstavená v roku 2019 zostáva nezmenená, nakoľko ponúka mäkší počiatočný chod ako konkurenti a zároveň udržuje počas dynamickej jazdy vidlicu vyššie vo zdvihu. Práve vďaka tejto pružine sa Lyrik 2019 tak dobre umiestňoval v testoch.
Pri striedaní ročníkov 2019 a 2020 sú niektoré vlastnosti ľahko rozoznateľné. Na novej vidlici sme používali oveľa viac z jej 180 mm zdvihu. Obe boli nafúkané na tlak 98 psi (jazdil 86 kg jazdec) bez akýchkoľvek redukcií objemu a s plne otvoreným tlmením kompresie.
Pri takomto nastavení ani jeden Lyrik nepoužíva všetok svoj zdvih dosť často. Nie preto, že by pružina prudko pritvrdzovala na samom konci zdvihu, ale preto, že sa začína pritvrdzovať skôr a postupne, takže tlačíte na mierne tuhšiu pružinu dlhšie.
Vidlica na rok 2020 je citeľne mäkšia pri veľkých rýchlych nárazoch, ktoré dokážu pohltiť väčšinu zdvihu a neprenášajú sa tak do vašich rúk. Napriek tomu sme nenachádzali úplný doraz vidlice a stále nám ostalo mnoho priestoru na skrotenie jej pohyblivosti, či už aplikáciou tokenov do vzduchovej komory, alebo zatiahnutím kompresie.
Tak ako sľubovali nové zmeny v reklamách, pri pomalých pohyboch pruženia spôsobených jazdcom, pumpovaním alebo prechodom klopeniek zostáva vidlica vysoko vo svojom zdvihu. Nezanára sa, no pravdupovediac, to si myslíme aj o modeli z roku 2019.
Pri neprestajnom jazdení sme si však kolo po kole všímali, že nás oveľa menej bolia ruky. Lyrik 2020 teda nie je žiadna revolúcia, no je citeľne pohodlnejší, s jemnejším chodom ako jeho predchodca.
Foto: MBUK
Porovnanie cien u rozličných predajcov nájdete na portáli zboží.cz